Just keep buying (globalfonder). DÀrtill vÀljer jag att följa det som Caroline (tror jag det var) sa för i ett avsnitt för ett tag sedan:
âlogga inte in pĂ„ skitenâ [nĂ€tbanken alltsĂ„]

Just keep buying (globalfonder). DÀrtill vÀljer jag att följa det som Caroline (tror jag det var) sa för i ett avsnitt för ett tag sedan:
âlogga inte in pĂ„ skitenâ [nĂ€tbanken alltsĂ„]

Synd ,du har missat marknadstajmning ![]()
![]()
![]()
.
Om du lÀst Jans öka risk trÄd sÄ har du i princip fÄtt ut hans budskap frÄn trÄden som försvann.
Ăr det bara jag som gillar att klia pĂ„ myggbettet?
Jag inne o kikar nÄgon/nÄgra gÄnger per dag och har gjort sÄ i flera Ärs tid. Detta beteende i bÄde uppgÄng o nedgÄng har gjort att jag inte lÀgger sÄ stor vikt vid siffrorna.
Har visserligen 95% i globalfond men med ca 40 % belÄning.
Samma hĂ€r. Man vĂ€njer sig vid att det svĂ€nger och sen kommer rekyler och Ă„terhĂ€mtning. Ăr man rĂ€dd för nĂ„got brukar det ju vara bĂ€ttre att trĂ€na sig pĂ„ att umgĂ„s med det Ă€n att undvika det. Har 100% i aktivt förvaltade nischfonder men Ă€r inte det minsta orolig.
Nej, jag Àr inne och kollar rÀtt regelbundet. Ofta finns det nÄgot att glÀdja sig Ät. NÄgot obskyrt index som gÄtt sÀmre Àn min portfölj eller kanske vad jag (förmodligen felaktigt) bedömer som ett köplÀge i nÄgon aktie eller fond.
FrÄn Ben Carlson idag:
Itâs been a couple of years since weâve experienced a bear market so itâs probably a good time for a refresher:
- Bear markets are normal.
- They can be painful.
- The reasons are always different but the emotions are the same.
- No one knows how long they will last.
- They do come to an end eventually.

Over 15 bear markets, the average downturn is a loss of 30%, lasting just under a year to reach the bottom and taking a little more than one-and-a-half years to break even.
The last three bear markets have all been relatively short-lived. Eight out of the 15 bear markets broke even in under a year. The worst-case scenario is the 1973-1974, 2000-2002 and 2007-2009 crashes which all took more than four years to recover.
samt
Every time stocks fall a little it feels like they could fall a lot. Every time stocks go into a correction, it feels like they could go into a bear market. And every time stocks go into a bear market, it feels like they could tailspin into an all-out crash.
och
The good thing about bear markets is they come to an end and offer the opportunity to buy at lower prices.
Successfully navigating a bear market requires patience and a good handle on your emotions and time horizon.
Jag har bara fĂ„tt det berĂ€ttat muntligen för mig, sĂ„ nej, jag har ingen studie att hĂ€nvisa till. Nu dĂ„ jag tĂ€nker efter undrar jag om det kanske till och med handlar om skĂ€mt-TV. NĂ„gon variant av dolda kameran? Men argumentet förblir ju detsammaâŠ
Jag lÀste idag att S&P500 idag, 11 maj, har haft en Ärlig avkastning pÄ 8% per Är frÄn 14 feb 2020, alltsÄ innan covid. SÄ, om man investerade precis innan kraschen sÄ har man sedan dess fÄtt den avkastningen man kunde förvÀnta sig. Bra att komma ihÄg nÀr vissa tror att det Àr nÄgot onormalt med denna nedgÄng.
Exakt! SvindelkÀnslan som mÄnga sitter med nu, inkl undertecknad ![]()
Vad det bara jag som missade Atlas Copcoâs ryck denna vecka? +300%, de hann inte ens uppdatera grafen men det var kortvarigt. Fat finger pĂ„ Avanza?
Inte kollat men garanterat en aktiesplit som man inte korrigerat grafen för Ànnu
Japp, precis vad de skriver pÄ sidan nu
Om ni har avanza och tycker det Àr jobbigt kan ni ju Àndra översikten till att visa 3 Är och inte 1Är eller i Är. DÄ fÄr ni blÄa siffror 
Eller sÄ kan man zooma in pÄ 1 dag idag 
Fungerar inte för migđ knallrött
DÄ fÄr du börja byta din profilbild till blÄtt till att börja med 

. @Stryd
Det kommer jag nĂ€r jag kan uppvisa blĂ„ siffrorđ
FrĂ„n Ben Carlson idag: âThe 2 Types of Bear Markets - A Wealth of Common Senseâ:
First up, these are the bear markets that happened in and around a recession going back to the Great Depression:

The biggest crashes in history have been caused by recessions. This makes sense when you consider people lose their jobs during a recession. Companies go out of business. People lose money and stop spending as much.
I count 11 non-recessionary bear markets over the past 90+ years:

Hereâs the tale of the tape:

The obvious takeaway here is bear markets that occur outside of a recession tend to be shallower and less lengthy while recessionary bears are greater in both magnitude and time.
If you think the Fed can keep us from going into a recession, we may be closer to the end than the beginning of this bear market.
If you think the Fed has no chance of side-stepping a slowdown, there could be more pain ahead.
Mellan 19-35% nedgÄng, snart klara dÄ ju 
#positivttÀnkande
Edit: LÀste lite snabbt och missade visst att snittet var nÀrmare -40% i lÄgkonjunktur
men det Àr ju inte sÄ lÄngt kvar dit heller!