NVIDIA - sälja eller behålla?

Jag har nästan allt mitt kapital insatt i globalfonder, sparar på lång sikt och trivs mycket bra med det MEN har även ett innehav i Nvidia som jag köpte för 3-4 år sedan (en ganska stor post) och som gått väldigt bra (mer än 500 % ökning). Nu funderar jag på om det är dags att agera - finns ju flera olika sätt - ett är att sälja av summan av investering, en annan är att bara låta ligga, en tredje att sälja av allt (o köpa mer globala indexfonder) osv. Tycker det är svårt hur man ska resonera. Kanske mer en fråga om riskhantering.. Obs - är ej behov att ta kapital. Vore intressant att få höra era åsikter..

1 gillning

Hade du köpt idag om du haft pengarna på kontot?

• Om ja → behåll
  • Om nej → sälj
13 gillningar

Du kan sälja av delar av vinsten dvs det du har satsat så att det som är kvar är bara extra pengar som du inte har satsat utan bara vinst så kan du ha kvar och se hur det går. Sen om du behöver pengar längre fram kan du sälja allt.

3 gillningar

Börjar du fundera bör du ta hem vinst. Både google och amazon har konkurrerande chip nu. Men AI användningen kommer fortsätta uppåt, det har ju just blivit användbart för många roller att sluta använda chatten och gå till agentiska flöden.

1 gillning

Svår fråga men hade jag haft sånt flyt att jag köpt en stor post och fått 500% ökning så skulle jag NOG tyckt jag gjort en bra affär och varit nöjd med det.

Sen kan man ju ta ut den summan man först lagt in o behålla resten i Nvidia. . vad som än händer framåt har du ju inte gått back då

2 gillningar

Sitter i samma tankar, inte minst för att den också ingår i mer än 1 fond jag har, så det blir en konstig övervikt. Men å andra sidan trevligt med övervikt i det som går bra.

Men jag försöker se det som att fonderna är det som långsiktigt bygger kapital, och aktierna det jag kan leka med för en ev extra boost. Lek då lite och skit i om du inte prickade exakta toppen, oavsett om du säljer nu innan toppen eller när den börjat gå ner från toppen.

Jag har svårare för att sälja sånt som går dåligt. Även om jag förstår att pengarna hade gjort större nytta annanstans, så tar det emot.

1 gillning

Strategier kan vara något mer sofistikerade än det
binära alternativet.

3 gillningar

Strategier kan bara svara på frågan om man hade köpt ifall man haft pengarna på kontot.

Ingen akties framtida utveckling påverkas av vad du köpte den för eller när du köpte den. Det gäller alltid att om man inte köpt ifall man hade pengarna att man ska sälja. Alltid.

2 gillningar

Du kan tillämpa strategin att skala av vinster för att investera i andra tillgångar t ex så att detta är den enda sättet stämmer ju inte. Det vet du också.

1 gillning

För ett ett sådan strategi ska vara lönsam krävs ett antagande om att aktiens framtida utveckling påverkas av antingen när du köpte den eller vilket pris du köpte den för.

Det är ett helt absurda antaganden. Aktiens utveckling kommer i framtiden självklart inte påverkas över huvud taget av vilket pris eller när just du köpte den.

Helt enkelt är det rent korkad strategi.

Som Peter Lynch sa “a stock does not know that you own it”.

5 gillningar

Att sälja eller inte beroende på om man hade köpt idag eller inte, beror också på varför man inte hade köpt idag. Hade man inte köpt idag utifrån enbart känslomässiga skäl är det inte självklart att sälja, då man nog ska försöka fatta beslut utifrån mer rationella skäl.

2 gillningar

Nejdå, allt är inte svart eller vitt. Det kan mycket väl vara så att det är en bra strategi att skala av vinster om bolagen är t ex högt värderade. Du tar hem en vinst men har ändå en del kvar för ev fortsatt resa uppåt. Allt är inte binärt här i världen.

3 gillningar

Nej det kan inte vara en bra strategi. Antingen är bolagets framtida förväntade avkastning värd eller inte värd nupriset.

Skala av bara för att du råkar ha x procent upp är irrelevant. Framtida avkastning är aldrig beroende av varken när du köpte eller hur mycket du betalade då. Framtida avkastning är bara beroende av nupris och bolagets framtida utveckling.

3 gillningar

Det är nog inte bara jag som fått X avkastning om bolaget gått som tåget. Och TÄNK om man är osäker på om prissättningen av den framtida vinsten är rimlig och värd att köpa för. Konstigare saker har skett, en osäkerhet i marknaden helt enkelt. Då är skala strategin utmärkt.

1 gillning

Fortfarande är frågan “hade jag köpt till dagens pris eller inte?”. Svaret på den frågan innehåller all information som är relevant av det du räknade upp.

Ditt inköpspris (eller inköpsdatum) är fortfarande irrelevant för framtida utveckling hos aktien.

2 gillningar

Grattis till en lyckad investering @GoodWilliam

Jag hade valt alternativ 3.

1 gillning

Din fråga ja, som du envisas med är den enda. Jag menar att i en högt värderad marknad kan det finnas osäkerhet kring värderingen. Då kan ett sätt vara att skala av. Sen tycker inte du att det är en bra strategi men den kan likväl vara lämplig.

2 gillningar

Fortfarande innehåller svaret på den frågan huruvida marknaden är värderad högt, lågt eller något annat.

Det enda den gör är strippar bort det helt irrelevanta för framtida avkastning, nämligen ditt inköpspris eller inköpsdatum.

Osäkerhet kring värdering är en del av svaret på “hade du köpt idag om du hade pengarna”.

T.o.m. Peter Lynch säger ju extremt tydligt att “a stock does not know you own it”.

1 gillning

Jag skulle behålla de. AI resan är bara i början.

Men om du vill minska risken kan du sälja aktierna och återinvestera i globalfonden som redan har nvidia på 4-6%.

1 gillning

Du behöver inte droppa citat för min skull. Jag tror att många tänker tanken att man kan välja att ta hem en vinst eller fortsätta riskera pengarna på marknaden. Och då spelare ju historisk avkastning roll även om det är en känslomässig roll. Jag stannar där pga det är mindre givande att diskutera med en person som endast kan tänka sig ett perspektiv, ett rätt sätt, en salig väg som är optimal och rationell.

2 gillningar