Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

Det vad jag föresprÄkar Àr i princip vad den RT bloggen gÄr ut pÄ och det vad @janbolmeson föresprÄkar i 98% av fallen. Global indexfond eller Lysa.
Sedan har du rÀtt att tycka att mina inlÀgg tillför ingen nytta :heart_eyes::+1:. Jag ska fÀrsöka minska aktivitet pÄ bloggen för att inte förstöra för nytÀnkt och utvÀckling :heart_eyes::+1:.

AngÄende att jag hÄnar @janbolmeson nÀr han investerar 20% av totala kapitalet i 1 aktier Àr lite med glimt i ögat men alvarligt talat gör han 100% fel som han förklarar i den senaste blogginlÀgg sÄ ska man apsolut inte göra. :+1::thinking:. Det blir lite tjÀnstefel :wink::thinking:.

Sedan fattar Jan sjÀlv att han har sÄ mÄnga följare pÄ bloggen som kommer följa efter och satsa ganska hÄrt pÄ samma aktie dÄ de har lÀst sÄ mycket positivt hur bra den kan bli. Det kan fortarande bli bra inom nÄgra Är men tÀnk hur kul Àr det ligga -60 eller -70% i nÄgot som skulle kunnat vara sÄ bra. Rena aktier Àr ett tufft spel liksom aktiva dyra fonder och marknadstajmning. Sedan Àr det fritt fram och tro pÄ det att man kan utvÀcklas pÄ börsen och lÀra sig tÀnka i framtiden. Det Àr Àr inte lÀtt kunna se morgondagen,vecka,mÄnad,Är :raised_hands:.

1 gillning

Jag vet exakt vad du föresprÄkar. Jag hÄller sjÀlv med gÀllande det. Jag tror inte att jag, eller de flesta kommer slÄ index nÀr man tittar pÄ en lÀngre horisont.

Men bara för det behöver du kanske inte ta upp det i varje trÄd, varje svar? Det Àr inte sÄ att merparten hÀr inne i forumet gÄr pÄ repeat med sin investeringsfilosofi. Blir lite att man predikar för döva öron om det hela tiden Àr samma sak och inte blir nÄgon nyans i det.

Men det Àr ett fritt forum och du ska sÄklart uttrycka dig sÄ som du kÀnner. Bara min input hur det kan pÄverka sjÀlva diskussionen och speciellt den med Pellepennan som blir nÄgon form av dagisnivÄ (enligt mig). Vilket Àr trÄkigt.

AngĂ„ende om Jan gör rĂ€tt eller fel. Hade aktien varit upp 50 procent frĂ„n IPOn sĂ„ hade Storskogen trĂ„den haft en helt annan jargong. Men som vi alla vet sĂ„ ska man inte betygsĂ€tta en strategi/ett bet efter en kort period. NĂ„gonting kan ha varit rĂ€tt men fick Ă€ndĂ„ fel utfall. Merparten aktier och fonder Ă€r ner i Ă„r. Är dĂ„ alla aktieköp eller fondköp felaktiga?
Samma sak gÄr att applicera pÄ Storskogen.

Hur som, jag tror forumet blir mycket mer intressant om alla kan försöka vara nyfikna och vilja lÀra sig nÄgot nytt (eller Ätminstone lyssna pÄ nÄgot nytt) istÀllet för att försöka trycka pÄ sin egen Äsikt / investeringsfilosofi pÄ nÄgon annan. DÄ utvecklas man inte.

För ingen hÀr kan med 100 procent sÀkerhet sÀga att det som gÀller idag Àven kommer visa sig vara rÀtt om 10, 20 eller 50 Är.

4 gillningar

Den kan jag svara till dig med 100% sÀkerhet att en global indexfond kommer följa global index bÄde upp/ned minus Ärsavgiften om 10 eller 50 Är i framtiden. Lika sÄ en tillvÀxtm indexfond eller bred Sveriges indexfond kommer följa sitt index ganska bra minus Ärs avg. Lagom Àr bÀst. Sedan kan sÀkert nÄgon smartare lyckas göra bÀttre i frÄn sig pÄ sitt eget sÀtt :+1:.

