Niklas Wykman (M): ”Någon form av lättnad kring bolånereglerna, kommer vi gå fram med”

Scrolla upp och läs @Rewzens inlägg som jag svarade på igen.

Man får starka ”nya moderaterna”- och 2006-vibbar i kombination med förstanivåtänk i den här tråden.

2 gillningar

Fri kreditgivning rådde inte innan amorteringskravet infördes 2016. Innan dess var amortering en uppgörelse mellan bank och kund.

Om du tolkar @Rewzen som att hen syftar på något annat än amorteringskravet som kom 2016 får du gärna vara tydlig med det. För det är min tolkning att hen spekulerar kring en återgång till hur det var innan.

Jag vet av erfarenhet att du gillar att komma med den typ av svar du just skrev men de för inte riktigt diskussionen framåt och skapar bara en otrevlig stämning.

1 gillning

Exakt så, att återgå till hur det var innan dessa nya amorteringskrav. Jag vill ju amortera i mitten och slutet av karriären men den möjligheten har tagits ifrån mig av staten.

Hur då? Med 50% eller mindre belåningsgrad man kan välja att amortera inte.

Då var det klart:

6 gillningar

Vad är nästa steg i den här processen? När kan ändringarna tänkas träda i kraft?

Promemorian ska remitteras – 4 månader
Lagrådsremiss under hösten och därefter
proposition
Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 april
2026

5 gillningar

Lagändring från 1a April 2026. Den bästa valfläsk.

2 gillningar

Suck, vad segt att det är så långt fram (ur rent personlig vinning).

2 gillningar

Hur sannolikt tror ni det är att förslaget genomförs i den form de presenterade i dag?

Tidö-partierna presenterar förslaget tillsammans och de har förvisso majoritet i Riksdagen med det kan väl komma upp saker i remitteringen som gör att förslaget ändras eller att de backar?

För mig som snart tänker FIRE och har lån så är ju detta “bra” . . slipper amortera 1% till

Du tänker att alla är bostadsägare och inga är bostadsköpare? Du tänker att kronans värde inte sjunker när utlåningen ökar?

“Det bidde en tumme …”

Har du amortering på 3 %? Eller gjorde du samma misstag som jag att tänka att det skärpta kravet gällde även 2 %? För så är det inte, de tar endast bort kravet på 3 % om man lånat för mer än 4,5 ggr sin årsinkomst. 2 % vid mer än 70 % belåning kvarstår.

På vilket sätt kommer de nya reglerna minska skuldsättningen bland unga? :thinking:

1 gillning

Det var inte tanken.

Tanken var att de ska ha högre sannolikhet att kunna köpa då kontantinsats ofta sätter stopp före skuldkvoten för unga.

Om man slutar jobba är ju ens årsinkomst inte så hög.

Har 1% amortering idag som krav vid lånegrad mellan 50-70%
Men i FiRE med nästan 0:- i inkomst så kan man ju inte uppnå 4,5gg årsinkomst och behövt amortera 1% till. . det verkar försvinna nu

1 gillning

Okej! Jag har inte tänkt på att det påverkar lån som redan är tagna om man skulle gå ned till 0 i inkomst. Men skönt om du kan slippa det då!

1 gillning