Jag / vi har bara använt Revolut för att kunna valutaväxla manuellt inför resor.
Utöver det har man som sagt fått pengar för att bjuda in andra som ändå behövde appen samt att det är ganska smidigt att dela upp gemensamma kostnader i den när man t.ex. betalat hela notan gemensamt utomlands.
Tycker inte att den är intressant för investeringar utan kör hellre Montrose, Avanza eller något annat svenskt.
Jag och min tjej har haft deras kort och sparkonto långt innan de började med den här kampanjen.
Inget negativt märkte i år och förra året att deras kort hade bästa växlingskursen utomlands.
Kortet kostar inget, inga dolda avgifter, ovanligt med 2% sparrränta på ett kortkonto.
Jag har värvat flera vänner utan problem, när den värvade ansöker om kortet får hen direkt 101kr och behöver inte beställa fysisk kort om man inte vill, man får automatiskt virtuellt kort.
Den som har värvat får sina pengar dagen efter på sitt kortkonto, inget annat behövs, inget köpkrav som på Revolut.
Man kan värva max 8 vänner, efter att man själv har använt kortet så får man rätt att värva sina vänner.
Jag hoppas att jag har hjälpt de som undrar, antagligen vill de ha nya kunder och har den här kampanjen.
Northmill påstår att de inte tar ut någon avgift vid valutaväxling, men det stämmer inte. De tar ut en “Visa” avgift som varierar med upp till över en procent från en dag till en annan utan att du vet i förväg vad den blir i förväg. Dessutom upplevde jag att växlingskursen var sämre än den på vanliga kontokort som tex AMEX o MC. Så jag slutade använda mitt Northmill och återgick till kreditkorten.
De tar ut Visas avgift som jag skrivit om tidigare och den avgiften lägger alla banker på vare sig man vill eller inte. Du kommer aldrig undan Visas avgift. Men storbanker tar även ut en avgift över Visas avgift och det gör inte Northmill.
Jag har bara fått Visas avgift och ingen annan avgift så kursen är bättre än hos andra kort jag tidigare använt. Jag brukar kolla vad kursen EUR/SEK står i så att man har något att jämföra mot.
Väljer man att ta ut pengar ur rätt bankomat läggs det bara på Visas avgift och ingen annan avgift.
Tex Nordea tar ut Visas avgift+1,55% egen avgift så den blir alltid dyrare för du behöver betala 1,55% extra.
Så jag kommer att fortsätta använda Northmill kortet utomlands då jag tycker att det är ett av de bättre alternativen att använda.
VISA avgiften kan ingen komma undan med men jag har använt kortet minst 30-50 gånger senaste 2 åren och jag har alltid fått lägst kurs med Northmill, har jämfört med Curve, Revolut och Klarna.
För att du skall kunna ta ut bonuset så behöver du ladda kortet med pengar, enklast är att swisha in 100kr och inom några sekunder får du möjligheten att swisha ut 201kr så har du fått ut alla pengar på kortet…
Intressant att Revolut erbjuder olika bonus till olika kunder, jag har fått som högst erbjudande om 900kr, min tjej max 700kr och nu ser jag att de har erbjudit dig 1000kr, hoppas jag erbjuds samma när jag har möjlighet att värva nåpon vän…
Eller så gör man som så att man öppnar ett sparkonto, för över bonusen dit och sen gör uttag från sparkonto. Då behöver man inte sätta in några kontanter utan kan ta ut bonusen
Hej @Jacob_Skj
Du menar att man öppnar ett sparkonto på northmill, för över bonusen till det kontot. Från det kontot kan man alltså göra transaktioner?
På mitt gratis-konto på northmill kan jag inte göra transaktioner. Men det är ju möjligt att man kanske kan göra det från deras sparkonton? Du råkar inte veta om för att bli Sparkonto-kund medför någon avgift?
Mvh
Fredrik
Jag kan faktiskt inte svara på det, skriv till Northmill i chaten eller ring de, kan vara så att de inte har tillgång till swish i sitt banksystem…
Jag har använt mitt swish kopplat till annan bank för att sätta in pengar och ta ut pengar från kontot.
Det kostar inget att ha sparkonto, jag, min mamma och min tjej har sparkonto och kan överföra pengar från det kontot till annan bank samt sätta in pengar till de med överföring från annan bank. Du har på det här kontot 2,2 % sparränta fom första kronan som är högre än hos storbanker och de omfattas av insättningsgaranti också.
exakt så som du skriver, öppna obundet sparkonto, för över pengarna dit, gör uttag därifrån till ditt bankkonto i annan bank. Och som @Sale skriver så kostar det inget.
Jag har Northmill kort och sparkonto sedan drygt ett år sedan, och har inget att anmärka på. Skulle isåfall vara att kortet ej går att blippa i affärerna. Men jag använder kortet nästan undantagslöst till bankomatuttag utomlands. Jag är nöjd.
Vad konstigt, jag och min tjej kan blippa kortet som Vi har haft i minst 3 år nu, kan vara något fel, kolla med supporten att aktivera den tjänsten men det bör fungera på alla kort efter att man har använt det en gång med pin kod…