Normaltid året om?

Hej alla glada debattörer som har haft synpunkter på mina inlägg kring temat ”Normaltid året om”.

För min del blir detta mitt sista inlägg i debatten.

Om du är lycklig ägare till en altan eller en balkong – eller tror att du eventuellt kan bli det i framtiden – tycker jag att du ska ställa dig själv (eller aktuell mäklare) en enkel fråga:

Vid vilken tidpunkt försvinner solen från min (blivande) altan/balkong?

Oavsett om skuggan beror på att solen går ner eller om det är hus eller träd i vägen tycker jag att det är en högst relevant fråga. Att frågan för de allra flesta uppfattas som viktig framgår också av att mäklare alltid för fram soliga altaner/balkonger som ett viktigt köpargument.

Om du är okey med att solen försvinner en timme tidigare – fine with me. Jag är det inte.

Tack för mig.

Altanen får lika mycket sol oavsett hur mycket du låtsas att klockan är.
Är det viktigt för dig att sitta där de timmarna så är det väl rimligare att du anpassar ditt liv efter det än att hela samhället ska behöva ändra klockan.

4 gillningar

Om du inför normaltid i stället för sommartid är det väl hela samhället som ändrar klockan :slightly_smiling_face: ?

Edit: Vi har ju haft sommartid i Sverige de senaste 45 åren. Ska vi ändra på det och i stället införa ”normaltid” (konstig översättning av ”mean time”) på sommaren blir det väl ändå så att hela samhället måste ställa om till en annan tid än vi är vana på sommaren.

Nej, det är samhället som slutar ändra klockan. Eftersom varenda undersökning pekar på att de flesta av oss inte vill hålla på att ändra klockan.

Du hör ju på namnet, normaltid.

6 gillningar

Jag hade ju bestämt mig för att avsluta den här diskussionen, men det verkar som om jag inte riktigt kan hålla mig. Ber om ursäkt för det.

Vill bara med anledning av ovanstående klargöra att jag inte har några synpunkter på om man ska ”hålla på och ändra klockan” mellan sommartid och vintertid – något som jag tydligt angav i mitt första inlägg.

Min enda synpunkt i denna fråga är att jag personligen – av skäl som jag tidigare angett – föredrar nuvarande sommartid på sommaren. För min del kan vi gärna ha den tiden året runt. Då faller alla tidigare debattörers argument om hur solen står vid olika tidpunkter och vad klockan visar just då.

För övrigt är ju detta ett forum för privatekonomi. Hur många ägare av villor, fritidshus och bostadsrätter känner sig bekväma med att värdet på deras egendomar minskar när solen försvinner tidigare från deras altaner och balkonger?

Och jag kan försäkra att något klurigt resonemang om att solens bana inte ändras och att altanen får lika mycket sol oavsett hur mycket klockan än visar inte kommer att ändra detta faktum. Kunden kommer att fråga: hur länge är det sol på altanen/balkongen?

1 gillning

Det här håller inte.

Altanen får exakt lika mycket sol oavsett vad klockan visar. Det enda som ändras är vad du kallar tiden. Det är inte mindre sol, bara en annan etikett.

Att dra in bostadsvärden är svagt. Läget och väderstreck avgör, inte om klockan visar 19 eller 20. Att säga “kunden frågar” handlar bara om vana. Ändras systemet så ändras också vad folk frågar efter.

Samtidigt missar du det som faktiskt spelar roll:

1. tidsomställningen till sommartid ger ökad sjukfrånvaro veckan efter
  2. det kostar arbetsgivare stora pengar
  3. sömn och prestation försämras

Arbetsgivare som erbjuder hemarbete ska ha beröm. Det dämpar effekten lite, men löser inte grundproblemet.

Permanent normaltid ligger rätt mot vår biologiska klocka. Permanent sommartid gör motsatsen. Vill man vara konsekvent i Norden kan man till och med argumentera för permanent vintertid, alltså en timme bakåt så att solen står som högst runt kl 11.

I slutändan är det du lyfter en preferens. Du vill ha ljuset senare enligt klockan. Det räcker inte som grund för hur hela samhället ska fungera.

Var och en blir salig på sin egen tro. Vill dock understryka att det i stor utsträckning handlar om tro.

Det finns ingen entydig forskning kring hälsoproblem i samband med övergång till sommartid, något som nu senast framhölls i en artikel i Aftonbladet (”Sömnforskaren: Sant eller falskt om sommartid”, 2026-03-28).

Enligt artikeln visar ny forskning att tidigare studier kraftigt överdrivit problemen. Och hur som helst är ju detta inte något problem alls om vi inför sommartid året om.

Huruvida frågan om när solen försvinner från altanen/balkongen saknar betydelse för en eventuell köpare överlåter jag åt var och en att ta ställning till.

