Det bör det göra då avkastning oftast (alltid?) redovisas efter alla avgifter.
För tjänstepensionen är denna väldigt intressant. Man borde definitivt belåna ett så långsiktigt sparande som pensionen och det är helt galet att man inte kan ha belåning i tjänstepensionen.
Det är jättelätt att slå index på så lång tid, köp index och belåna det…
Det skall hända något väldigt drastiskt värre än andra världskriget för den strategin inte skall fungera på så lång sikt. Då är antagligen inte att din tjänstepension är borta ett särskilt högprioriterat problem oavsett.
Privat sparande kan man ju belåna lite för en rätt låg kostnad på både Nordnet och Avanza redan.
Finns det någon liknande fond på avanza?
Den mest liknande fonden jag kan komma på from the top of my head vore nog AMF Strategifond Global.
Jag försökte hitta Nordnets fonder på Pensionsmyndighetens igår, hittade inget alls.
Hur hittar man den?
Pensionsmyndigheten gäller bara premiepensionen (PPM). Jag tror inte Nordnets fonder finns med i utbudet där.
@koda_hemma skrev ju att han hade Nordnets fonder i sin tjänstepension, vilket är en helt annan sak. ![]()
Så om jag Löneväxlar så funkar det? (Killgissning)
Ja löneväxlar man så hmnar ju dessa pengar i tjänstepensionen. Men det beror på var någonstans du har din tjänstepension? Alla banker/fondförsäkringsbolag erbjuder inte Nordnets fonder. Kanske till och med är så att det bara är Nordnet som erbjuder sina egna fonder.
Kanske en naiv fråga - men till er som gått in i detaljerna av denna fond och är mer insatta - vore det inte mer effektivt att helt enkelt köra en billig bred globalfond med portföjlbelåning? kanske dela upp globalfonden i 4 olika så man har ~25% i varje del. Portföljbelåningen är ju ränta på endast belånade delen ( 3,85% på Nordnet med portföljbelåning Plus) och man får ett bredare index än MSCI World ESG Leaders… ![]()
Edit: man kan få denna belåning med max 60% i varje fond så man skulle kunna optimera och köra 50/50 i 2 olika globalfonder.
Observera att Leveraged ETFs behöver återställa sin hävstång efter marknaden stänger på kvällen. Har marknaden gått upp mycket en dag så “lånar den” upp sig till rätt hävstång. Men när marknaden gått ner mycket så behöver den sälja av innehav få nå rätt hävstång. Buy high sell low låter inte som en jättebra strategi om ni frågar mig.
Men så fungerar all belåning som ska hållas på en konstant nivå, det är inget konstigt. Det är samma sak med portföljbelåning om du vill hålla en viss nivå.
Det du ska ha som är jämförbart med Nordnet 125 är att placera i AP7. Klart billigare än Nordnet 125 och med liknande hävstång.
Kan ju inte riktigt jämföra AP7 mot Nordnet 125 eftersom de inte går att köpa på samma ställen och du inte har så mycket val om hur och var du sätter in pengar till konton de är bra alternativ för.
Tror det är nog lika bra att bara köpa en motsvarande billigare fond och belåna själv om man vill göra samma sak på ett vanligt konto. Då får man ett bredare index och lite mer flexibilitet med att inte hyvla av innehavet i nedgångar, utan låta belåningsgraden gå upp istället om man vill med.
Men jag hitta ingen annan leveraged EFT än XACT BULL 2 man får köpa, för de har inte KIID på Svenska.
Så det verkar verkligen vara enda alternativet för att få tjänstepensionen lite belånad.
Helt galet egentligen. Det är precis pengar som är inlåsta på så lång tid man skall belåna. Eftersom tiden sänker risken behöver man justera upp den lite igen med belåningen för att få en bra riskjusterad avkastning.
Småspararguiden och aktiespararna har granskat Nordnets småbolagsfond, och det visar sig att den inte är så billig som kommuniceras.
Och eftersom denna globala fond med hävstång har strukturerats på samma [dåliga?] sätt, utöver ESG skiten, så blir man ju ännu mer fundersam ifall denna fond verkligen är så bra? För utöver fondavgiften tillkommer ju som bekant avgift för hävstången, SAMT den dolda skatten ifall det fungerar likt småbolags fonden.
Dold avgift i “Sveriges billigaste småbolagsfond” | Aktiespararna
Bra att du uppmärksammar denna möjliga problematik.
@Haag, vet du om det dras skatt på utdelningarna i Nordnet 125, vilket tycks vara fallet med Nordnets småbolagsfond?
Nordnet 125 känns tveksam
- Syntetisk
- ESG
- Följer också nettoindex, så antagligen är 30% avdraget för USA-aktier istället för 15% som Irland har. Kanske inte samma rejäla effekt som den svenska fonden där 0% gäller för svenska fonder för svenska aktier
Säg att jag har 800 000 kr i en global indexfond. Min fastighet är obelånad. Lånar jag upp 200 000 kr och ökar mitt innehav kostar det mig säg 3,75 procent, 2,625 procent efter ränteavdrag.
Lägger jag över 1 miljon till Nordnets nya fond får jag en högre fondavgift samt 5 procent ränta på 200 000 kr samt inget ränteavdrag.
Har jag förstått rätt?
Exakt. Belåna på huset är matematiskt bäst, sedan efter det är värdepapperskredit på Avanza <10% av portföljen även väldigt gynnsamt då ränteavdrag även funkar på det (nu, finansministern har pratat om att de kanske ska göra om ränteavdraget i kommande budgetar)
Du kan också göra båda saker, både låna på din bostad och byta till Nordnet global index 125.
Nja. Då får jag ju Nordnetlån 25 procent med automatik ändå. Bättre med ett avdragsgillt villalån och köp av exempelvis LF Global indexnära.