Ny prognos - styrräntan på 3,5% i September 2023

Lika tillförlitligt som när Riksbanken så att det blir inga räntehöjningar förrän 2023.

UK inflation to hit 18.6% next year according to Citi

  • Investment bank Citigroup forecasts UK inflation will hit 18.6 per cent in January 2023 — the highest peak in almost half a century — because of soaring wholesale gas prices.

  • The bank predicted that the country’s retail energy price cap — which limits how much the average household pays for heating and electricity — would be raised to £4,567 in January and then £5,816 in April (approx $6880, €6850) compared with the current level of £1,971 a year. It added that the shifts would lead to inflation “entering the stratosphere”.

  • UK and European wholesale natural gas prices are already trading at close to 10 times normal levels and other forecasters have also raised their inflation predictions.

  • The energy regulator Ofgem will on Friday (26 Aug) announce the energy price cap for the period between October and January, which most analysts expect to rise to more than £3,500 for a household with average usage of energy — an increase of 75 per cent on current levels.

1 gillning

Imorse kom mail från SBAB att dom sänker sina boräntor från och med idag:


Det skrämmande är att det knappt är någon variation mellan de olika längderna (förutom 3 mån och 1 år om man vill va välvillig)

1 gillning

Vad implicerar det?

I en normal marknad är 10 års räntan dyrare än de kortare räntorna, men ibland blir det störningar i marknaden och då kan detta uppstå. Det är alltså ett tecken på att något inte är som vanligt i marknaden…
Se denna för att jämföra


Sorry, länken klarades inte av att previewas…
https://online.swedbank.se/ConditionsEarchive/download?bankid=1111&id=WEBDOC-PRODE24969102

1 gillning

kanske valfläsk från staten?

För inte så länge sedan (alltså mindre än ett år) var ju längre bindningstider lägre än korta, typ 3-år var lägre än 3mån. Dock kanske inte 10-år, även om de också var låga.

Men att de ligger så nära varandra visar väl att marknaden inte tror på högre räntor än så de närmaste 10-åren. Men att en 10-åring är typ dubbelt så dyr idag som för ett år sedan visar att det inte går att förutsäga framtiden särskilt träffsäkert…

4 gillningar

Boris lämnar glatt över stafettpinnen till nästa man och lutar sig oskyldigt tillbaka.

1 gillning

När obligationer med lång löptid har lägre ränta än obligationer med kort löptid så är det något som är sjukt i ekonomin och det kanske kan bero på att Riksbanken har manipulerat räntorna för mycket eller för länge med resultatet att en lågkonjunktur kan lura runt hörnet.

Nästan 20% inflation är ju helt galet. Finns det någon chans att lönerna inte börjar dra iväg med en sådan hög inflation? Får man bara en 2% löneförhöjning i ett sådant scenario så måste man ju försöka byta jobb, allt annat vore privatekonomiskt självmord…

Om inflationen verkligen utgörs av galopperande gaspriser

because of soaring wholesale gas prices.

så är ju det pengar som hamnar utomlands men måste tas från nån annanstans, kanske mest från den inrikes ekonomin. Kanske svårt att få igenom höga löneförhöjningar då. (Men tyskarna tycks ju halvt ha lyckats)

Undra hur mycket av sänkningen som beror på att Sbab hade näst högst boränta i Juli (bara Nordea högre).

Kan ju bli kundtapp om man ligger så fel i bolåneräntan.

Dum fråga, men vart hamnar pengarna i slutändan när styrräntan höjs?

Jag betalar mer till banken och banken mer till Riksbanken? Och sen då?

2 gillningar

Att Riksbanken går in och köper bostadsobligationer har förekommit bara de sista åren. Det normala är att pengarna lånas upp på den internationella kapitalmarknaden.

Med den inflation vi har idsg är det inte så konstigt om räntorna stiger.

2 gillningar

Tar riksbanken hänsyn till energipriserna också när de sätter räntan?

De har väl en KPI-XE som Xkluderar Energi. Augustis skyhöga elpris kommer få KPI att gå högt, men XE kommer vara lägre.

Anledningen att de har XE tror jag är för att energipriserna är så volatila och de vill inte höja räntan för att sen behöva sänka den igen månaden efter om elpriset går från 50 till 500 till 50.

Så ja, de tar hänsyn till energipriser.

Jag tror tycker alla borde hålla igen med lönekrav så att inflationen inte drar iväg. Man får faktiskt dra in på lite lyxkonsumtion för allas bästa.

Själv har jag som tur är nyss bytt jobb och fått upp min lön ganska rejält så jag slipper själv göra det ovan.

På vilket sätt är den här metoden bättre för inflationen?
Eller råkade detta bara ske före inflationen drog igång?

Sorry, svårt med ironi i skrift.

Menar att det är lätt att sätta sig på höga hästar i kräva att andra skall göra uppoffringar. Få som vill göra det själva.

Också lättare att dra ner lite om man är ett par där båda tjänar 60k än för den ensamstående undersköterskan.

7 gillningar

Haha, ok, jo ironi i skrift är lätt att missa.