Adults devise a plan and stick to it, children do what feels good. - Dave Ramsey.
Fortsätt månadsspara och sälj för gudsskull inte nu. Själv blir det en extra slant in på lysa idag!
Adults devise a plan and stick to it, children do what feels good. - Dave Ramsey.
Fortsätt månadsspara och sälj för gudsskull inte nu. Själv blir det en extra slant in på lysa idag!
“Vi har halva priset idag. Du får varan om ett år, eller 15.”
Gamla horisonter kanske får revideras med halva tidslängden.
Riktigt så extremt ska vi hoppas att det inte blir.
Sålde av 50 % av allt och bestämde att renovera köket och lägga nytt golv i huset istället ![]()
Dagens bikt som jag nästan borde göra med anonymt konto…
Gick in i lång hävstångsprodukt med runt 30x med en mindre pott i morse. Var ner efter en stund vilket jag var helt ok med. En stund senare blev jag lite konfunderad över priset, varför listas kursen med en faktor 10 fel, är det fel i grafiken eller leverantörsdata? Nope, jag har lyckats köpa för 10x mer än vad jag hade tänkt. Tur i oturen så insåg jag det först när instrumentet hade vänt upp 25-30%. Trevligt att gå plus i denna portföljen denna dag men det var inte riktigt tanken och ej värt hjärtklappningen. Vinsten går direkt in i indexfond och jag lovar mig själv att inte göra om igen (tills nästa gång).
Sitter och funderar på var smärtgränsen går för raset, HUR djupt börsen kan falla i detta, och hur min portfölj ser ut när det värsta passerat ![]()
Stannar vi på -50%, -40%, -35% osv?
Ingen vet ju detta. Men det måste finnas en botten tillslut.
Spelar det någon roll om du har 4 eller 2 miljoner nu? Behöver du pengarna närmaste tiden så borde du sälja. Annars så ska du bara fortsätta köpa. Du vet ju att börsen kommer tillbaka. Varför någon vill sälja nu, på reaktion. Det är helt obegripligt för min del.
Säljer du nu, så gör du det klassiska misstaget, köp dyrt och sälj billigt.
Nivån finns någonstans mellan hur skrajja alla är just nu, och vad företagen som utgör börsen anses vara värda i framtiden.
Försöker också tänka exakt såhär. Ja det är skitjobbigt att portföljen rasar. MEN, det spelar ingen roll JUST NU om jag har 1 miljon eller 500 000 i portföljen. Det är bara rena känslor jag fäktas med. Men ja en oerhörd mental träning, och ett stort bakslag om det skulle rasa så mycket som -50%…
De största uppgångarna brukar komma i nära anslutning till de största nedgångarna. Min strategi är nu att ta ut hälften av min buffert och dela in den i 3 delar. Första köpet gjordes precis till min LYSA portfölj resten kommer lastas in med 2 veckors mellanrum. Jag kommer givetvis fortsätta månadsspara som vanligt med sparhorisont 15 år. Jag säger som många andra gjort, detta kommer bli bra i slutändan. Jag är övertygad om att långsiktiga nedgångar på flera år tillhör det förflutna och att marknaden är betydligt snabbare idag på att återhämta sig. Dags att ge sig ut på en löparrunda och njuta av det fina vädret.
Dagens skrämsel då mao.
Får tänka om kring min aktieportfölj. Får helt enkelt se det som låsta pengar till pension istället för pengar man haft förhoppningar om skulle ge en ett “drömliv” med viss lyxkonsumption, bostad, bil eller resor. Får fortsätta månadsspara i aktier men skapa ett andra sparande i sparkonto till mer omedelbar konsumption.
Också lagt in ett uttag från buffertkontot i dag. Den stora fråga är NÄR det blir bäst att köpa. En plan över tid låter klokt.
Silver upp 2% och guld och räntor ligger opåverkade. Nu kör vi!! ![]()
![]()
Det känns bra att inte bara ligga fullinvesterad i aktier, utan att äga flera tillgångsslag som ger balans när det skakar.
Jag sitter huvudsakligen lugnt i båten, bara fäktar lite med årorna ibland
Det mesta får ligga där det ligger.
Det som förvånar mig lite är att många tycks tro att börsen alltid går uppåt och är helt förskräckt överraskade av att gå back… Precis som att de trott att det fanns en garanti… ![]()
Inget står direkt emot sådana här kraftiga nedgångar. Byten kan ställa till det då man riskerar missa en uppgång när den väl kommer och då sitter man där felbalanserad. Har man fel risk så får den förstås justeras.
För egen del så är jag helt OK och införstådd med stora nedgångar. Kan dock inte påminna mig att jag sett en nedgång av denna magnitud som är helt triggad av mänsklig dumhet. Möjligen skulle man kunna hävda att finanskrisen 2008 var det.
Lite svårt att se hur detta kommer att sluta. Så lite tveksamt att se detta som en normal svängning tycker jag nog
Spelar det någon roll vad som är orsaken till ett börsfall? Kan tycka att konsekvensen för investeraren beror på den nivå av risk vederbörande tagit innan. Korrigeringar kommer och går hela tiden, det vet alla om men ändå verkar folk inte kunna undgå att bli fartblinda. Oavsett om man varit med om börsras eller inte kan vi väl i vår upplysta värld inte skylla på någon annan än oss själva som valde att trycka på köpknappen?
Om det var den orangea tokstollen som startade raset var det väl knappast han som tidigare tvingat någon att investera mer och mer på börsen? Eller att han påstått att aktiekurvan kommer att fortsätta peka spikrakt uppåt i evighet eller som i detta fall efter en av historiens längsta perioder av kraftig uppgång?
Tror snarare mer på att det är de mänskliga egenskaper som påve Gregorius I fastställde år 600 e.v.t. som spelar in. You know what I mean…
Jag som också sitter på cash, räntor, guld och råvaror utöver aktiefonder klurar mest på ombalanseringen. Fortsätter månadsspara (med risk att missa att köpa för större summor riktigt billigt om det studsar upp fort sen). Samtidigt har jag börjat lätta på guldet en del delvis p.g.a. ev. motpartsrisker i etc’er (samt top-out-känsla), men ligger kvar i räntor då det känns troligt att de sjunker än mer. Valutabalansen sek/eur/usd är intressant att bevaka. Råvaror utöver guld låter jag vara ifall inflationen drar iväg och tillväxten hålls låg.
Allt som allt nöjd med portföljen (“båten”) men klart att aktiedelen tar en smäll.
Jag skyller inte på någon annan. Jag menar bara att just denna kris är extra svår att bedöma då den i grunden beror på en persons idéer om hur saker borde ändras för att bli mycket bättre. Något som en väldigt stor del av den övriga världen inte håller med om.
Nej, absolut inte! Insåg sen att det kunde tolkas så men det var inte min mening. Sorry ![]()