Mycket intressant initiativ. Jag uppfyller kraven, och jag hade ett motsvarande tråd där jag skulle försöka ge mig själv en 50-årspresent för 15 000:-, och hade stora svårigheter. Däremot är lite jag lite sen på bollen, och jag har redan investerat min vanliga summa till olika fonder för denna månad. Så, jag kan inte helt vara med. Däremot kan jag vara med såtillvida att jag inte behöver öka på min buffert som vanligt.
Ett ytterligare problem för mig, i avseende på utmaningen, är att jag är ytterst generös mot vänner och flickvän i mitt normaltillstånd. Det är nästan alltid jag som tar notan åt alla, och nya hörlurar kan jag ta på företaget så det spelar ingen roll för min privatekonomi. Summan blir att det nästan alltid blir pengar över i alla fall. Något som normalt sett inte skulle bli gjort… Jag vet inte riktigt vad det skulle innebära. Skänka pengar till välgörenhet vill jag inte göra eftersom jag hjälper såpass många ändå ekonomiskt.
Jag behöver stöd för att komma ur spar- och investeringsfällan!
Övervägde att vara med. Fick idag reda på att vi nog behöver köpa nya vinterdäck… möjligtvis bara en ursäkt till att inte delta, marginaler finns ju…
(Planerar att ge mig själv något så “onödigt” som en väska för 5000kr i 30-årspresent om några månader. Hade inga problem med att ge min sambo en dyr väska när hon fyllde år, men tar ju emot att köpa till sig själv…)
Förra månaden köpte jag mig ett löpband. Och ett Meta Quest 3 VR headset. (Ett pingis-spel där fungerar riktigt bra).
Var ju inte riktigt November, men kan ju verka inspirerande för konsumtion.
För löpband rekommenderar jag bluetooth support så Kinomap och Zwift fungerar. Klart roligare då. (Har gått runt i lite olika städer nu).
En sak man kan göra för att motivera konsumtion är att räkna ihop allt sparande och pensionskapital. Och så dela med återstående beräknad livslängd. Och dela med 12. Då ser man hur mycket man “bör” göra av med varje månad. Med åren har man krattat ihop en del, så det kan bli svårt att hinna med att göra av med tillgångarna om man inte sätter igång i tid.
Utmaningen antagen. Har bokat skidresa till mig och dottern. Känns bra ur både hälso- och njuta av livet-perspektiv. Lite mer än månadssparandet, dock. Får sträcka ut utmaningen lite .
Nu är det slutinvesterat fram till sommaren. Står i begrepp att beställa byggande av lite drygt en kilometer skogsbilväg till sommaren. Väntar slutlig offert nästa vecka. Kommer landa på 150-200tkr. Det är en investering för att få bättre lönsamhet på en del av marken som är långt från väg.
Sånt tycker jag är mycket roligare än att köpa Hi-Fi prylar och heminredning. Hellre en vägtrumma än ny soffa.
Den här utmaningen har jag funderat på en hel del sen inlägget kom upp
Jag har nu kommit fram till ett svar på hur jag tänker göra med den jag kommer skippa överföringen till Opti den här månaden och lägga den slanten på något jag/vi behöver istället har inte klurat ut vad än bara
Dock så är överföringen till Opti bara 6,6% av månadssparandet den här månaden så det blev kanske inte så mycket pengar eller någon egentlig utmaning
Jag kan ju inte tappa mitt sparstreak på Avanza där jag hållt mitt sparmål 10 månader i sträck (sedan starten på nuvarande mål)
Vi har precis flyttat och saknar tvätt, tork, mikro och diskmaskin.
Köpt de två förstnämnda på black month-rea och har span på resten. Ska även köpa en vass tv, känner mig som en alkoholist som sitter i baren o precis tagit den första klunken (snart svartnar det och jag vaknar upp på min nyköpta paradisö med en mikro i famnen).
Deltar inte i utmaningen, men som av en händelse blir det inget sparande denna månad eftersom över halva lönen går åt till en så kallad investering i parrelationen.
Efter 3 timmars fotkramper av utomhuskylan igår, (meshskor hjälpte inte) så antar jag utmaningen och beställde ett par vinterskor på Black Friday rean.
30% chans att de passar, så valde en butik med fria returer!
Håller nu tummarna att de passar och är varma, så min knasfot och dess kompis inte fryser.
Ny processor inhandlad! Blev en Ryzen 5800X3D via Inets Sweclockers rea
Nu är det bara grafikkort som behöver uppdateras. Dock verkar det som de enda modellerna som är rimligt prissatta är monster modeller som kräver att jag antagligen köper en ny cpu-kylare eller ett nytt chassi för att få plats
Jag kan rapportera deltagande: har köpt hjälpmedel som ska vidga min aktionsradie, de flesta köptes i november men ett av dem (den största posten) kommer att köpas i December. När allt är på plats kan jag förhoppningsvis göra min första lite längre resa på länge.
Du skulle vara stolt. Jag spenderade tre månaders sparande på ett nytt hemmakontor (som jag sitter vid nu)!
Jag trodde att det skulle svida rejält, men jag är helt nöjd med resultatet. I det långa loppet är det nästa lite skitsamma att jag gav upp tre månader, och visst, jag kommer inte nå mitt mål för “År 2” om inte börsen rusar ordentligt, men å andra sidan så har det gett mig exakt det jag ville ha men inte kunde rättfärdiga innan jag läste denna tråd.
För er som vill ha konkreta siffror så la jag drygt 60k, och med diverse bonusar och arvoden som kommer i december, januari och februari så är det enbart mitt fondsparande som blir 0 under perioden.
Mitt liv påverkas alltså knappt alls, och jag är faktiskt lite nöjdare än om jag hade suttit och snålat.