Jag tror att det har betydelse om solen försvinner klockan 19.00 jämfört med om det är sol till klockan 20.00. Och jag tror inte att det kommer att ändras bara för att vi ändrar systemet. Faktum kvarstår: solen försvinner när den försvinner och efterfrågan på kvällssol kommer att kvarstå. Men som sagt, var och en blir salig på sin egen tro.

3 gillningar

Folk kan väl ta det där med sin arbetsgivare, bara att komma överens med denne vilka timmar de ska arbeta, eller helst ha flextid. Detta är inget som samhället behöver styra.

Själv skulle jag föredra att ha s k ”sommartid” året om.

I södra Sverige är längre sommarkvällar bara en fördel i mitt tycke. Jag njuter av dem.

Arbetsgivaren skulle inte medge att tidigarelägga arbetstiden 1 timme som kompensation.

I andra hand behålla det som det är. Övergången två gånger om året är för mig en trevlig transitionsritual. Att det skulle vara jobbigt att ställa om tiden en timme har jag inte upplevt. Inte heller att resa +\- en tidszon.

3 gillningar

varför inte då om de anställda vill ha det så?

”When hell freezes over”

Låter som du aldrig haft ett jobb där du måste lägga dig 21:30-22:00 tiden

1 gillning

Varför då?

Om arbetsgivaren skulle vägra så betyder det alltså att staten tvingar dem att göra något de inte vill.

Jodå. I princip alltid. Skönt med skymning sent på kvällen.

AG har en viss tidsstruktur på arb.uppg som gör det olämpligt att låta bara mig börja tidigare.

Arbetsplatsen i sig interagerar med andra funktioner i samhället som gör det krångligt att förskjuta hela arbetet.

AG har betydligt bökigare problem att hantera än att de anställda skulle vilja börja arbeta en timme tidigare.

Vilken typ av arbete är det som har sådana beroenden?

Jag skulle gärna skjuta klockan en timma bakåt varje måndagmorgon. Vet många som inte skulle gilla det…

Du får lita på mig.

I fajten om att slippa ställa om tiden är normaltid eller sommartid är ganska oviktigt för mig. Jag kan tänka mig båda, men lutar åt att sommartid är bättre.

Tror det är minst lika många som behöver mörker på morgonen för att få ordentlig sömn än det är som behöver ljuset för att vakna ordentligt. I södra Sverige går ju solen upp vid 3-4 trots sommartid (ännu värre norrut givetvis). Är det inte bara positivt? Ska vi istället låta solen gå upp vid 2-3 tiden och förkorta de härliga sommarkvällarna med 1 timme istället? Nja, tror inte många vill rucka på det. Om EU någon gång får tummen ur så tror jag de flesta medlemsländer röstar för permanent sommartid.

På vintern så är det mörkt när du går upp, och mörkt när du kommer till jobbet oavsett om det är sommar eller vintertid. Den enda skillnaden är att du kommer få det ljust när du kör hem från jobbet istället, vilket är milsvida bättre än att slösa bort precis all ljus tid framför en datorskärm.

Hur som, att vi fortfarande håller på med omställning av klockan 2 gånger om året är helt bisarrt faktiskt. Finns inget bra med det över huvud taget.

4 gillningar

Du har helt rätt i en sak: att ställa om klockan två gånger per år är ett dåligt system. Det skapar störd sömn, sämre prestation och ökad sjukfrånvaro. Där är vi helt överens.

Men därifrån till att välja permanent sommartid är ett feltänk.

Det du lyfter om ljusa sommarmorgnar är egentligen inget argument för sommartid. Problemet är inte att solen går upp “för tidigt” – problemet är hur vi väljer att leva. Gardiner, rutiner och arbetstider löser det där mycket enklare än att förskjuta hela samhällsklockan.

På vintern däremot blir effekten av sommartid på riktigt negativ. Då skjuter du ljuset ännu längre bort från morgonen, vilket går rakt emot vår biologiska klocka. Det är morgonljuset som styr vakenhet, hormoner och sömnkvalitet. Att offra det för lite mer eftermiddagsljus enligt klockan är en dålig affär.

Permanent normaltid ligger i linje med solen och kroppen. Det är det stabila och långsiktigt rimliga valet.

Vill man vara ännu mer konsekvent i Norden kan man till och med argumentera för permanent vintertid, alltså en timme bakåt från normaltid så att solen står som högst runt kl 11. Det hade bättre speglat hur extremt våra vintrar faktiskt ser ut.

Och din poäng om att “slösa bort ljuset på jobbet” är egentligen en arbetslivsfråga, inte en tidsfråga. Här är hemarbete något riktigt positivt. Det ger flexibilitet att faktiskt utnyttja dagsljuset när det finns, utan att behöva manipulera hela tidszonen. Det löser problemet mer träffsäkert än att flytta klockan.

Så ja, slopa omställningen. Men välj en tid som fungerar med människan och solen, inte emot dem.

1 gillning