Normaltid året om?

Ja, jag kallade det i mitt inlägg för ”vintertid”, som sommartid fast åt andra hållet från normaltiden.

1 gillning

Har bara ögnat igenom tråden men undrar hur många av skribenterna i den som jobbar skift/rullande schema/natt?

Själv jobbar jag den lättaste varianten (natt), men jag kan ju fantisera om vad de som kör roterande schema säger när de får upp den här tråden i fikarummet. Kan dock inte bestämma mig för om de kommer skratta eller gråta?

Om en (1) timmas omställning är ett problem så är mitt råd i så fall att bryt ihop två gånger om året och gå sedan vidare. Jag har lite svårt att se problematiken.
Och som det redan påpekats tidigare i tråden, jag förutsätter att de som upplever detta som ett problem har exakt samma dygnsrytm på helgerna? I annat fall så blir argumenten lite ihåliga.

3 gillningar

Vem har sagt att det handlar om dygnsryt. Problemet för mig handlar inte om dygnsrytm, personligen har jag en dygnsrytm som är värre än de flesta skiftarbetares (jag vill inte ha det så, men jag är dålig på att sova), men det är ju en kognitiv påfrestning att behöva tänka på det två gånger om året.

Om jag skall köpa nya stövlar tar det två till sju år att planera och utföra köpet. Men tiden ställs om två gånger om året och jag har ingen möjlighet att skjut upp den mentala anpassningen ens en månad. Det är klart att det är dåligt.

Bryr mig inte om vilken tid vi får, så länge vi slutar upp med att byta.

5 gillningar

Jag känner lite likadant. Jobbar oregelbundet, inte ens något rullande schema utan det kan variera från att börja 04 på morgonen till att jobba kväll/natt och sluta 04.30. Det är jobbigt men funkar. En timmes ändring två gånger per år kan omöjligt vara ett problem.

3 gillningar

Exakt detta. Har länge varit förvånad över att exempelvis en reporter ställer frågan “föredrar du sommartid eller vintertid?” utan vidare förklaring om vad det rör sig om. Det är ju väl känt att de flesta av oss föredrar sommarsäsongen.

Finns ju faktiskt en annan variant också. Vi kör vintertiden året om men att de som jobbar dagtid går upp och börjar jobba en timma tidigare på sommarhalvåret :grinning_face:

2 gillningar

Man ställer klockan som man vill! Ingen ska tala om för dig hur du ställer din klocka.

1 gillning

Fast det blir lite komplicerat och, i detta fall, kan slå tillbaka en själv om man inte följer flocken :grimacing:.

1 gillning

Jag tillhör den eventuellt fjärde kategorin.
Har vi inte sommartid året om, så vill jag åtminstone ha det halva året.

Argument som att det heter normaltid och därför är det normalt och rätt går bort. Både namnet och klockan är uppfinningar som människan hittat på. Det har inget med vår biologi att göra. Människans biologi är idag den samma som före vi började med sommar/vintertid.

Argument som att det ju finns lampor för den som vill ha ljust på kvällen, och att vi därför kan ha vintertid året om, går ju också bort. Då kan vi lika väl ha sommartid året året runt och så kan de som vill ha ljust på morgonen tända sina lampor då istället.

Men visst, vi har ju lampor när vi är inne. Men ute är det däremot mer praktiskt att vara när det faktiskt är naturligt ljust. Och när är det mest troligt att man är ute? På eftermiddagen efter jobbet så klart. Det är i princip alltid, året om, varmare och behagligare på eftermiddagen efter jobbet än på morgonen före jobbet. Det optimala vore därför att nyttja detta, och det görs genom att möjliggöra fler ljusa timmar på eftermiddagen.

Ur detta perspektiv borde vi egentligen ha dubbel sommartid (2h) på vintern och enkel sommartid på sommaren.

Men om vi inte kommer överens, så åtminstone sommartid på sommaren och vintertid på vintern som idag. Hellre 1h omställning två gånger per år än att förlora 1h om dagen i ett halvår.

2 gillningar

Kan vi inte bara smeta ut timmen mellan vintertid/sommartid under någon månad istället för allt på en gång.

Sen kör vi som vi har det. Blir säkert jättebra.

Jag anser också att Svensk normal standardtid ska gälla året runt som det gjorde senast

1979 innan man införde tramset med sommartid mars 1980. Och tyvärr har sommartid inte visat sig vara energisparande åtgärd som man påstod när den infördes mars 1980.

Sommartid har tyvärr inverkat negativt på hälsan med fler hjärtinfarkter,hjärnblödningar,stress, jäkt med mera samt mer konflikter i hemmet med gräl,våld och hot och sociala problem som missbruk,

Jag hoppas på att TIDÖ-gruppen klubbar igenom att definitivt skrota sommartiden och återinföra permanent Svensk normal standardtid året runt som gällde senast 1979.

2 gillningar

Klart vi ska ha normaltid jämt.

2 gillningar

Håller med. EU har gett grönt ljus till länderna att själva välja tid. Nu är det dags för regeringen att bestämma sig för att skrota sommartiden, så att vi slipper ställa om klockan i mars. Finns det någon diskussion om detta i riksdagen under den här perioden?

1 gillning

Hör borde vi gemensamt göra slag i saken. Ni som känner riksdagsledamöter, oavsett partifärg, kan väl uppvakta dem att permanenta normaltiden. Tänk vad skönt det skulle vara att slippa skruva fram klockan i mars och vara morgonmumie i flera veckor.

Enda fördelen med ”sommartid” är att stranden, de få sommardagar vi har i Sverige, är lite tommare på eftermiddagar, då många, går hem en timme tidigare, i synnerhet de som ska arbeta dagen efter. I övrigt finns bara nackdelar

Samtliga länder borde själv bestämma och EU-Parlamentet i Bryssel i Belgien kan aldrg tvinga EU-Medlemsländer att behålla sommartid .

Du ser inte nyttan av gemensam tid för EU-länder inom samma tidszon ? Den är på liknande nivå som passfrihet samt gemensam valuta, och främjar fri rörlighet inom EU.

1 gillning

Är helt enig med dig. :blush:

2 gillningar

Nu är det ju rätt många länder som har DST men inte alla byter samtidigt vilket tex innebär att tidsskillnaden mellan USA och Sverige har varit en timma kortare än normalt senaste veckan (sista söndagen i oktober vs första söndagen i november). Här finns alltså möjlighet att tex missa ett inbokat onlinemöte..

“Någon gång innan 2035” betyder att vi behöver fortsätta bygga och underhålla stöd för skottsekunder i tio år till. Nu är även det ofta automatiserat men det kräver ju faktiskt uppkoppling och regelbundna uppdateringar för att hänga med skottsekundrar. Även i mitt projekt där plattformen har inbyggt stöd för skottsekundrar så var vi tvungna att lägga en halvtimme på att skriva ett test.

1 gillning