Nu är det inte roligt 😢 | Hur gör ni när det fonder och aktier går ner månad efter månad?

Börsen återhämtar sig förmodligen men frågan är när? Alla har inte tid att vänta hur länge som helst.

Jag försöker anpassa mig till omständigheterna genom att öka och minska min exponering. Man kan kalla det vad man vill. Jag känner inte direkt att jag tajmar börsen, bara anpassar mig. Och det har tjänat mig väl.

Varsågod! :scream:

3 gillningar

Va!? Har du summerat alla mina innehav till 0? Eller är det dagsaktuellt värde på Storskogen-innehavet? :joy::joy:

10 gillningar

Jag kör på med min vanliga strategi när det svajar på börsen…
image

6 gillningar

…och tar på din LG-tröja? :wink:

1 gillning

Inveztor - se hur illa det verkligen går! :sweat_smile:

6 gillningar

Slakten fortsätter :see_no_evil::speak_no_evil::hear_no_evil:

1 gillning

19% batteri kvar?
PANIK!!!

6 gillningar

Dags att kolla på sådanhär klipp tror jag!

4 gillningar

Har nog sett alla hans viktiga klipp :sweat_smile:

Köpläge idag. Bara köpa mer om man har casch :grin:. Det har inte jag :+1:. Allt är 100% investerat och följer global index upp/ned :+1:

3 gillningar

Tjänstepensionen på AMF ca -10%, Avanza totalt-7%, Lysa enbart -4%. Gammal Folksam kapitalförsäkring puttrar på med +8% men avgiften är 1,5%

På mitt ISK sålde jag av lite aktier som hade gått upp mycket och köpte mer av det som gått ned (tex PLUS Sverige Alla bolag). Även putt in lite extra pengar.

1 gillning

Tips till Jan att göra ett poddavsnitt kring livsplanering/utgiftsplanering för stora köp. Känns som vi är många som bara hoppat på tåget och toksparar i aktieindex och inte tänkt på att vi kanske behöver ha ut pengarna före de återhämtat sitt värde. Det är mycket fokus på de här +7% CAGR men de där +7% är ju som bekant inte sant om man ex står inför familjebildning eller stora köp som bostad, bil etc och inte har 30 års horisont.

Stoppar vi pengar i fel tillgångsslag på grund av mania-perioden och fear of missing out?

4 gillningar

Har du sett avsnittet om “4-hinkar principen”?

2 gillningar

Egentligen är det ganska enkelt. Om man mår dåligt av nedgången har man fel placeringsstrategi. Om man vet vad man gör mår man inte dåligt.

Antingen får man byta strategi eller också läsa på mer om den strategi man har. Det finns liksom ingen annan väg.

1 gillning

Det hållet jag inte med om, om man mår dåligt betyder det att man har fel attityd kring sparande, inte att sparandet är felaktigt sammansatt.

2 gillningar

Det kan väl bero på båda?

Inte så roligt nu men det vänder väl snart. Man får glädja sig med det som går bra.

• Ungefär ±0 sedan årsskiftet på PPM. Dåligt men ingen katastrof.
  • Flera depåer med tjänstepension, de flesta med fondförvaltning, ligger på plus i år. Gäller även en med trad. förvaltning som jag egentligen inte gillar men har behållt som “försäkring”, vilket känns bra nu.
  • Totala kapitalet ner c:a 4% sedan årsskiftet. Inte bra men ingen katastrof.
  • Borde komma lite rekyler upp snart…
1 gillning

YTD: +1,06%
3 mån: +2,76%

Skulle säga att det finns en mängd tillfällen då det är fullt möjligt att må lite dåligt även om man vet vad man gör, eller i synnerhet när man vet vad man gör, samt tillfällen då det är rätt attityd eftersom man är medveten om att man tar en risk och risk bör ibland vara förenat med en viss känsla av att ”fan, det här KAN gå åt helvete”.

Så jag tycker det är förenklat att indirekt säga att den som vet vad den gör och har rätt attityd mår aldrig dåligt över sina beslut. Är man människa mår man ibland dåligt trots att man fattat rätt beslut och pga att man vet vad man gör. Den aningslöse, däremot, ler konstant.

2 gillningar

Sitter i en annan situation där det hitills gått bra och kan därför ta det lugnare. Det är dock på lång sikt som gäller och senaste tidens tur kan snabbt vända…

2 gillningar