Normaltid året om?

Tycker sådana här kommentarer är så lustiga. Oavsett om vi väljer normaltid eller sommartid kan ju företag ändå bestämma när arbetstiden ska börja.

När sommartid infördes fanns det många bönder som invände att korna inte anpassar sig efter sommartid, de måste mjölkas när det är dags. Men det finns ju inget som stoppar bonden från att mjölka korna när det är dags oavsett vad klockan visar.

1 gillning

Kollar jag på ett villaområde i googlemaps har jag mycket svårt att se något samband mellan var folk har byggt sina altaner och solens kurva. De slår åt alla tänkbara väderstreck, möjligtvis undviks NÖ. Den arkitektoniska aspekten verkar väldigt teoretisk.

1 gillning

Rör inte mina sommarkvällar! Bättre ljust klockan 22 än 03.

Hej @deg1,

Som utbildad forskare måste jag börja med att säga att den metod som du använt för att falsifiera min hypotes - att husbyggare och arkitekter vid placering av altaner och uteplatser utgår från tomtens beskaffenhet och kända väderstreck - känns synnerligen tveksam.

Inte nog med att ditt urval är extremt litet, själva metoden är inte heller på något sätt vetenskaplig, vare sig när det gäller representativitet i urval eller tillämpning av definierade bedömningskriterier.

Jag säger som Einstein: saker och ting ska göras så enkelt som möjligt, men inte enklare än så.

Vill du veta hur husbyggare och arkitekter tänker när de placerar ut altaner och uteplatser – ring ett antal arkitektbyråer/husbyggare och fråga.

Jag tror inte att någon av dom kommer att svara att hur solen rör sig över tomten inte har någon betydelse, och att de flesta eftersträvar att få kvällssol på altanen/uteplatsen. Sedan är det ju inte alltid man lyckas. Tomten i sig och andra faktorer kan ju innebära vissa begränsningar.

Ändra tidszon i din mobil bara så får du det som du vill.

2 gillningar

Ytterligare en anledning till att sträva efter Fire. Att kunna ha sin egen tidszon.:grin:

Ja jag har gjort FIRE men jag har alltid haft flextid och har aldrig förstått grejen med sommartid. Jag har bara bestämt själv vilka timmar jag velat jobba inom rimliga gränser.

2 gillningar

Du glömmer bort att jag inte har full kontroll över min arbetsgivare och när konserter startar, restauranger och butiker öppnar och stänger och när skolorna öppnar osv. De flesta vill ha sitt liv så att det stämmer överrens med sammhällsnormen. Det är inte jättekul att ta lunch en timme senare eller tidigare än sina arbetskamrater eller ha lunchen 1 timme nämare din frukost.

Det finns två scenarion. Det ena är att vi väljer sommartid året runt och har kvar våra gamla normer med 8-17 / 7-16 jobb och anpassar oss de nya ljusförhållanderna. Eller så kör vi normaltid året om och hela samhället anpassar sig till en ny dyngsrytm där allt börjar en timme senare än vi är vana vid. Jag tror personligen att det är enklare att sätta tiden så den passar de normer vi använder idag än att anpassa normerna efter den nya tiden.

Det är en väldigt liten del av befolkningen som inte måste förhålla sig till dessa normer. Typ FIRE eller ensamma pensionärer. Jag förstår din invändning, och jag har tänkt likadant, men med tiden har jag insett hur rotade vissa saker är och hur samhället fungerar bäst när allt är synkat. Det finns en anledning att vissa brancher betalar ut ob tillägg osv, eller att bagare är ett tufft yrke rent socialt sätt.

Och öppettiderna borde helt naturligt anpassa sig efter människors preferenser. Behöver inte ställa om klockorna för det.

Ja, preferenserna är ju sammhällsnormen. Så du håller ju med. Det går inte att restauranger erbjuder lunch till kl 16 på sommaren för att vissa går upp vid 10 på morgonen och andra kl 7.

Jag håller med om att klockan inte behöver ändras för att öppettiderna ska ändras. Restaurangägarna klarar nog själva av att avgöra när de vill ha öppet.

Jag förstår inte helt vad du vill ha sagt med det. Tanken är ju att vi inte ska ställa om klockorna, men att vi måste välja om vi ska har normaltid eller sommartid året om?

Frågan om normaltid eller sommartid blir då om vi ska ändra på de normer vi har kring tid eller ändra på ljusförhållandena kopplat till dessa normer på sommaren eller på vintern och vad som är enklast.

Du vill få det att låta som att kl 8 eller 9 bara är en siffra på ett urverk, men det är det verkligen inte. Kockan 8 och 9 är djupt rotade i vår verklighetsförankring. Det går såklart att anpassa sig efter en ny norm, men det är enklare att anpassa ljusförhållanderna kopplade till dessa klockslag eftersom de ändå ändrar sig med årstiderna och inte är kulturellt rotade på samma sätt.

Jag tror inte vi kommer komma överrens om detta så det är lika bra att släppa det.

1 gillning

Normaltid är förstås det normala som följer den tidszon Sverige befinner sig i. Sedan får alla butiker och andra sätta sina öppettider precis som de vill enligt denna tid. I praktiken kommer det bli samma oavsett om normal eller sommartid väljs.

