Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

14.34% (inkl 10 tecken)

3 gillningar

Hmm, jag förstÄr inte vad i mitt inlÀgg som sÀger att jag gillar börsfall och att jag försöker fÄnga fallande knivar?

2 gillningar

Jag sitter stilla i bÄten.

Just keep buying. Njuter av att veta att jag har 30 Är pÄ mig.

6 gillningar

Ni som har LÀnsförsÀkringar Global index vet att det har varit en bra sommar, upp under maj-juni och sedan sidledes. Helt ok.
Den har 71% exponering mot USA, knasigt mycket för en globalfond, men det fungerar ju avkastningsmÀssigt.

Jag tog hem 12% vinst i frÄn Handelsbanken USA Id Crit denna vecka.
Dels har ju börserna i USA gÄtt ok under för-sommaren och dels har dollarn gjort att de behÄllit vÀrde under de senaste trÄkiga veckorna, om man mÀter vÀrdet i sek pÄ depÄn.

De 12 procenten skyflades in i
Handelsbanken Gl Hi Div Lo Vol Cr B1 SEK (trevlig defensiv utdelningsfond, dock lite dyr)
och
Nordnets USA index.
USD Àr den bÀsta hedge jag kÀnner till.

Just keep on buying Àr ett bra koncept, men Àr man fire betyder det att ska man köpa nÄgot mÄste man sÀlja nÄgot annat, eftersom man inte har lönearbete.

Det gÀller att hÄlla risknivÄn rÀtt ÀndÄ. RÀtt proportion mellan börs vs rÀnta (och guld) och rÀtt exponering mot USD.

Men fortsÀtter de globala börserna att gÄ krÀftgÄng under hösten, dÄ kan bet bli jobbigt.

LÀgger större andel av mÄnadssparandet pÄ fonder/aktier och mindre andel till buffert. HÀr ska dippen köpas! NÄgon gÄng gÄr det upp igen, om det Àr om en vecka, en mÄnad, ett halvÄr, ett Är, tre Är eller fem Är spelar inte sÄ stor roll för min del. Pengarna ska fÄ ligga kvar pÄ börsen i ca 20 Är ÀndÄ.

1 gillning