Bra påminnelse om hur fort det kan gå.
Ser dock hyffsat starkt ut från botten
Bra påminnelse om hur fort det kan gå.
Ser dock hyffsat starkt ut från botten
Finns en del företag i samma sits, dock inte sådana som legat etta i börsvärde.
På hemmaplan har vi Ericsson som stod för 35% av Stockholmsbörsen och Ericsson har fortfarande inte återhämtat sig.
Men IT var ju framtiden! Precis som AI är idag. Måste vara nåt fel på grafen, den borde gått till månen.
Det spännande i sammanhanget är att en stor del av alla av de högst värderade bolagen på USA-börsen (SP500) och därmed indirekt även i globalindex är helt eller delvis upphypade pga AI nu:
Nvidia, Microsoft, Apple, Amazon, Meta (Facebook), Alphabet (Google), Tesla, …
Vilken vinsthemtagning? Nyfiken ![]()
Jag funtar på att köpa 1 aktie bara “för att”, jag är jättegrön på aktier, hur funkar det med aktie “split” när aktierna tex. ökar 2x i antal och därmed går priset ner 50%.
Behöver jag som aktieägare göra något i denna situation eller går allting till automatiskt?
En aktie värt 100 kr gör en split till 2 aktier värt 50kr vardera, totalt värde 100 kr. Allt sker automatiskt.
Utan att kolla är det nog ändå vanligare att värdeettan fortsätter var stark än att den imploderar
Jag har haft enstaka aktier som gått upp väldigt tidigare. Hade jag varit förnuftig och sålt där och då hade jag haft betydligt mer pengar idag.
Givetvis imploderar inte alla ettor, men med tanke på att det endast finns en etta och det är ett nytt bolag på plats ett så har ju ALLA andra ettor tappat sin position.
Sen har vi massor av ettor och topp 3, 5 eller 10 som totalt imploderat.
Ericsson, Framfab, Icon Media, SBB etc. här hemma. Nokia som stod för stor del av finska börsen och deras BNP.
I USA finns det en hel hög med bolag man kan lista.
Det här företaget går ju starkt och det kommer det säkert att göra ett tag till. Problemet är bara att aktiekursen är tydligt spekulativ. Ingen kan riktigt säga vilket riktigt scenario som skulle leda fram till att värderingen växer in i aktiekursen. Att så skulle ske är inte sannolikt.
Att tro att kursen kan gå upp lite till är fullt rimligt. Det kan den mycket väl göra. Det ligger i sakens natur att det ofta blir så. Att däremot tro att kursen motsvarar någon fantastisk verklighet som är intressant att följa är inte realistiskt, åtminstone inte om det innebär att behålla aktierna. Om man nu vill försöka vara smart vore det mest rimliga att försöka identifiera bolag som kan komma att gynnas av AI-boomen. Jag menar alltså bolag som sysslar med helt andra saker men som har tydlig AI-potential. Där kan det säkert finnas bolag som ännu inte dragit iväg men att de kan komma att göra det senare är inte otänkbart. Om inte annat lär deras AI-potential vara intressant långsiktigt. Du kan säkert potentiellt slå index om det nu är målet. Jag säger inte att detta är enkelt på något sätt men det är iallafall möjligt. Att satsa på lovande bolag som ännu inte dragit iväg enormt innebär i vilket fall att sänka risken rätt ordentligt.
Vi har sett detta i närtid i flera bolag, bl.a. Meta, Tesla etc.
De blir populärare pga att de är populära/hajpade. Sen når de inte alltid upp till förväntningarna.och tappar värde.
Jag har ingen aning om vad som händer med Nvidia kommande tid. De kanske faller som en pannkaka nån dag eller kanske något annat blir hett och passerar?
Oavsett vill man vara diversifierad om man inte vill riskera att tappa rejält om något går “fel”.
Personligen är jag extremt tung i Tech aktier (via fonder) men jag har en 60/40 portfölj i det privata sparandet.
Ser annorlunda ut för tjp.
Jag har sålt av de flesta nvidia efter att man nådde ca 7-10x insatt kapital. Har några kvar+deras växande del i global och indexfonder såklart men kändes bra att kliva av karusellen delvis och hämta hem lite vinst. Vem vet när det vänder och börjar pyspunka men det brukar väll vara när hajpen är som störst…
Bumpar tråden inför kvällens rapport.
För mig personligen stor grej och tydliga indikationer på nackdelen med enskilda aktier, fokus är inte på vardagen. Detta vägs dock i nuläget upp av värdeutvecklingen.
Prediction (format 1a) som jag gärna vill ha motsagd: resultaten slår återigen marknadens förväntningar, baserat på att ”ai-spenders” fortsätter att investera, och rimligen är det nvidia de köper. Nya chippet är dock försenat vilket utlöser smärre panik. Kursen dippar tillbaka till 110 där det sedan vänder och vi ser 150 USD innan september månads slut
Jag tror det, men jag har inte satsat några pengar på det ![]()
Har nVidia (& kompisar) peakat, så nedgång ligger i korten framöver?
Jaa, allt kommer tokkrascha exakt 79% imorgon, så bäst att sälja allt.
(Obs, ironisk.)
Gissar själv på att börsen kommer fortsätta vara skakig närmsta året. Vore såklart trevligt om det går plus, men jag är som sagt alltid beredd på att börsen kan krascha imorgon.
Har inte ens långsiktiga plan ändrats och man har en bra portfölj, så klarar den ett par djupa dippar och man kan pyssla med annat. ![]()
Så skakigt är det väl inte? Länsförsäkringar global, +19% iår, plus allabolag, +12% iår. Skulle snarare säga att det gått lite för bra ![]()
Notera att den här tråden främst handlar om nVidia specifikt, inte om globala indexfonder eller liknande.
Möjligtvis kan man se tex nVidia och liknande företag som ”kanariefågeln i kolgruvan” för tech-bolag, AI, osv. Eftersom de bolagen under senare år utgjort en ganska stor andel av globalindex så finns det förvisso en viss ”smittorisk” till globalindex.
Vidare är det väl ingen som skrivit att de tror att ”allt” (vad du nu menar med det) ska krascha på en dag? Men en gradvis vändning nedåt kan vara illa nog om det håller hyfsat högt tempo eller är ihållande.
Vad det gäller uppgången i nVidia specifikt så har den varit brant och snabb, så fallet kan bli ganska hårt på sikt om det vänder ner för den aktien.