Själv växte jag upp utan sommartid och ingen tyckte det var ett problem. Det djupt rotade var alltså att inte ha sommartid.

4 gillningar

Vet inte om du missar poängen med flit eller inte, men det som diskuteras är ju inte om det ska vara normaltid eller sommartid. Det va ju ditt påstående om att det bara är att ställa om sin klocka efter sommartid om normaltid väljs om man vill ha det. Med motsatta gäller ju så klart för alla som vill ha normaltid om sommartid väljs året om. Då det är ju bara att ställa om klockan eller för butikerna att ändra sina tider, så kan vi ha sommartid året om istället enligt din egen logik.

Men, då va det ju bara ljusförhållandena som ändrades? Lunchen började serveras vid 11 och barnen började skolan vid 8 precis som vanligt. Så det va ju ingen kulturell skillnad alls. Det är du som tycker hela samhället ska ändra sina tider rotade tider för att behålla normaltid året om.

Ditt resonemang känns förvirrat. Tiden är som den är, utgår från jordens rotation. Vi har alltid använt det för att ange tid, sedan kan vi alla butiker, företag mm. fritt ange när de ska ha sin verksamhet igång.

Vill restauranger ha öppet senare när det är sommar och folk har semester så kör på det. Men det gäller kanske främst under juni/juli, men det är upp till dem att känna av hur deras kunder vill ha det.

2 gillningar

Tiden utgår från jordens rotation!! Nä men tack. Nu fattar jag. Du menar att det slutar göra det om vi väljer sommartid året runt då eller?

Om man inte förstår resonemanget så fattar jag att det är förvirrat. Men det handlar inte alltid om den som för resonemanget.

Om skolorna helt plötsligt skulle börja 9 istället för 8 på sommarhalvåret skulle detta innebära en större omställning än att ställa om klockan mitt i natten som vi har det nu. Eller än värre när de ska återgå till 8 från 9. Så vill vi väl inte ha det? Så då återstår det att välja på om vi ska ha sommartid året om eller normaltid. Det som ändrar sig är ljusförhållandena vid olika tidpunkter på ena halvan av året, oavsett vad vi väljer att ha som den nya normaltiden. Jag argumenterar för att det är bättre att ha sommartiden på sommaren än normaltid, och att det är lika bra eller bättre att ha sommartid även vintertid på grund av ljusförhållandena när man tar sig hem från jobbet.

Du får gärna tycka annorlunda, men det finns inget som är konstigt eller förvirrat med mitt resonemang.

Normaltiden är satt så att solen i genomsnitt står som högst kl 12.00. Det är förstås inget som hindrar att vi sätter klockorna så att de visar vilken godtycklig tid som helst när solen står som högst men det är svårt att se poängen med det.

12.00 är mitt på dagen i genomsnitt enligt normaltid alltså, inte mer komplicerat än så. Givetvis mindre variationer eftersom den exakta tiden då solen står som högst varierar på den plats man befinner sig på inom tidszonen.

Där har du referensen, sedan kan vi bestämma fritt vilken tid skolorna ska börja.

Du pratar som om avskaffande av sommartid skulle gå emot vad vi har vant oss vid i årtusenden men det är det rakt motsatta. Sommartid är en nymodighet som vi har testat under några årtionden bara.

Mycket mer naturligt att kl 12 är mitt på dagen och sedan väljer vi själva när vivill vakna och somna.

2 gillningar

Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om vilket klockslag som solen står högst på himlen. Är det inte bättre att sätta tiden så att man får utnyttja dagens ljusa timmar på ett så optimalt sätt som möjligt utan att behöva ändra alla tider på precis alla verksamheter i hela landet?

På vinterhalvåret så är det ljust mellan runt 8 och 16. Alltså precis de timmarna man är på jobbet. Viket innebär att man inte har chansen att att vara ute när det är ljust någon gång under hela dagen. Om vi skuter på det en timme så är det iaf ljust när man kör hem från jobbet när det är som mörkast och när vi kommer in i mars så kommer man att kunna njuta av ljuset med en promenad när maten är undanplockad vid 7. Hur härligt är det inte när man ställer om till sommartid och får njuta av ljuset på sin lediga tid? Och hur deppigt är det inte på vintern när man ställer tillbaka klockan och det blir beckmörkt vid 5. Det är bara pensionärer som kan njuta av ljuset på morgonen då de är lediga och vanligtvis går upp vid 5 på morgonen.

Man kan göra som du säger. Att allt anpassar sig genom att ställa om alla verksamhetstider så att man äter lunch vid 1 och skolan början vid 9 på sommaren. Men det blir krångligare tycker jag.

1 gillning

Nej det är bättre att du går upp så att du kan nyttja dessa ljusa timmar oavsett vad klockan visar.

Finns ingen anledning att laborera med klockorna för att åstadkomma detta.

1 gillning

Du vill inte förstå min poäng. jag förstår. Jag kan inte gå upp när jag vill för att barnen ska vara i skolan innan 8 och min fru har ett jobb där hon måste vara på plats vid 8. tack och hej