Ny kontorsstol?

Ja kanske, svårt att säga. De har en egen butik mwn säljer inte just den stolen själva verkar det som men kan ju gå via annan aktör givetvis.

Hen har ju rätt i sak ang inställningar. Även Ikeas stolar har många inställningar. Viktigare att välja en stol som passar din kropp, benlängd, svank etc. Malmstolen är säkert bra men jag skulle inte lyssna alltför mkt på fysio-folk.

Jag tror säkert Malmstolen är bättre än min nuvarande som har gett sig i gaspelaren osv också. Hen i fråga botade min ischias i bröstryggen med några enkla övningar vilket botade min smärta jag haft i 3 år så det var väldigt trevligt. :sweat_smile: (hade gått till VC innan och inte fått mer hjälp än att det var musarm och fick gummiband, men det hjälpte ju inte när problemet satt i ryggen.) Så jag hyser ganska bra förtroende här. Detta gick jag genom företagshälsovården, använde skandias hälsoförsäkring.

Men absolut kan det ju finnas provision inblandat. Sen är det ju lätt för dem att bara ha en stående rekommendation också.

Har du vägarna förbi Stockholm kan jag rekommendera DPJ på Mäster Samuelsgatan (bakom Åhlens typ). Jag var där och provade runt ett gäng stolar och fick mycket bra hjälp. Beställde sedan en Herman Miller Embody. Svindyr men klart bäst för mig. Sitter i princip 10-16 timmar om dagen så en bra stol känns som en viktig investering. Saknar dock nackstöd… finns tredjepartstillverkade från Atlas Headrest men kostar lite väl mycket tycker jag.

För mig stod det mellan Embody och HÅG (som någon skrev om tidigare i tråden). HÅG är riktigt bra också men kanske inget man sitter längre stunder i (vilket kanske är hela poängen iofs… att gå upp och röra sig regelbundet är viktigare än vilken stol man har).

1 gillning

Jag lade 20k på en stol och sen 5K på ett höj-och sänkbart bord. Om jag var tvungen att välja mellan 20k stol + fast bord eller pinnstol + höj-och sänkbart bort så vore valet lätt. Att stå 10-15 min varje timme gör underverk för ryggen.

2 gillningar

Ja höj sänkbart har jag haft i 10 år redan.

Pengarna är inget problem men tänker inte köpa två stolar. :sweat_smile:

Köpte KAB 24 timmars till kontoret efter att ha tröttnat på stolar som går sönder, endast 2 år gamla men stolarna ser ut som nya, säljaren menade att 20 år inte var något problem och stämmer det så blir det ju ett billigt alternativ.

2 gillningar

KAB stolarna har bra andrahandsvärde också. Har en en också kommer aldrig byta. :joy:

1 gillning

Kan rekommendera typen 24-timmarsstolarna. Underbara om du sitter väldigt länge.

1 gillning

Sitter sällan någon längre stund. Kanske 30-45 min sedan brukar jag resa mig. :rofl:

1 gillning

Har en KAB som gjort +10 år i arbetet och nu sedan 10 år i hemmakontoret. Kan bekräfta att 20 år inte är ett problem.

2 gillningar

Hej,
Jag förutsätter dock att du sitter ner mer än 30-45 min per dag (totalt), annars kan du ta vilken stol som helst. Jag rekommenderade bara en bra stol med massa inställningar som är bra för kroppen.
Ha en bra dag.

När det gäller Markus så har det framkommit att den är väldigt bra på att alstra statisk elektricitet som kan om du har lite oflyt släcka skärmar.

Troligen inte unikt för just den stolen.
Skippa fleecetröja och sluta gnida rumpan i stolen så är det problemet ur världen :joy:

1 gillning

Okej då, eller så får man användning av esd-band för en gångs skull :wink:

1 gillning

Har tappat räkningen på hur många datorer jag byggt, men har inga problem räkna antalet gånger jag använt ESD-band! :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Hejsan allesammans, jag tänkte låna tråden litegrann jag hoppas att det är ok <3
Jag fick nyligen en faställd skolios diagnos, så jag tänkte att det kanske är läge att byta stol och allmän kontorsutrustning, så vem ska man ta kontakt med, för min doktor som fastställde diagnosen hade verkligen ingen koll på kontorsutrustning.

Hoppas att verkligen att denna posten är ok.

1 gillning

Be läkaren att sätta dig i kontakt med en arbetsterapeut eller sjukgymnast med god kunskap om ergonomi.
Tyvärr kan du få prova ett par olika innan du får klockrena råd.

3 gillningar

Ni med Herman Miller Aeron - vart har ni handlat? Jag skulle precis klicka hem en på deras svenska site (som är inriktad mot gaming) där Aeron finns med 25% rabatt nu men i checkout står det att de ej säljer till företag. Siten är segaming.hermanmiller.com.

Hur kan de hindra en från att handla med företagets kort alt privat utlägg i företaget? Någon med erfarenhet kring detta? Jag är mycket nyfiken :slight_smile: Blir det kanske stök med momsen sen? Jag har ett eget AB där jag gör lite konsultjobb vid sidan av.

I övrigt hittar jag bara siter som känns mer eller mindre seriösa.

Hej,

Det är dags för att införskaffa en ny kontorsstol till hemmakontoret och söker tips från er erfarna.
Ända kravet är väl egentligen att den ska ha nackstöd.
På jobb har vi “Markus”-stolen från IKEA och den är väl okej.
Hemma har jag just nu en DXRacer variant som går på sparlåga. Den har tjänat mig väl men vill prova något nytt.

Budget runt 4000 kr

Tipsa på!