MĂ„nadssparar som vanligt i Lysa och nĂ„gon passiv variant pĂ„ Avanza. Kollar dessutom inte lika ofta, pengarna Ă€r ju Ă€ndĂ„ dĂ€r för att vĂ€xa pĂ„ lĂ„ng sikt. Försöker minska pĂ„ annat istĂ€llet för att fega ur
 IstĂ€llet för att kĂ€ka ute sĂ„ tar vi med oss mat ut i skogen och hĂ€nger dĂ€r. Det Ă€r faktiskt minst lika mysigt.

6 gillningar

Det intressanta, enligt min mening, Ă€r nĂ€r mĂ€nniskor beskriver HUR de gör (med eller utan motivering) och inte vad man SKA göra. Det senare blir bara en tröttsam “besserwisser-monolog” som mest verkar syfta till att stĂ€rka sitt ego.

5 gillningar

Bra inspel. Och nÀr det gÀller forskningsstöd Àr det bra att tÀnka pÄ att det allra mesta vi gör i livet inte har stöd av forskningen utan bygger pÄ olika typer av sammanvÀgda bedömningar, erfarenheter etc. Det Àr alltsÄ ett fritt val man gör om man vÀljer en investeringsmetod med stöd av forskningen eller om man vÀljer nÄgon annan. BÀgge valen bör respekteras som fria val och ingen bör skriva nÄgon pÄ nÀsan oavsett vilket man gör.

1 gillning

Summering: sĂ€nk dina förvĂ€ntningar i nĂ€rtid, kolla inte sĂ„ ofta osv

Min mÄlsÀttning Àr att det ska vara lite knapert före lön. Om det inte Àr det har jag sparat för lite nÀr lönen kom in!

NÄgra intressanta grafer frÄn USA. FrÄn Ritzholtz.

Pengar pÄ sidlinjen

NedanstÄende graf visar Bank of Americas kunder och de pengar som dessa har pÄ sidlinjen:

Med följande kommentar:

“Cash levels among investors hit the highest level since September 2001, the report showed, with BofA describing the results as “extremely bearish.” This month’s survey of investors with $872 billion under management also showed that hawkish central banks are seen as the biggest risk, followed by a global recession, while stagflation fears have risen to the highest since 2008.”

Drawdowns pÄ amerikanska börsen S&P500

“I went back to 1950 and looked at forward 1-year returns for the S&P 500 after a drawdown like the one we’re currently in. The average is 13% (9% in all periods) and was positive 86% of the time (74% of all periods). Not bad.”

Konsumentsentiment vs amerikanska börsen

3 gillningar

KorslÀnkning:

1 gillning

Intressant att sÄ mÄnga gillar börsfall. SjÀlv trivs jag mest med blÄa siffror och uppgÄngar eftersom jag investerar för att se mitt kapital vÀxa istÀllet för att fÄnga fallande knivar. Men vi Àr alla olika :wink:

1 gillning

Haha, jag Àr exakt likadan. Har vissa fonder jag inte hade köpt idag bara för att de Àr +100% och jag vet att jag kommer ha blÄ siffror Àven vid ett börsfall pÄ 30% :slight_smile:

4 gillningar

Dags att köpa mer och dubbla innehavet i Alibaba :slight_smile:

Det kanske passar bra att lÀnka in denna artikel hÀrinne.

TLDR;

MÄnadssparar. Loggar in mer sÀllan, aktier i stora stabila bolag framför smÄbolag, fonder istÀllet för aktier, globalfonder istÀllet för nischfonder.

Edit//
Snittavkastningen för en Avanza-kund senaste 12 mÄnaderna Àr 2.78%

5 gillningar

Det Àr vÀl helt enkelt sjÀlvsuggestion
 dÄ Àr det lÀttare att ta smÀllarna. :slight_smile:

3 gillningar

Skön kÀnsla :+1:

1 gillning

har du hela artikeln? Var ett tag sedan jag prenumererade pÄ DI?

Och en superinvesterares avkastning?

2 gillningar

Mycket konstigheter i den artikeln:

1 gillning

Ett inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: Tmp: di artikel om superinvesterare