Nybörjare: obelånat boende och sparande på Handelsbanken | Hur ska jag tänka?

Hej alla!

Här kommer en till nybörjare till forumet :).

Vill börja med att säga att jag är väldigt glad att jag hittat hit då jag investerat i Multiasset fonder i väldigt många år.

Jag är 33 år gammal, har inga lån och äger en bostadsrätt till ett värde av ca 5 mkr utan lån. Jag har en högskoleutbildning med trygg anställning.

Mål:

1. långsiktigt sparande på 10-15 år.
  2. flytta inom 2-4 år med man och ett barn.

Jag är nybörjare och vill helst bara göra smarta investeringar och låta allt ligga utan att gå in och pilla.

Innehav:

80.000 i Lysa där jag sparar varje månad.
65.000 i Handelsbanken Developed Markets Index Criteria.
60.000 i Handelsbanken Pension 90 Akt A1 som jag tänkte ev byta till Handelsbanken Pension 90 som har 0,5 i avgift istället för 1.25 om inte ni har något annat förslag.
110.000 i Multiasset 25 som jag precis sålt, var på frågan kommer:

Vet inte riktigt hur jag ska fördela pengarna från MA25. Tänker såhär:

• Jag sätter in lite mer av pengarna i pension och lägger resten i DNB eller Storebrand Global all countries) som är bredare. Antingen så har jag kvar innehavet i Handelsbankens Developed markets index eller så säljer jag den och lägger allt i en av de bredare index fonderna, eller en svensk index fond.

Tar gärna emot synpunkter då jag är helt ny och känner mig lite lost kring hur jag ska fördela pengarna nu på Handelsbanken.

Tack på förhand :slight_smile:

2 gillningar

Hej!

Välkommen till forumet!

En fundering:

Gäller sparhorisonten på 10-15 år både sparandet på Lysa och Handelsbanken? Du månadssparar på Lysa men inte Handelsbanken. Du har även en pensionsfond på Handelsbanken. Din pension ligger längre bort än 10-15 år. Kanske är Lysa tänkt som pensionssparande också till viss del?

Några möjliga förslag: