NVIDIA - sälja eller behålla?

Vilket är irrationellt.

Lösningen på känslomässiga problem är inte att ta rationellt sämre beslut. Det är att arbeta känslomässigt.

3 gillningar

Ett svar helt i din anda :joy:

Antingen säljer du allt vad globalfonder heter eller så går du all in idag!

Något däremellan är rent av idiotiskt.

2 gillningar

Ren halmgubbe. Har jag inte sagt över huvud taget.

2 gillningar

Ofta halmgubbar involverade i dina diskussioner har jag sett :thinking:

2 gillningar

Tycker det är ungefär samma med Nvidia som med Microsoft. Dvs kommer dom gå sämre. Kommer andra klå dom på deras marknad. Sedan är ju såklart 500 en bra vinst. Men som en annan sa. Ai har bara börjat. Tänk om Nvidia stiger x antal tusen procent de kommande 10 åren.

Såklart är det pengar som är planerat till och använda. Så är det kanske bäst och ta ut dom.

Det är ofta du som säger dem och lägger ord i min mun.. det kan du ju fundera på.

Jag har inte sagt det du påstod att jag har sagt.

Det gör jag inte, det påståendet är en ren halmgubbe :sweat_smile:

1 gillning

Detta påstod du:

Inget av det har jag sagt. Rent påhitt från din sida.

Jag är inte lika bokstavlig som du. Min avsikt var att överdriva lite.

Du har ju rekommenderat principen antingen 1. behåll 100 % eller 2. sälj 100 % till TS på den ursprungliga frågeställningen.

Lugna ner dig med anklagelser om halmfigurer etc

1 gillning

Nej det har jag absolut inte. Det är också ett av dina påhitt!

Så tröttsamt att du hittar på massa saker jag inte sagt.

Man kan sälja delar också, eller köpa mer. Frågan är fortfarande om man hade pengarna så skulle man köpt = behåll.

1 gillning

Äh lägg ner. TS har en fråga och din rek är behåll eller sälj, ingen diskussion om ngt däremellan. Bara läsa innantill.

Jag svarade på det till TS med en generell princip som alltid gäller. Sen började du tjafsa emot.med saker jag inte sagt.

Alltid enligt ditt sätt att se det, vill jag upplysa om. Men du började tjafsa.

Nope:

Bara en upplysning att det finns andra sätt att se det är ditt. Det är inte tjafs.

3 gillningar

Direkt felaktigt påstående. Förlorade pengar är förlorade pengar oavsett hur man tjänat dem.

Nvidia borde vara bland världens mest analyserade bolag, att aktien skulle vara felprissat tvekar jag starkt på. Blir då en fråga om portföljbalansering om man vill övervika eller ej.

2 gillningar

Vi har haft NVIDIA i runt en 10 år och har skalat av efter hand som posten bara växt, växt och växt :sweat_smile:

Jag tänker att man kan plocka ut insatt kapital + vad globalt index hade gett under de åren du haft den. Och satt de pengarna i dina ordinarie investeringar

Kvarvarande NVIDA kan du se som ren vinst och behålla / lägga i byrålådan för inte ens Gud vet hur långt detta kan gå eller inte.

På så sätt gör du både och. Sänker koncentrationsrisken, plockar hem motsvarande index vinst men har kvar vinst i NVIDIA för framtiden.

4 gillningar

Exakt, skala av kan vara ett sätt att ta hem vinst men ändå vara kvar i aktien och dess framtida utveckling!

3 gillningar

Hörni.

@Nightowl och @3-hinkar .

Detta är kanske inte bästa sättet att välkomna nya forummedlemmar!

@GoodWilliam säg till om du vill att jag rensar upp i tråden.

5 gillningar

Läste att en ny aktör har gett sig in i ai leken. Någon som tror att nvidia kan förlora mark pga för många aktörer. De satsar ju fullt ut på ai. Så de lär ju förlora stort om de inte är i topp.