Det är så det fungerar med EU.
När menar du annars att det är ljust på vintern?
För mig spelar det ingen roll, det är tamejfan alltid mörkt haha.
Island har typ sommartid alltid eftersom dom valt en annan tidszon än vad landet egentligen ligger i.
EU-parlamentet röstade för att ta bort sommartid (eller åtminstone omställningen) 2019. Det implementerades aldrig, men det finns ju en underliggande vilja. Turkiet har också tagit bort omställningen.
Jag skulle ändra tro att omställningen småningom försvinner på EU-nivå.
Nej, men sommartid hade jag gärna haft året runt. På vintern behöver jag varje ljus timme jag kan få om eftermiddagen. Morgonen bryr jag mig inte om, då är man ändå inte igång eller ledig.
Exakt! Det är ju ändå mörkt när man går upp. Kvittar om det blir ljust en timme tidigare när man är på jobbet.
Är detta ännu ett argument för FIRE ?
Okej
Det är lite mindre mörkt på eftermiddagen med sommartid på vintern ![]()
Spännande, eftersom Turkiet ligger längre söderut jämfört med Ryssland och Island, som också inte har någon tidsomställning.
Som någon som har bott i Turkiet så kan jag väl tycka att där om något är det ju helt orimligt att ha en omställning. I Sverige finns det ju ändå ett argument för det (även om jag inte alls tycker att det är starkt nog), för skillnaden mellan vinter och sommar här är ju minst sagt tydlig. I Turkiet tänker man ju inte så mycket på att det blir mörkare på vintern.
Jag vet inte, det är mörkt från kl 15 i december ändå ![]()
Frågan delar in oss in i två läger:
- De som vill ha en timme mer ljus på eftermiddagen/ kvällen.
- De som vill ha en timme mer ljus på morgonen.
Vilket man föredrar handlar bara om personliga preferenser – om man uppskattar ljusa morgnar eller hellre vill ha längre, ljusare kvällar.
Skillnaden mellan de två lägren är däremot hur de argumenterar:
- De som vill ha mer ljus på eftermiddagen/kvällen är öppna med att det handlar om en preferens.
- De som föredrar mer ljus på morgonen tenderar däremot att framställa sin ståndpunkt som ”den naturliga”.
Men handen på hjärtat – ingen av oss bryr sig egentligen om solen står som högst klockan 11, 12 eller 13. Det vi bryr oss om är när vi själva får mest glädje av dagsljuset.
Min uppfattning är att båda de lägren är rätt små. Jag tillhör inte något av dem. Jag skulle aldrig märka skillnad ändå. Jag tillhör däremot den grupp som tycker att det är otroligt jobbigt att byta tid två gånger om året. För min del kan vi vrida klockorna 7 timmar timmar framåt imorgon. Vi kan byta namn på alla klockslagen till sumeriska gudanamn. Vi kan sälja vårt land till en ambitiös demon. Allt detta är ok, så länge jag bara slipper byta tid två gånger om året. Det måste väl rimligt, enligt alla besinnade människor vara viktigare än vid vilken tid det är ljust.
Bor man i Sverige och vill ändra hur ljust det är är det bästa att flytta norrut eller söderut beroende på önskemål.
Som jag har förstått det är tidigare ljus på morgonen viktigare av hälsoskäl än lite längre ljus på eftermiddagen.
Jag är gillar vintertiden ![]()
Jag är ärligt talat NÖJD.
Älskar lugnet som kommer med mörker o “korta” dagar.
Dessa 4 månader november, december, januari och februari gör att jag klarar av allt det glättriga och sjåiga liv som sommar, ljus o sol för med sig.
Jag är som en ekorre o samlar energi under den dämpade och mera sansade period som nu nalkas ![]()
Så, HURRA för de kommande månaders andrum o retreat ![]()
Bäst vore nog om alla i den centraleuropeiska tidszonen gick över till permanent normaltid (UTC+1), alla den västeuropeiska gick över till permanent sommartid (UTC+1) och alla i den östeuropeiska till permanent vintertid (UTC+1). Om hela Kina klarar sig på en tidszon ska väl EU också göra det.
Snarare tre.
Jag vill bara att det slutas med omställningen, sen vad det blir spelar liten roll.
Det är ljust på sommaren och mörkt på vintern, oavsett om hur de ändrar tiden fram och tillbaka. I alla fall i min del av landet.
Jag med
Jag tror vi är många som tänker så.
Nja, om hela EU skulle ha gemensam tid (UTC+1 i ditt exempel) skulle väl länderna i den östeuropeiska tidzonen behöva byta till permanent “supervintertid”, eller vad man nu skulle kalla en ändring från deras vintertid åt motsatt håll än mot sommartid.