Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

Nej, handlar man index med 2x hĂ€vstĂ„ng (eller högre risk) blir det riktigt intressant nĂ€r det börjar bli runt -20% frĂ„n toppen. DĂ„ krĂ€vs “bara” -30% för att det ska bli -50% frĂ„n toppen vilket dĂ„ Ă€r under det historiska snittet för index (S&P500, mindre index som OMXS30, japanska Nikkei, spanska IBEX etc Ă€r nĂ„got annat).

I de outliers som finns, som Ă„r 1929, blir det givetvis nĂ„got annat men det Ă€r sĂ„dant man har saker som glidande medelvĂ€rden för; att ge definitiva vĂ€rden för “nu rasar det inte bara” (varpĂ„ man klarar sig fint Ă€ven Ă„r 1929
).

Det var liknande med Corona-dippen dĂ€r det vĂ€ldigt fort gick ned till historiskt lĂ„ga i nivĂ„er i paritet med medelvĂ€rdet för bottnar sett till all historik. Det kan ha varit det största köplĂ€get som vi fĂ„r se under vĂ„r livstid eller sĂ„ Ă€r det en del av nĂ„gon typ av “det nya normala” (nĂ„got vi fĂ„r se framĂ„t nĂ€r vi fĂ„r mer data).

Datapunkten vi fick dÀr Àr oavsett vÀldigt intressant Àven om den festligt nog ocksÄ inte direkt Àndrar sÀrskilt mycket i de modeller som finns för lÄngsam handeln med breda instrument (som fonder). DÀremot styrker den vÀldigt kraftigt att det aldrig nÄgonsin Àr sÀrskilt brÄttom och att man ska följa den strategi man har.

Ben Carlson pratar dock om S&P 500 som bara Ă€r ner 16% sen toppen
 MSCI World Ă€r ocksĂ„ ner 16%, Stockholmsbörsen Ă€r ner 22%.

Ruskigt vÀltimad artikel. Den publicerades den 22:a mars och börsen bottnade den 23:e mars.

Har du nÄgot datum för botten denna gÄngen att dela med dig av? :smiley:

Haha
 Jag önskar det. Trodde genuint vi skulle ner -10 till -20 % förra gĂ„ngen nĂ€r jag slĂ€ppte den artikeln. Kanske dags för en omröstninge?

2 gillningar

Hur ska vi göra nu @janbolmeson ? Ska vi All in i Sveriges index?:ok_hand::clap:

1 gillning

Om @janbolmeson svarar ja pÄ den frÄgan sÄ vet ni en som kommer korta OMXS30 indexet med tanke pÄ tidigare prediktioner
 Det Àr svÄrt att hÄlla sig pÄ stigen i den snÄriga skogen :wink:

1 gillning

Jag vill inte ta ut nĂ„got i förskott, men artikeln om PLUS Allabolag Sverige publicerades den 9:e maj, vilket just nu ser ut som dagen dĂ„ fonden bottnade

Plus AllaBolag Àr bara ner -21% i Är, medan AMF SmÄbolag Àr ner -31%. SÄ jag röstar pÄ all-in i svenska smÄbolag isf :love_you_gesture:

1 gillning

Varför inte All in i Storskogen dĂ„ den Ă€r -60% i Ă„r :thinking:. Ärligt talat Ă€r jag nöjd om jag slutar byta global indexfonder! :stuck_out_tongue_winking_eye::clap:. Stannar kvar i LF Global indexnĂ€ra!

Jag trodde vi hade en strategi hÀr pÄ RT. Köp globala indexfonder varje mÄnad i sÄvÀl upp- som nedgÄng. Ett halvÄr med smÄskakig börs och ni börjar hitta pÄ nya strategier?

17 gillningar

PLUS SmÄbolag Àr lite billigare Àn AMF :pray:t2:

Jag rek lÀsa dig alla sÄdana inlÀgg mellan raderna och ta inte allt pÄ alvar. MÄnga av oss bara tÀnker högt utan att aggera :wink:. Bortse frÄn mina globala indexfonder byte :grinning:

Har du koll pĂ„ “stablecoins”? Med Terra kan du fĂ„ 20% per Ă„r av att Ă€ga en coin som alltid Ă€r vĂ€rt $1. Men i skrivande stund kan du köpa dem för $0.19 istĂ€llet för $1. DĂ€r pratar vi möjlighet att bli rik!

Men den Àr bara ner -26% i Är. GÀller ju att optimera bottenfiskandet!

4 gillningar

RĂ€kna inte in mig i den strategin bara, jag har alldeles för lite förtroende för mainstream Ă€n sÄ 

Du Àr inte ens med pÄ den lista @Ola_Morin :stuck_out_tongue_winking_eye:. Det Àr lite för mycket krypto som spökar :unamused::wink:

1 gillning

Nej men desto mer man kliar desto vÀrre blir det. :dizzy_face:

1 gillning

Hur menar du dÄ? Ritade in lite tidigare bottnar.
(Eller skÀmtade du och det wooooshade över mitt huvud?) :grin:

1 gillning

Kan tipsa om miljonÀr innan 30:s gamla blogg 2007-2009 om man vill ha inspiration att investera sig igenom en börskrasch. Vill man lÀsa kortversionen kan man hÄlla sig till mÄnadsrapporterna. Kanske ffa högst igenkÀnning om man har < 1 miljon i kapital.

Spoiler: Investera jÀrnet för att hÄlla jÀmna steg med börsnedgÄngen och se din portfölj explodera nÀr det vÀnder.

4 gillningar

Jag menar förutsatt att den senaste botten Ă€r den sista innan det vĂ€nder upp, vilket sĂ„klart inte gĂ„r att veta
 :smiley:

Haha, ja om man ÀndÄ visste det. SÄ mÄnga bottnar och toppar man blir dykarsjuk :grin:

1 gillning

Handlar pÄ Rea. NÀr man har varit med om flera krascher tidigare sÄ vet man att det Àr nu man ska köpa för att i framtiden kunna njuta.

3 gillningar