Nybörjare: obelånat boende och sparande på Handelsbanken | Hur ska jag tänka?

Hej alla!

Här kommer en till nybörjare till forumet :).

Vill börja med att säga att jag är väldigt glad att jag hittat hit då jag investerat i Multiasset fonder i väldigt många år.

Jag är 33 år gammal, har inga lån och äger en bostadsrätt till ett värde av ca 5 mkr utan lån. Jag har en högskoleutbildning med trygg anställning.

Mål:

1. långsiktigt sparande på 10-15 år.
  2. flytta inom 2-4 år med man och ett barn.

Jag är nybörjare och vill helst bara göra smarta investeringar och låta allt ligga utan att gå in och pilla.

Innehav:

80.000 i Lysa där jag sparar varje månad.
65.000 i Handelsbanken Developed Markets Index Criteria.
60.000 i Handelsbanken Pension 90 Akt A1 som jag tänkte ev byta till Handelsbanken Pension 90 som har 0,5 i avgift istället för 1.25 om inte ni har något annat förslag.
110.000 i Multiasset 25 som jag precis sålt, var på frågan kommer:

Vet inte riktigt hur jag ska fördela pengarna från MA25. Tänker såhär:

• Jag sätter in lite mer av pengarna i pension och lägger resten i DNB eller Storebrand Global all countries) som är bredare. Antingen så har jag kvar innehavet i Handelsbankens Developed markets index eller så säljer jag den och lägger allt i en av de bredare index fonderna, eller en svensk index fond.

Tar gärna emot synpunkter då jag är helt ny och känner mig lite lost kring hur jag ska fördela pengarna nu på Handelsbanken.

Tack på förhand :slight_smile:

2 gillningar

Hej!

Välkommen till forumet!

En fundering:

Gäller sparhorisonten på 10-15 år både sparandet på Lysa och Handelsbanken? Du månadssparar på Lysa men inte Handelsbanken. Du har även en pensionsfond på Handelsbanken. Din pension ligger längre bort än 10-15 år. Kanske är Lysa tänkt som pensionssparande också till viss del?

Några möjliga förslag:

• Du lägger allt kapital på Handelsbanken i en av DNB Global Indeks eller Storebrand Global All Countries. Detta är under förutsättning att du inte tvunget vill särskilja pengarna som ligger i pensionfonden från övrigt kapital. Även om en del är tänkt som pensionssparande är det långt dit och en av nämnda fonder fungerar bra för detta också. Handelsbanken Pension 90 är en blandfond som automatiskt ändrar fördelningen till att få mer och mer räntor ju närmare pension du kommer. Det är så långt till din pension så den justeringen i risk skulle du kunna göra manuellt längre fram och du får lägre avgift om du väljer någon av de två fonderna ovan. Få fonder är ofta en fördel om du inte vill behöva pilla mycket. :slightly_smiling_face:

Annars finns portföljförslag, med möjlighet till fler fonder, att inspireras av i följande avsnitt:

• En annan möjlighet skulle vara att flytta hela det sparade kapitalet på Handelsbanken till Lysa. Du får då sparandet samlat och du kan ju ha flera portföljer där om du vill göra det enklare att överblicka olika sparande som pension m.m. På Lysa kan du dessutom enkelt och smidigt justera fördelning mellan aktier och räntor vid behov i framtiden och på Lysa behöver du som bekant inte in och pilla så mycket i övrigt.

Lycka till med sparandet!

1 gillning

Hej igen

Tack så mycket för ditt svar!

Jag var lite otydlig där: men jag månadssparar fortfarande i min pensionsfond. Igår månadssparat på Handelsbanken i många år i alla fonder men nu tänkte jag lägga månadssparandet på Lysa och lägga in klumpsumman från MA25 på en global index fond och bara låta ligga. Men det kanske är dumt? Antingen så kan jag ju dela upp större klumpsummor över tex 4 månader eller lägg in allt för att sedan fortsätta månadsspara även i den globala indexfonden som jag ska ha på Handelsbanken.

Målet är att spara 10-15 år men jag är ju lite osäker om jag kanske behöver ta ut en del av pengarna inom 5-9 år. Så därav sparar jag 79% aktier och 21% i räntor på Lysa.

Tror jag i nuläget vill ha pengarna både i Handelsbanken och Lysa :). Känns lite säkrare? Men kanske har fel.

Rent säkerhetsmässigt spelar det ingen roll då pengarna ligger i fondbolagen och inte i Handelsbanken/Lysa (förutom Handelbankens egna fond då).

Jag valde att flytta allt till Lysa enligt 4-hinkar principen, med en hink per sparhorisont där andelen räntor och aktier skiljer sig åt :slight_smile: du kanske kan låta pensionspengarna ligga kvar i trygga Handelsbanken och flytta resten till Lysa enligt egen fördelning? Det blir ändå drygt 250 tkr om jag räknat rätt.

1 gillning

Förutsatt att pengarna från tidigare MA25 ligger i ett ISK på handelsbanken nu hade jag behållt dom på det ISK:t och köpt en billig global indexfond på fondtorget (du ser ej alla fonder i handelsbankens app så du måste gå via deras hemsida). Om pengarna ligger på ett vanligt konto efter att du sålt hade jag bara fört över till Lysa direkt.
De andra fonderna hade jag nog också bara sålt och samlat på Lysa eller en billigare global indexfond (max 0,4% avgift) för att göra sparandet enklare och mer överskådligt.

1 gillning

Tack snälla för era synpunkter. :slight_smile:

1 gillning

Skulle först och främst vilja säga grattis… Tror du är av 1%… Inga lån på bostaden är lika med ‘inte en kris från att behöva ge upp allt du äger’ sen att den är på 5m och inte något mer normalt som t. Ex 2m… Du har hela landet på dig att leva som en kung… Kanske inte de två största städerna men resten… Bara det är så långt kommet… Grattis… Spelar ingen roll vad du gör nu… Diversifiera och glöm inte investera i guld och gamba lite i crypto om det tillåts…

Hade jag varit i din sits hade jag sålt allt… Flyttat till mindre stad… Köpt 2 hyreshus med 3-6 lägenheter och pensionerat mig på och spenderat mitt liv på mina barn och kärring… Och lite gaming… Och chillar… Men vi alla gillar olika…

Oavsett grattis…

Har druckit lite whiskey så har egentligen ingen aning om jag svarat på frågan eller vad frågan var… Min enda reflektion var att dina små siffror fördelat i olika grejer spelar så jäääääkla liten roll jmfrt med din position i vardagen och dina möjligheter utifrån det…

Enda frågan dom jag personligen är nyfiken på är ju om du ärvt det eller hur du annars kom hit i denna åldern så snabbt…

Massa kramar och öbskelyckabdegg hejdå