Jag sitter och vÀntar pÄ ett till drop som hÀnde tidigare dÀr jag köpte extra.
Spara 10k i mÄnaden som vanligt.
spÀnnande att se ifall det blir mer rea eller minder förÀndring.
Jag har lagt in lite extra sista tiden och har frigjort mer torrt krut sÄ jag kan gÄ in med ytterligare lite mer om nedgÄngen fortsÀtter. Jag litar pÄ dem med mer erfarenhet Àn mig och litar pÄ processen, min sparhorisont Àr minst 8 Är sÄ jag sitter ned i bÄten.
Jag hade samma problem i coronanedgÄngen, sÄ lösningen blev att frugan har alla pengar pÄ Nordnet och vi gör avstÀmningar vid midsommar och julafton. Ska strategin Àndras(byta fonder) mÄste en motion lÀmnas in om varför en mÄnad innan avstÀmningen.
Det fullstĂ€ndiga rĂ„det som Jan brukar ge Ă€r ju dock âSitt still i bĂ„ten - om du har en bra bĂ„tâ. Har du inte en strategi som fungerar om det kommer en börsnedgĂ„ng sĂ„ har du ingen bra bĂ„t och dĂ„ ska du definitivt inte sitta still.
Man har missförstÄtt det om man tror att banken sysslar med vÀlgörenhet och delar ut pengar till dom som sköter sin ekonomi. Banken vill tjÀna pengar och det gör dom inte pÄ sÄ smÄ lÄn. Vem tror du banktjÀnstemannen vill lÀgga sin tid pÄ? En kund som lÄnar 4 miljoner eller 20 kunder som lÄnar 200 000 kr var?
Det verkar som om du missuppfattat vilka som skriver hÀr pÄ forumet, vilka rÄd de ger och varför.
Banker (t.ex.) SEB sysslar inte med vÀlgörenhet och vill sÀlja sina produkter till dig. För att tjÀna pengar pÄ att du köper deras produkter/tjÀnster. Det Àr fullt normalt? Precis som ICA vill tjÀna pengar pÄ att du köper mat i deras butik.
Sitta still i bÄten (om du har en bra bÄt) Àr ett bra rÄd att följa. AlltsÄ för dig som smÄsparare. Men dÄ behöver du en bra bÄt.
Den bÄten (fonderna) kommer inte SEB sÀlja pÄ dig i första hand, för det Àr mindre lönsamt för dem.
De modellportföljer som forumet tagit fram och de tjĂ€nster som mĂ„nga hĂ€r rekommenderar Ă€r huvudsakligen just bra âbĂ„tarâ. LĂ„gt pris och med bra grund i forskning (passiv förvaltning) kring kapitalmarknaderna. Det Ă€r rena motsatsen vad SEB förmodligen försöker sĂ€lja pĂ„ dig (dyr aktiv förvaltning).
Att du fÄr dÄlig rÀnterabatt nÀr du lÄnar relativt lite pengar Àr inte konstigt. Det Àr fullt normalt, banken ska ha sitt rÀntenetto eller sÄ fÄr du gÄ till en konkurrent.
UrsÀkta om jag missförstÄr dig, men menar du att dessa fonder inte haft bra avkastning? De ser ut att senaste 15 Ären ha krossat en vanlig Sverigefond samt OMX30 som Avanza Zero följer.
Byter fonder till nÄgot kuligare förstÄs! Exempel pÄ kuligare fonder (globalfonderna som jÀmförelse)
@Pellepennan du Àr KUNG!
Nej men jag har lÀrt mig att söka i fondlistor och studera fondernas utveckling. Det Àr inte svÄrt.
DÄ kan du ta skÀrmdump pÄ dina innehav och avkastningen i Är? Det Àr alltid kul se att det stÀmmer 

. Du kÀmpar hÄrt i alla trÄdar att vi ska tro pÄ dig
.
Hur gick det fÄr dig innan du började tajma börsen senaste 3 Är? Vad körde du dÄ i portföljen? Jag antar att du har varit rik inan du började slÄ index 

Den som misstror andra kommer sÀkert att göra det oavsett vad man visar. Och innehavet och kapitalet i mina depÄer Àr min privatsak.
Det gick ganska bra men jag var inte sÄ aktiv. Ju mer energi jag lÀgger pÄ det, desto bÀttre brukar det gÄ. Jag hade snarlika val som nu men sÀmre timat, pga lÀgre aktivitet/bevakning.
Vet inte vad du menar med detta. Hög procentuell avkastning gör underverk via rÀnta pÄ rÀnta oavsett nivÄ pÄ kapitalet, eller hur?
Klart att man tror pÄ dig om du visar lite dÄ det gÄr alltid gömma kapitalet. Men OK den kan du bevisa i din egen trÄd istÀllet att göra det i 100 trÄdar till. Bevis utan bevis = 0 
Jag svarade bara enligt TS frĂ„ga, âhur gör niâ. Det andra om misstro etc. kan du hĂ„lla för dig sjĂ€lv. Jag har inte bett dig att Ă€ndra ditt sĂ€tt att investera pĂ„. Jag hoppas att du inte ber mig Ă€ndra pĂ„ mitt sĂ€tt utan att du kan respektera att vi alla gör olika val.
Min portfölj har fallit sÄ pass mycket att 10% belÄning har passerats och sÄledes betalar jag nu rÀnta som dessutom höjts sÄ ett varningens finger.
Hur jag gör?
