Ny fond, AMF Strategifond Global

Det ser ut som du gillar allt/bara Naturligt kompiss @JayR ? Inga konstigheter :wink::partying_face::joy::person_tipping_hand: ? Inga silikon tillägg/inlägg :nerd_face: ? Lite för känslig ibland :stuck_out_tongue_winking_eye: .

1 gillning

Jepp, finnar är naturfolk! :national_park:

Men varför borde vi investera i digitala avtal? Aktiesparandet är ju att äga nåt, eller hur?

Hur gick det med NN Smart? HB Råvarufond? “JP Morgan känns tryggt.” Så gjorde Lehman Bros med i 2006.

2 gillningar

Jag har inget val än att hålla med dig :nerd_face:. Men har själv Amf Fondförsäkring och använder mig av Amf Aktiefond Global och Amf Aktiefond Sverige :wink:

Samma här, helt sjukt att det inte kryllar av sådana fonder, finns ju inget enklare sätt att slå index :roll_eyes:

1 gillning

Om fördelningen ser ut såhär till exempel: 85% aktier och 15% räntor och ingen belåning används så är ju andelen aktier 85%.

Om de skulle belåna aktierna med 100% (2x hävstång) och belåna räntorna med 100% (2x hävstång) så blir aktiedelen 170% och räntedelen 30%.

Väljer de att enbart ha aktier i fonden och belåna dem till 100% blir alltså andelen aktier 200% (2x hävstång)

1 gillning

Nej AP7 är en aktiv fond.

Målet för AP7 Aktiefond är att vid den valda risknivån uppnå en långsiktigt hög avkastning som överträffar avkastningen för fondens jämförelseindex MSCI All Country World Index. Fonden förvaltas aktivt med tydlig hållbarhetsprofil och har följande strategi:

• placering av tillgångarna i globala aktier med bred geografisk och branschmässig spridning, och aktierelaterade derivatinstrument som höjer risk och förväntad avkastning .

• ökad riskspridning genom att vikta om och addera fler tillgångsslag och investeringsstrategier

• anpassning av fondens risknivå och riskinnehåll över tid med hjälp av en systematisk riskhantering

1 gillning

200% aktieandel borde väl innebära en belåning på 50%. D. v. s. hälften av aktierna bekostas av insatt kapital och hälften av lån.

2 gillningar

Och det innebär ju att belåningen blir 100% av insatt kapital.

Min fråga var egentligen inte om hur man räknar ut belåning eller hur hävstång fungerar.
Jag var mer förvånad över hur stor hävstång de använder och undrade om jag missförstått eller inte. Blir en enorm risk i den fonden.

2 gillningar

Det blir ändå
Mycket billigare än att låna pengar själv :person_tipping_hand:. Om man skulle göra det själv med billigaste global indexfond tex LF global indexnära vad skulle det kosta i avg jämfört med 0,40% Amf ?

Tror att 200% är bara en gräns som de måste sätta för faktabladet…

Skulle säga att fonden kommer att investera 85% i AMF Global som fond-i-fond struktur och för resterande 15% har den ett ganska fritt mandat - tror att det menar oftast användning av derivat för att skapa syntetiska long-short eller hävstång positioner.

2 gillningar

Enorm och enorm, det beror väl på vilken sparhorisont man har?

Så här ser det ut om man investerade i amerikanska börsen med 2x daglig konstant hävstång sedan 1972.

Ja, en värsta nedgång på 78%, men totala avkastningen är ju extremt imponerande.

Som sagt, Warren Buffett har tydligen använt en genomsnittlig hävstång på 1.7x
och han anses ju ändå vara en relativt konservativ investerare.

2 gillningar

Jag som har min tjp hos AMF blir ju väldigt taggad på denna! Med 30 år kvar till pensionen måste detta vara ett guldläge att investera i. Om den kommer funka likadant som AP7. Frågan är om förvaltarna kommer bli lite väl ”ha galna” i en uppåtgående marknad och blåsa på i 200.

@janbolmeson en pod med förvaltarna och höra om dom ser en chans att nå AP7’s strategi utanför PPM :slightly_smiling_face:? Speciellt i kollektivavtalad TJP där det inte går att belåna.

3 gillningar

Jag ringde precis till Nordnet för att anmärka/fråga varför de inte har AMF Strategifond Global… Och hör och häpna att de inte har någon plan på att ta in den(!). Finns på Avanza sen starten egentligen. Hmmm. Man blir ju fundersam. :thinking:

1 gillning

Fick detta svar från AMF när jag frågade om när den blir valbar inom SAF-LO tjp

Jag fick ett svar ganska snabbt efter vårt samtal gällande nya fonden. Den kommer troligtvis att lanseras så att den är valbar någon gång i höst. Vi har ej ett exakt datum ännu men vi kommer skicka ut mer information när vi vet mer.

1 gillning

Nordnet har inte ens någon information om innehaven i deras nya One fonder, märkligt.

1 gillning

Ställde frågan till Savr igår om de tänkt ta in fonden, de skulle undersöka saken och hoppades kunna ta in den.

1 gillning

Det är helt normalt att det tar några veckor innan man ser innehavet för nystartade fonder både hos Avanza/Nordnet/Morningstar. Ingetting konstigt med det :person_tipping_hand::+1: . Det är så det ska vara :ok_hand: . Inget fel på Nordnet i den här fallet.

2 gillningar

Mailade Nordnet nu och bad dem ta in den :stuck_out_tongue:

Om fler gör samma sak borde det sätta press på dem :slight_smile:

Uppdatering, fick svar från Nordnet:

Denna fonden är väldigt ny och det är svårt att säga just nu, vi försöker ha så stort utbud av fonder och aktier som möjligt. Med tiden ser jag inget som skulle hindra att vi tar in fonden i vårt utbud, detta är dock inte enbart vårt val utan också upp till AMF.

Det låter väl hyffsat lovande kan jag tycka :slight_smile:

1 gillning

Jag tänkte fråga både SAVR och Fondo om de tänkte ta in dom :smile:

Edit. Såg att @Alecci redan frågat SAVR :ok_hand:

Kan ju fråga @Daniel_Fondo här om ni tänkt ta in den :slightly_smiling_face: har vart på innan om AMF Småbolag och ni har sagt den är på väg

Denna fonden ska stå för 10-20% av min globaldel. Spännande fond.