Ny kontorsstol?

Jag slog ihop ditt inlägg med en redan befintlig tråd, :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Vad landade du i för stol @Ballongpinne ?

Malmstolen 7000. Sådär nöjd. Ryggstödet började knarra efter nån vecka. Hade önskat att armstöden gick att dra bak mer. Ramlade även av en skruv från sitsen, den var knäckt. Fick en ny av åf iaf.

Den är helt ok men för priset så förväntade jag mig mer. Ca 10 000 ex moms.

1 gillning

Jag landade i en RH logic, osäker på modellen, men anledningen var simpel, jag vill inte ha en stol som är för bekväm så att jag sitter hela dagen.
Vilket var problemet med Malmstolen.

1 gillning

Jag kan rekommendera att köpa Herman Miller eller Steelcase från en second hand hemsida som https://www.rekomo.se.

1 gillning

Som sitter hela jäkla dagarna så är detta så viktigt! Har någon erfarenhet av knästolar? T.e.x.

Jag har testat tidigare och jag tycker det gör enorm skillnad för ryggen, men pga pris inte köpt hem till kontoret

Tycker inte Malmstolen är särskilt bekväm dock. :rofl:

Mitt största problem är att jag lätt börjar luta överkroppen frammåt som en ostbåge när jag sitter med något koncentrerat.

Står hellre mer och sitter ibland.

Bekväm, jag menar att det har mer vadd än min nuvarande :stuck_out_tongue:

Återupplivar tråden lite med en fråga: Ni som har Herman Miller Aeron, upplever ni att ryggen är för kort och saknar nackstöd? Eller det är inget problem tack vare alla inställningsmöjligheter?

Har en IKEA som inte är så rolig längre och vill verkligen uppgradera mig. Sen är väl egentligen 18-20.000 kr för mycket för mig, även om jag spenderar många timmar i stolen varje vecka. Slår man ut det är det kanske inte så farligt egentligen :sweat_smile:

Jag upplever ingen saknad av nackstöd. Stolen är mycket bekväm och jag tycker att kvaliteten är kanon.

Köpte en Embody och inte en Aeron men har inte upplevt behov av nackstöd.

Hade iofs inte nackstöd på någon av mina tidigare stolar hemma heller, men har testat det på en del stolar på jobb och till låns och jag upplever att de mest är i vägen eller frustrerar på olika sätt.

Nu verkar de ju gjort om hemsidan litegrann från förra året när de bara erbjöd gamingstolar (som var i princip identiska med deras vanliga men med färre valmöjligheter), men med några månaders mellanrum kör de kampanj med 20-25 % rabatt som är väl värt att vänta in. https://sestore.hermanmiller.com

Har en Kinnarps Plus 8 med hög rygg och skinnklädsel (samma som Plus 6 men med synkrongunga),. Det är från 2002 och jag köpte den begagnad 2008 för 650 spänn. Bytte nyligen hjul och armstöd för 1.800 inkl. moms. Grymt skön med sitt svankstöd utan att vara klumpig. Börjar bli litet nedsutten i sitsen och gasfjädern är inte lika pigg som tidigare, men jag ändrar den aldrig. Väl investerade pengar. EDIT: har även haft samma stol, antingen Plus 6 eller 8, på jobbet med ull- eller tygklädsel de senaste 20 åren.

Vet inte om jag är konstig men det känns som att man aldrig använder nackstöd. De kan vara där i allt från bilen till kontorsstolar men inte sitter man och lutar huvudet bakåt och tittar upp högt på väggen.

Saknar inte nackstödet men kan ibland störa mig på att ryggstödet är väldigt brett så man inte kan svinga bak armbågarna/rulla bak axlarna.

Min Aeron känns förövrigt som minst dubbelt så bra kvalitet som de kinnarpsstolar eller RH logic stolar jag suttit i. Inte nödvändigtvis ergonomin men “rangligheten”.

Jag använder det ibland vid möten. Då kan jag fälla ryggstödet och vila huvudet en stund.

Har haft min malmstolen 7000 i ca 1.5 år nu. Sådär nöjd med kvaliteten, förväntade mig mer för priset.