Ăr det mina frĂ„gor om fondbyte som gjort dig enkelspĂ„rig? 
Mm den Ă€r tuff, tur man inte Ă€r sĂ„ kĂ€nslig av sigâŠ
Ja du Àr bara en av de som har klagat 

,men du var tydligast i alla fall 
Det kan vara bra, men kan ocksĂ„ röra tröskelvĂ€rde för âmax painâ dĂ€r du helt enkelt fĂ„r sĂ„ ont âi magenâ att du slĂ„r ifrĂ„n dig vilket inte Ă€r nĂ„got positivt. Dvs inte en övertro för processen.
Det bÀsta Àr att bry sig men inte se eventuella nedgÄngar som ett problem utan snarare som ett garanterat framtida faktum som alltid kommer att komma. NÄgot som Àr nÄgot annat Àn att bara stÀlla sig helt likgiltig.
Det kan ta ett par omgÄngar innan man kÀnner sÄ.
Sett till den historiska datan Ă€r det inte sĂ„ ovanligt att det gĂ„r ned ibland och sett till alla strategier jag testat nĂ„gonsin Ă€r det inte heller ovanligt att det dyker upp ett par skitperioder. Det Ă€r ju âtrĂ„kigtâ, men det Ă€r som det Ă€r. (trĂ„kigt inom citationstecken dĂ„ risk till nedsidan trots allt Ă€r nĂ„got som ocksĂ„ skapar möjligheterâŠ).
SÄdant fÄr man acceptera eller sÄ fÄr man byta till nÄgon form av system som kÀnns bÀttre. Oavsett gör det att det alltid Àr lÀtt att rekommendera de trÄkiga portföljena som 60/40, Golden Butterfly m fl. Dessa har Ätminstone historiskt gÄtt ok nÀr det mesta rullar pÄ och inte sÄ djÀvligt nÀr det mesta Àr surt. För den genomsnittlige spararen torde sÄdana enkla upplÀgg vara fina; samma sak tyckte vÀl @janbolmeson nÀr RT startades och det Àr nÄgot trÄkigt att det nu verkar rÄda en rekommendation (?) att snarare gÄ lÄng en typ av risk (aktieindex) istÀllet för titta pÄ de olika typer av marknadsförhÄllandena och allt det dÀr. Den historiska nedsidan för aktieindex kan nog bli nÄgot jobbig för de flesta kan man tÀnka sig.
BÀst tycker jag Àr att bara se till historiska nedgÄngar och sedan vÀlja nÄgot som gör +10% mindre sÀmst Àn vad man tror att man kan stÄ ut med. Dvs tror man att man stÄr ut med -40% sÄ nÄgot som i alla fall historiskt ligger pÄ -30% osv. SjÀlv tycker jag det Àr nÄgot jobbigt vid -30% sÄ -20% Àr en bra target för egen del.
En enkel strategi Àr att ta alla EMA10/21-kryss upp pÄ 4h nÀr pris Àr över sma200 pÄ dagliga och sedan ha en glidande stoploss, dvs en SL som följer med upp, om runt -20%. Man nÄr SL ett par gÄnger men nÀr det tagit sig historiskt har det gÄtt att göra en del vinst.
Dvs man har kunnat vara med pÄ det dÀr tÄget och alla möjliga andra tÄg, men utan att gifta sig med det.
Det största felet Ă€r i regel att folk inte har nĂ„gon Exit-strategi och tror pĂ„ konstiga saker som att priset âskaâ nĂ„gonting, t ex att det ska upp eller ska med. Pris struntar i regel i dessa âskaâ.
Vanligt bland fondsparande Ă€r nĂ„got liknande, saker som âindex gĂ„r alltid uppâ och liknande idioti (vi vet ju inte framtiden varpĂ„ det Ă€r idioti att förvĂ€nta sig nĂ„gra âskaâ eller âalltidâ av nĂ„gonting).
Det dÀr fÄr mig annars att tÀnka pÄ den hÀr gamla artikeln:
https://medium.com/hackernoon/my-super-secret-crypto-turtle-strategy-revealed-ae7492fb01a6
Skulle inte kalla det idioti baserat pĂ„ historiska data men jag har inga förvĂ€ntningar pĂ„ enskilda innehav lĂ€ngre bort Ă€n nĂ€rmaste mĂ„naden max. Noll motstĂ„nd mot att sĂ€lja och byta till ett bĂ€ttre innehav har jag trĂ€nat mig till. GAV Ă€r totalt ointressant, det enda jag ser till Ă€r i vilka innehav jag fĂ„r bĂ€st vĂ€rdeutveckling den nĂ€rmaste tiden, vilket dĂ„ Ă€ven ger bra vĂ€rdeutveckling i ett lĂ€ngre tidsperspektiv. SĂ„lunda resonerar jag överhuvudtaget inte heller i termer om sparhorisont. Det stereotypa och fördummande tĂ€nkandet som dominerar passar inte mig alls. Jag tror att mitt sĂ€tt att tĂ€nka ocksĂ„ ger en bra anpassning till ârasâ sĂ„vĂ€l som nĂ€r börsen ârusarâ.
