Jag tror den finns på Olsson & Gerthel i Malmö.
Har också en gammal Kinnarps 6000. Funkar, men får lite träsmak av den. Tänkt att det beror på att den är såpass gammal, men nu när jag läser den här tråden så kansne det inte bara är därför…
Det tar emot att erkänna, men efter att ha lånat sambons Markus några dagar så har jag inget att klaga på med den direkt. På jobbet har vi RH-stolar. Osäker på modell. Det har krävts en del pillande på inställningarna men nu gillar jag den. Tyvärr finns det ju ondsinta kollegor som lånar stolar och fingrar på inställningarna. ![]()
Ps. Lyckats slita ut vänster armstöd på både min stol hemma och på jobbet… ![]()
Vi har ju värdelöst system på jobbet där man ej har personlig plats. Så varje dag får man en ny värdelös stol. Fördelen är väl att man står lite mer då man inte pallar ställa in stolen.
Var i långa landet befinner du dig? Jag har någorlunda koll på utprovningsmöjlighetet i södra Sverige.
Mina ergonomkollegor brukar prata om Anna från Kenson, alternativt någon variant av Lanabs Höganäs.
Lycka till!
Jag skulle vilja lyfta frågan om fulhet. Det är många kontorsstolar som är väldigt fula.
Ta på er era vanliga möbeldesignglasögon istället för kontorsglasögonen.
Vad sägs om en sån här?
Eller en sån här!
För mig känns det inget bra att byta justeringsmöjligheter mot utseende, sen föll inte stolarna mig i smaken heller
Ja, dom var ju riktigt fula, tycker jag.
Ja, många ergonomiska möbler ser för jäkliga ut. Samtidigt är det synd att paja ryggen för att sitta snyggt…
Jag har löst det genom en skjutdörr till hemmakontoret för så himla vackert är inte skrivbord med skärmar etc hur man än gör.
Var där idag, tydligen uppköpta av nordiska så det var stängt. Men kom en anställd som jag frågade och de sålde inte stolar tydligen.
Finns det nåt mer ställe tro? ![]()
Någon som vet? Annars får det nog bli wn beställning på Malmstolen bara.
Har funderat vidare på detta, har ej beställt ännu
![]()
Malmstolen kändes ganska lik min nuvarande Kinnarps. Har läst lite fler omdömmen om HM och många säger att den liksom tvingar en att sitta rätt. Och det är kanske precis vad jag behöver, en stol som tvingar mig att sitta rätt då jag inte lyckas göra det själv.
Jag provade länge och väl mellan olika billigare stolar men insåg att det är otrolig skillnad när man betalar lite (mycket) mer. Herman Miller gör bra grejer.
Jag valde till slut mellan Aeron, Mirra och Embody och landade i Aeron Remastered med alla tillval. Mirra var väldigt likvärdig i sittposition och har fler justeringamöjligheter i svank och säte men Aeron är något högre klass på materialen och känns som att den kommer hålla i decennier. Embody däremot knirrade och kändes som något från Ikea.
Jag sitter fantastiskt men man ska inte tro att dessa stolar är något man halvsover eller sitter i skräddarställning i. Stolen är definitivt designad för att du ska sitta rätt.
Nu tycker jag inte att varken Malmstolen, Kinnarps osv för ca 12000kr är särskilt billiga direkt.
Men en begagnad HM går ju att köpa för samma pris ungefär. Ja det är väl lite det jag tänker, de förhindrar lite grann att man sitter som en säck potatis. Tack föe omdömmet.
Nej, jag har haft Kinnarps dyrare stolar på kontor tidigare men aldrig riktigt varit nöjd. Dessutom andas ju designen lite “offentlig sektor 1997” oavsett vilket färgval man gör. Där är Herman Miller ordentligt mycket vassare, med flera modeller som smälter in bra i både klassiska och moderna hem.
Min Aeron är svart med kromad stomme och läderklädda armstöd men finns även i helsvart och vitt. Mirra finns i en massa kulörer. Osv osv.
Du menar såhär? ![]()
Ja de är fula som stryk. Denna fick jag dock tag i gratis.
Aeron ser nästan lite för spacig ut iom, tandläkarstol. Men utseendet är sekundärt.
Ja, utseendet får absolut vara sekundärt, vill man sitta snyggt får man köpa något från Vitra eller Fritz Hansen och leva med diskbråck.
Men Herman Millers stolar tycker jag överraskar i verkligheten, de ser bättre ut än på bild även om de såklart fortfarande andas arbetsplats.
Köp en Herman Miller Aeron om har så pass råd att du inte skulle vakta den i trapphuset medans du flyttar.
Annars köp en kopia på Amazon med liknande mesh överallt, de säljs för några tusenlappar, en sån har jag och det har fungerat bra.
Har också en Herman Miller-stol och tycker personligen det tveklöst är värt pengarna med tanke på deras generösa garantivillkor (12 år!). De har också generösa returvillkor, vilket de säkert inte är ensamma om. Eftersom det åtminstone tar några dagars regelbunden användning innan kroppen vänjer sig tycker jag det är en nödvändighet.
Jag frågade även min fysioterapeut om Aeron vs Malm. hen svarade såhär:
![]()
“Malmstolen är en mkt bra stol med betydligt bättre inställningsmöjligheter än både din Kinnarpsstol och Herman Miller.
Den du provade var kanske inte inställd efter dig?
Herman Miller är dessutom dyrare.
Du har rätt till fler ergonomibesök så jag har möjlighet att ställa in stolen åt dig när du fått den levererad.
Jag rekommenderar alltså absolut Malmstolen - den går alltid att ställa in bra och den håller länge. Jag kan även hjälpa dig att beställa rätt modell utifrån din längd och kroppsform.”
Verkligen spridda skurar. ![]()
Låter lite provisionsbaserad ![]()