Ny fond, AMF Strategifond Global

Amf presenterade en ny fond igår.
Någon som har några tankar?

AMF lanserar ny fond – AMF Strategifond Global

Idag tisdag den 5 juli stärker AMF sitt fonderbjudande genom lanseringen av den nya fonden AMF Strategifond Global. Fonden är en så kallad specialmatarfond, som investerar i andra fonder och har möjlighet att använda en så kallad hävstång genom belåning eller derivat. Fonden kommer att investera minst 85 procent i AMF Aktiefond Global, och upp till 15 procent i andra fonder och derivatinstrument. AMF Strategifond global kommer att förvaltas av AMFs experter på allokering, och dra nytta såväl av kompetens inom fondförvaltning som strategisk allokering.

– Jag är glad över att vi kan bredda vårt fondutbud med AMF Strategifond Global, som på ett intressant sätt kombinerar AMFs expertis inom fondförvaltning och allokering, med möjligheten att använda sig av en hävstång som kan öka placeringsutrymmet när det ses som gynnsamt. Detta tillsammans med en låg avgift och höga hållbarhetsambitioner gör fonden intressant inte minst för de fondsparare som sparar långsiktigt, säger Tomas Flodén, kapitalförvaltningschef AMF och vd AMF Fonder.

AMF Strategifond Global förvaltas av Magnus Jonasson och Thomas Nordahl, experter på allokering och portföljkonstruktion. Fondens utveckling kommer att jämföras med jämförelseindex MSCI ESG Leaders NR.

– AMF Strategifond Global kommer alltid att placera minst 85 procent i AMF Aktiefond Global, men möjligheten finns att genom en hävstång variera andelen till över 100 procent. Därutöver har vi också möjlighet att placera upp till 15 procent i andra fonder, och i derivatinstrument. Vi kommer använda kompetens och erfarenhet från vår traditionella pensionsförvaltning, för att jobba aktivt med allokeringen av total aktieandel och fördelning mellan tillgångsslagen, samt kombinera det med den aktiva förvaltningen av aktier och räntor som finns i våra fonder , säger Magnus Jonasson, chef allokeringsavdelningen AMF Fonder och förvaltare av AMF Strategifond Global.

AMF Strategifond Global förvaltas av AMF Fonder och har en årlig avgift på 0,4 procent. Fonden kommer att ha en förhållandevis hög risknivå, och passar därför framförallt sparare med en tidshorisont som är längre än 5 år. Andelen aktier i fonden kan variera mellan 85 och 200 procent.

“AMF Strategifond Global kommer alltid att placera minst 85 procent i AMF Aktiefond Global, men möjligheten finns att genom en hävstång variera andelen till över 100 procent. Därutöver har vi också möjlighet att placera upp till 15 procent i andra fonder, och i derivatinstrument.”

Kul idé. Ok pris. Och även fast AMF Aktiefond Global bara har 150 innehav, så har den ju onekligen gått bra under väldigt många år. För egen del vill jag se vad de ska göra med de övriga 15% först innan jag väljer att ta en lite av den eller ej.

5 gillningar

Låter lite som AP7 Såfa, va?

Replikera AP7 Aktiefond med värdepapperskredit – så gör du

2 gillningar

AP7 är en passiv globalfond med 3500 innehav, AMF Global är en aktiv globalfond med 150 innehav. Rätt så stor skillnad.

Och AP7 varierar väl bara sin hävstång? AMF Strategifond verkar ju kunna “placera upp till 15 procent i andra fonder”, t.ex. 15% Sverige teoretiskt?

2 gillningar

Gillar tanken med hävstång men hade hellre sett en global indexfond med inbyggd hävstång.

5 gillningar

Hur uppnår de 200%? Menar de att belåningen kan uppgå till över 100%?

3000 bolag ger självklart bättre något bättre diversifiering än 150 bolag,
men i praktiken är skillnaden i volatilitet väldigt liten.

Redan vid 30 bolag uppnås den mesta av diversifiering som uppnås med 1000+ bolag.

5 gillningar

Då kan man ju fundera på om det är värt med en dyrare aktiv fond när den ändå går som en billigare indexfond.

4 gillningar

Skyddet mot en svart svan borde dock vara betydligt bättre med fler innehav, fast det kanske är marginellt om en fond har marknadsviktade innehav?

4 gillningar

AMF Aktiefond Global följer ACWI, så en bättre jämförelse är mot Storebrand Global All Countries. Då är AMF överpresterat med 40% sen fondstart. Det finns andra aktiva ACWI-fonder som underpresterat mot Storebrand. Jag föredrar personligen att äga så stor del av en marknad som möjligt.

4 gillningar

Är fonden med 1000+ bolag billigare än den med 150 bolag skulle jag välja
den med 1000+ bolag. Det skadar ju självklart inte med mer diversifiering!

Vid 200% blir belåningen 100% = 2x hävstång

2x hävstång har historiskt varit ganska optimalt.

Läste också en analys av Warren Buffett’s strategi där de nämnde:

Och Berkshire Hathaway har “bara” 53 bolag i sin portfölj. Inga 3000 bolag där inte!

Som Warren Buffett själv sa:

5 gillningar

Intressant, verkligen. Jag föredrar att fonderna har inbyggd hävstång än att jag själv personligen ska belåna portföljen. AMF Aktiefond Global är ju också min favorit.

Fanns inte att hitta på Nordnet i skrivande stund, däremot Avanza.

4 gillningar

Jag vet ju inte vad jag håller på med och anser mig väldigt okunnig och ointresserad av enskilda bolag. Därför vill jag diversifiera rejält :slight_smile:

7 gillningar

+1! Jag hade själv önskat att @Lysa körde inbyggd hävstång á AP7 snarare än att jag ska belåna portföljen. Då hade deras produkt varit perfekt++ ! :star_struck:

6 gillningar

Så denna fonden är billigare än AMF Global? Varför skulle man köpa AMF Global när denna finns? :sweat_smile:

Ser ut att vara samma pris om 0,4%.

Men jag kan tänka mig att AMF Strategi är dyrare om avgiften dras i AMF Global och sedan i AMF Strategi. Men man får ju verktyg som hävstång och eller annan allokering av 15% så det kanske är värt det.

1 gillning

Just därför har den gått bra, kanske. Diversifiering är bra men minskar samtidigt potentialen. I praktiken tror jag att skillnaden mellan 150 och 3000 bolag är väldigt liten.

De kan inte ta dubbla avg :person_tipping_hand::joy::joy:. Det blir samma avg 0,40% varken dyrare eller billigare :person_tipping_hand::partying_face:

1 gillning

Just skrev om detta i en annan tråd… AMF Global innehåller minifutur-avtal på olika slags index dvs innehåller syntetiska innehav bredvid dess (150?) fysiska aktieinnehav.

2 gillningar