Visst allt kan hända. Samtidigt är vissa svåra att konkurrera med. Som tex xbox försök att konkurrera med ps och Nintendo. 3 av 4 generation har xbox fått storstryk. Förlorat alla 4. Har ändå pågått i 20+ år.
Likadant Microsoft egen mobil telefon. Eller hd skivor istället för blu-ray
Jag har nästan allt mitt kapital insatt i globalfonder, sparar på lång sikt och trivs mycket bra med det MEN har även ett innehav i Nvidia som jag köpte för 3-4 år sedan (en ganska stor post) och som gått väldigt bra (mer än 500 % ökning). Nu funderar jag på om det är dags att agera - finns ju flera olika sätt - ett är att sälja av summan av investering, en annan är att bara låta ligga, en tredje att sälja av allt (o köpa mer globala indexfonder) osv. Tycker det är svårt hur man ska resonera. Kanske mer en fråga om riskhantering.. Obs - är ej behov att sälja av för att få ut kapital. Vore intressant att få höra era åsikter..
Inte för mig i detta fallet. Det är tillräckligt med pengar i NVIDIA för min del. Även om den skulle rasa med 50+%
Det har väl hänt någon enstaka gång att jag gått in igen i en aktie som redan är vinst så att säga, om jag bedömt att den blivit ”billig” jämfört med vad jag tror potentialen är. Tex Novo Nordisk.
Min allmänna regel är dock att om man träffat en 5-10x kursrusare (eller mer) så ska man vara nöjd med kvarvarande ”vinst” innehavet
helt galna summor som “snurrar” i detta företag, inte länge sen Nvidia mest va kända i en liten krets för sina grafikkort.
För att citera Di o ja siffrorna är svåra att greppa Nvidias vinst under det senaste kvartalet uppgick till över 420 miljarder kronor. Det är svindlande summor som är svåra att greppa, på bara två veckor gör bolaget tillräckligt med vinst för att kunna köpa hela Volvo Cars.
om jag inte går bort mig i matten här så är väl ett kvartal 91 dagar i snitt
420 miljarder Delat i 91dagar o sen delat i 24tim ger 192 307 692:-/timman 24/7 i VINST!!
3 205 128:-/minuten
53 418:- i SEKUNDEN!!!