Nu Ă€r det inte roligt 😱 | Hur gör ni nĂ€r det fonder och aktier gĂ„r ner mĂ„nad efter mĂ„nad?

Har nog sett alla hans viktiga klipp :sweat_smile:

KöplÀge idag. Bara köpa mer om man har casch :grin:. Det har inte jag :+1:. Allt Àr 100% investerat och följer global index upp/ned :+1:

3 gillningar

TjÀnstepensionen pÄ AMF ca -10%, Avanza totalt-7%, Lysa enbart -4%. Gammal Folksam kapitalförsÀkring puttrar pÄ med +8% men avgiften Àr 1,5%

PĂ„ mitt ISK sĂ„lde jag av lite aktier som hade gĂ„tt upp mycket och köpte mer av det som gĂ„tt ned (tex PLUS Sverige Alla bolag). Även putt in lite extra pengar.

1 gillning

Tips till Jan att göra ett poddavsnitt kring livsplanering/utgiftsplanering för stora köp. KÀnns som vi Àr mÄnga som bara hoppat pÄ tÄget och toksparar i aktieindex och inte tÀnkt pÄ att vi kanske behöver ha ut pengarna före de ÄterhÀmtat sitt vÀrde. Det Àr mycket fokus pÄ de hÀr +7% CAGR men de dÀr +7% Àr ju som bekant inte sant om man ex stÄr inför familjebildning eller stora köp som bostad, bil etc och inte har 30 Ärs horisont.

Stoppar vi pengar i fel tillgÄngsslag pÄ grund av mania-perioden och fear of missing out?

4 gillningar

Har du sett avsnittet om “4-hinkar principen”?

2 gillningar

Egentligen Àr det ganska enkelt. Om man mÄr dÄligt av nedgÄngen har man fel placeringsstrategi. Om man vet vad man gör mÄr man inte dÄligt.

Antingen fÄr man byta strategi eller ocksÄ lÀsa pÄ mer om den strategi man har. Det finns liksom ingen annan vÀg.

1 gillning

Det hÄllet jag inte med om, om man mÄr dÄligt betyder det att man har fel attityd kring sparande, inte att sparandet Àr felaktigt sammansatt.

2 gillningar

Det kan vÀl bero pÄ bÄda?

Inte sÄ roligt nu men det vÀnder vÀl snart. Man fÄr glÀdja sig med det som gÄr bra.

• UngefĂ€r ±0 sedan Ă„rsskiftet pĂ„ PPM. DĂ„ligt men ingen katastrof.
  • Flera depĂ„er med tjĂ€nstepension, de flesta med fondförvaltning, ligger pĂ„ plus i Ă„r. GĂ€ller Ă€ven en med trad. förvaltning som jag egentligen inte gillar men har behĂ„llt som “försĂ€kring”, vilket kĂ€nns bra nu.
  • Totala kapitalet ner c:a 4% sedan Ă„rsskiftet. Inte bra men ingen katastrof.
  • Borde komma lite rekyler upp snart

1 gillning

YTD: +1,06%
3 mÄn: +2,76%

Skulle sĂ€ga att det finns en mĂ€ngd tillfĂ€llen dĂ„ det Ă€r fullt möjligt att mĂ„ lite dĂ„ligt Ă€ven om man vet vad man gör, eller i synnerhet nĂ€r man vet vad man gör, samt tillfĂ€llen dĂ„ det Ă€r rĂ€tt attityd eftersom man Ă€r medveten om att man tar en risk och risk bör ibland vara förenat med en viss kĂ€nsla av att ”fan, det hĂ€r KAN gĂ„ Ă„t helvete”.

SĂ„ jag tycker det Ă€r förenklat att indirekt sĂ€ga att den som vet vad den gör och har rĂ€tt attityd mĂ„r aldrig dĂ„ligt över sina beslut. Är man mĂ€nniska mĂ„r man ibland dĂ„ligt trots att man fattat rĂ€tt beslut och pga att man vet vad man gör. Den aningslöse, dĂ€remot, ler konstant.

2 gillningar

Sitter i en annan situation dĂ€r det hitills gĂ„tt bra och kan dĂ€rför ta det lugnare. Det Ă€r dock pĂ„ lĂ„ng sikt som gĂ€ller och senaste tidens tur kan snabbt vĂ€nda

2 gillningar

Du har rÀtt, det beror dels pÄ vad man lÀser in i orden mÄr dÄligt och sÄ. (Men vi behöver inte grÀva ner oss i det. Jag tÀnker att mÄ dÄligt Àr nÀr det gÄr ut över livet, inte att det kÀnns lite trÄkigt.)

Om jag mÄr dÄligt tycker jag absolut att mitt sparande Àr fel sammansatt. Men inte nödvÀndigtvis för nÄgon annan. Det finns ingen objektiv sanning i det hÀr, enligt min mening.

1 gillning

Verkar vara mÄnga som tycker börsen Àr jobbig nu. Kom ihÄg att det Àr i dessa tider pengar flyttas frÄn dom som ger upp till dom som orkar hÄlla ut och fortsÀtter investera.

7 gillningar

SÀljer inget och bestÀmt mig sluta byta fonder i fortsÀttningen. :+1:

5 gillningar

Japp jag fortsÀtter investera. Och dom aktier jag köper sÀljs av nÄgon som antingen gett upp, eller av nÄgon som har en tro att aktierna kommer vara mindre i framtiden Àn vad dom Àr idag. Komsi komsa.

1 gillning

Jag anser att det finns en objektiv sanning i detta, det finns bra portföljer och det finns dÄliga. Det finns bra sÀtt att förhÄlla sig till detta, och det finns dÄliga.

SÄ min lösning Àr att dels skapa en bra portfölj och sedan helt separat skaffa sig rÀtt instÀllning.

1 gillning

För mig Àr en bra portfölj en portfölj som ökar i vÀrde utan alltför stora nedgÄngar.
NÀ, det dÀr med objektiv sanning Àr jag tveksam till.

1 gillning

Precis. Och för min del Àr jag glad att jag inte hoppade pÄ kryptotÄget. Dagens utveckling:

Blir bra sugen att köpa BItcoin nu, har inte tidigare varit med pĂ„ krypto tĂ„get