Nu börjar media ocksĂ„ uppmĂ€rksamma den âdĂ„ligaâ börsen:
TyvÀrr var det inte sÄ konkret och om jag ska vara helt Àrlig sÄ var det nog svÄrt för nÄgon oinsatt att fÄ nÄgot konkret vÀrde. Men jag fattar helt och hÄllet, jag hade nog ocksÄ hedgat om jag suttit i studion. Vet ju vilken skit jag fick för avsnitt:
DĂ€r jag spekulerade i att man skulle köpaâŠ
Kan rekommendera dagens artikel hos Ben Carlson. Bra som vanligt:
https://twitter.com/WallStreetSilv/status/1522798778725675009?s=20&t=8juEoVl52CxSOkrQf030kg
SÄg denna imorse. Tyckte den var ganska rolig ![]()
Nu har jag inget jÀttekapital investerat och det mesta sitter i indexfonder och en del i kapitalförsÀkringar.
Kanske spelar delar av min livshistoria in, att ha överlevt en riktig bilkrasch, nÀr oddsen sÀger att jag inte borde gjort det.
Men jag har lĂ€rt mig att det mesta i livet blir bĂ€ttre och löser sig med tiden. SĂ„ jag Ă€r övertygad om att börsen kommer vĂ€nda upp igen, Ă€ven om den kan behöva lite ârehabtidâ för att komma pĂ„ fötter igen.
SÄ visst tÀnker jag pÄ det, rÀknar och klurar, men jag kommer fram till att fortsÀtta enligt min plan Àr det som kÀnns lugnande, Àven om det stormar.
SÄ hoppas att fler Àn jag kan zooma ut lite. För det kÀnns som mÄnga hÀr i trÄden drabbats lite av kollektivpanik. 
FÄr vÀl kontra med lite blÄ siffror för i Är

Ăger bĂ„de aktier, ETFer och fonder. SĂ€mst har fonderna gĂ„tt, aktier har gĂ„tt bĂ€st.
Har faktiskt inte köpt speciellt mycket senaste Ă„ret, mer Ă€n ett litet automatiskt mĂ„nadssparande. Flera hundra tusen har istĂ€llet hamnat pĂ„ ett cash-konto, dĂ„ jag gissade att vi skulle fĂ„ en nedgĂ„ng förr eller senare med Ukraina, Kina-covid och rĂ€ntorna. Har oftast fel i mina spĂ„domar men det bar helt enkelt emot att handla för allt mĂ„nadssparande. Nu sitter de pengarna pĂ„ ett konto och vĂ€ntar pĂ„ tillfĂ€lle. Har Ă€rligt talat ingen aning om nĂ€r detta tillfĂ€lle kommer, utan kommer att sitta ett tag till pĂ„ lĂ€ktaren. Kanske plockar jag upp lite SBB A/D-aktier om ett tag. Insiders köper ju för glatta livet nu. Kanske lite mer TIN Ny teknik som rasat rejĂ€lt detta Ă„ret. Eller blir det bara global index och Xact Högutdelande för hela slanten. Innan nĂ€r börsen har korrigerat sig har jag alltid varit för snabb pĂ„ hanen, nu lĂ€gger jag mig i vassen likt gammelgĂ€ddan och kollar in vad som hĂ€nder, lĂ€r mig, studerarâŠhar absolut ingen brĂ„dska att handla nĂ„got.
Kan vÀl bara konstatera att #finanstwitter Àr ganska tyst numera⊠och vi fÄr vÀl hoppas att den dÀr 100miljonersmannen har en rejÀlt diversifierad portfölj, samt tagit hem en hel del vinst efter det dÀr tech-rallyt förra Äret.
/H
Han lade precis upp pÄ Insta att han Àr minus 34 % i Är, sÄ det verkar inte sÄ. Skulle vara intressant att veta hur han ligger mot en indexfond.
Va?! Vad var kritiken? Det Àr ju ett av dom bÀsta avsnitten!
Mitt vanliga mÄnadsspar tickar pÄ som vanligt (15k fast dragning/mÄn, snitta 44k/mÄn 2021), köper aning mer om det finns utrymme, har redan vart inne och hackat lite i bufferten.
Jag har lĂ„ng sparhorisont (efter ha lĂ€st runt pĂ„ forumet ett tag sĂ„ inser jag att ja egentligen inte har nĂ„got mĂ„l med mitt sparandeâŠdet Ă€r bara nĂ„got jag gör)⊠har inget emot lite högre risk ligger 100% aktier/fonder. (Ă€r -9% i Ă„r)
Typ hur kan du gĂ„ ut med ett köptips nu nĂ€r börsen ska gĂ„ nerâŠ
Jag har 85% av mitt kapital pĂ„ LYSA, 8% pĂ„ Avanza och 7% i âbuffertâ.
Jag Àr 27 Är och har sÄledes inte genomlevt hög inflation, höga rÀntor eller ens köpt min första bostad.
Jag kollar mitt LYSA-konto 1 gÄng/mÄnad, dokumenterar det och för in i ett Excel-ark. Pengarna pÄ Avanza Àr i lekhinken, Àr inne dÀr 3-4ggr/vecka och jag vill ju sÄklart att de ska gÄ bra, men jag har inget krav pÄ att det ska gÄ +.
Jag fortsÀtter mÄnadsspara, jag ser det som en bra möjlighet för mig och min fÀstmö att skaffa oss en bra grund i livet med.
Mitt mÄl Àr att köpa min egna tid i senare del av livet.
Haha, dÀrför tippset igÄr om Plus alla bolag plockades bort? Hade velat lÀsa men sidan fanns inte ![]()
Nope,
Ligger kvar men i Patreon delen.
Aha, pÄ sÄ sett. Synd att jag inte var snabbare att klicka