Jag lever pÄ gamla meriter 
Ăverst pĂ„ bilden Ă€r mina gamla fonder. De har gĂ„tt bra. Dock rejĂ€lt ner i Ă„r men fortfarande bra vinst pĂ„ dem.
Sen kommer mina aktier och fonder jag köpt i Är. De har ÄterhÀmtat sig en aning. Men fortfarande mycket mer i kronor.
Klart att jag respekterar dig till 100%. Jag har inga problem med det att du lyckas tajma börsen och det Àr jÀtte kul. Det Àr inte det som Àr problemet. Jag kan inte fatta att du vill bevisa om man Àr duktig och tillrÀckligt aktiv att majoriteten automatisk slÄr index.
Det Àr inte sant .Du tror inte pÄ statistik att bara 1-2 % aktiva smÄsparare slÄr index lÄngsiktigt. Om du inte tror pÄ mig kan du stÀlla frÄgan till Nicklas Andersson sparekonom pÄ Avanza dÄ kan du fÄ svaret pÄ det. Du kan stÀlla samma frÄgan till Nordnet sparekonom Frida Bratt? LÀser du aldrig Avanza/Nordnet bloggen och Avanzas mÄnads/Ärsredovisning hur smÄsparare slÄr index pÄ kort sikt? DÄ kan du tÀnka dig hur det ser ut pÄ 10 -15 Ärssikt. Om du har lyckats med nÄgot senaste 4 Är hur kan du vara sÄ övertygad att majoriteten sktiva sparare har lyckats lika bra som dig? Lite borde du tro pÄ statistik och verklighet och se dig runt omkring dig. Dina privata Isk Àr bara dina och representerar inte alla aktiva sparare pÄ börsen. De representerar bara max 2 % av snittet lÄngsiktigt.
BÀttre att sÀga att du Àr duktig för dig sjÀlv och lyckas med nÄgot som 98% av dina aktiva kompissar misslyckas med. ![]()
![]()
Javisst, jag uttalar mig oftast bara om mig sjÀlv och mina egna strategier. Jag har aldrig hÀvdat att det jag gör Àr representativt för andra, detta Àr vÀl ÀndÄ rÀtt givet. Men jag ska vÀl ÀndÄ fÄ svara Àrligt pÄ TS frÄga? Eller mÄste jag hÄlla tyst för att jag inte sparar i passiva indexfonder?
Kompisar? Jag stÄr pÄ egna ben.
Varför sÄ missunnsam? FortsÀtt du med dina passiva fonder, det Àr ju det du Àlskar och tror pÄ!
Lite OT:
Jacke, Àven om jag sjÀlv tror pÄ att en passiv investeringsfilosofi Àr rÀtt vÀg att gÄ (som du sjÀlv anvÀnder dig av) sÄ börjar jag faktiskt tycka att du lÄter som en repad skiva i mÄnga av dina inlÀgg.
KÀnns lite som du skriver samma inlÀgg gÄng pÄ gÄng. Antagligen index index index eller ett hÄnande mot Jans resor utanför passivt indexsparande (tex Storskogen). Tror diskussionen skulle bli bÀttre om man alltid försöker tillföra nÄgot nytt till trÄden/diskussionen.
Pellepennan har nÄgot av ett drag att argumentera mot allt och alla hÀr pÄ forumet men han gör det sakligt och kommer med mÄnga olika synpunkter och infallsvinklar. Vilket jag personligen uppskattar Àven om jag sjÀlv inte vill investera sÄ. Tycker för övrigt att det Àr helt upp till honom om han vill visa sin depÄ eller ej.
Ps, det Àr inte bara svart eller vitt nÀr det gÀller investeringsstrategier. VÀldigt mÄnga olika strategier kan nÄ samma mÄl.
Lite som trÀning, man kan bli vÀltrÀnad bÄde genom att gymma, springa, jobba pÄ bondgÄrd, crossfit eller att vara platssÀttare pÄ jobbet.
SĂ„ diskussionen behöver kanske inte vara âmitt sĂ€tt Ă€r bĂ€st, ditt Ă€r dĂ„ligtâ utan mer âjag gör sĂ„ hĂ€r, men skulle gĂ€rna vilja höra hur du gör för att lĂ€ra mig mer och bredda min kunskap för att pĂ„ sikt utvecklas sjĂ€lvâ
Det var det bÀsta jag hört sedan konfirmationen! ![]()
Ooops jag Ă€r inte konfirmerad, jag valde att gĂ„ min egen vĂ€g Ă€ven dĂ€r. NĂ€r jag var i den Ă„ldern var det rĂ€tt mycket bearbetning frĂ„n slĂ€kten, man skulle konfirmera sig. Min syster gjorde det Ă„ret innan, fick en massa presenter. Jag ville inte kĂ€nna mig falsk sĂ„ jag stod pĂ„ mig och konfirmerade mig inte. Det var inte det lĂ€ttaste alternativet att vĂ€lja vad gĂ€ller âbrĂ„kâ men man mĂ„ste kunna leva med sig sjĂ€lv.
Av samma skÀl Àr jag principfast vad gÀller hur jag ser pÄ investeringar, samtidigt som att jag ocksÄ förstÄr och respekterar andras val av exempelvis passiva indexfonder, aktier, ETF:er, terminer⊠etc. LÄt alla göra som man vill, se det inte som ett hot. Alla bestÀmmer sjÀlva. Men lite nya vinklingar och perspektiv Àr vÀl aldrig fel?
Det hÄller jag verkligen inte med om.