Nybörjare som behöver råd (spara smartare och investera)

Hej!

Jag är ny här på forumet och en nybörjare allmänt när det kommer till att spara smart/investera.
Jag har ganska länge varit ansvarsfull med ekonomin i den bemärkelsen att jag alltid sparat undan varje månad och på så sätt sparat ihop en summa. Men som ni nog kan ana ligger dessa på ett sparkonto med ganska låg ränteavkastning - så kanske inte så ansvarfullt ändå… I takt med att sparandet växer (p.g.a. månadsinkomst) inser jag också att det säkert kan ge betydligt högre avkastning om jag investerar en stor del av sparandet i antingen en global indexfond eller fond robot som till exempel Lysa.

Jag har länge funderat på att spara/investera smartare genom att föra över en klumpsumma till en global indexfond med låg avgift men det har alltid slutat med att jag hållit tillbaka på grund av oro över hur marknaden ska svänga och att jag eventuellt kommer göra storförlust och ångra mig.

I mina funderingar kring hur jag kan ta större ansvar för min ekonomi genom att spara smartare har jag skissat på ett diagram för att sätta upp ett system så att jag kan få bättre översikt över hur jag spenderar och vill spendera en inkomst. Jag har gjort ett diagram som jag tror fångar de viktigaste aspekterna. Den består av åtta poster och tanken är att jag ska placera ut kvitton på en White board eller en kork tavla utefter vilken post den tillhör och därefter månadsvis göra en sammanställning.

jag har några frågor kopplade till diagrammet och är högst tacksam om ni med mer kunskap och visdom kan dela med er om era tankar kring diagrammet och frågorna som är kopplade till posterna. Frågorna finner ni under diagrammet.
För diagrammet har jag som ett exempel räknat med en nettoinkomst på 40tkr.

I diagrammet syns åtta poster:

Post 1. Spara långsiktigt (pension)
Syfte: Spara långsiktigt för pensionen. Helst låg risk och god avkastning genom lång spar horisont.

Fråga 1A: Här är jag tveksam på om jag ska satsa på en eller flera globala indexfonder eller om jag ska satsa på en fond robot så som Lysa. Vad tycker ni och varför?

Fråga 1B: Av vad jag hört investerar Lysa en hel del i USA som ju en del påstår är en ostabil marknad på väg mot en krasch. Hur ser ni på detta?

Post 2. Spara kortsiktigt (nöje)
Syfte: Här sparar jag för lite dyrare “onödiga” prylar/tjänster som ger nöje.
Om jag t.ex. vill införskaffa en ny TV eller liknande - något som ger nöje men som inte är ett måste.

Fråga 2A: Eftersom att detta troligen är en post som inte kommer att växa jättemycket över tid på grund av flertalet uttag under ett år, vad är en rimlig metod att spara dessa pengar på? Global indexfond? Hinner man få avkastning på ett halvår? Kanske bara in på ett sparkonto? Hur gör ni?

Post 3. Spara säkert (nöd buffert)
Syfte: Här sparar jag för nödsituationer, t.ex. om diskmaskinen behöver bytas ut eller om en renoveringen behöver göras.

Fråga 3A: Det här tänker jag är pengar som jag kommer låta växa. Jag gör helst inte uttag från denna post om det inte är så att det är just på grund av en nödsituation eller liknande. Det är av den anledningen kanske lämpligt att spara dessa pengar i en global indexfond eller fond robot. Eller är det kanske säkrast att bara spara dessa pengar i ett sparkonto som ju innebär minst risk? Vad tycker ni?

Post 4. Högrisk spara långsiktigt (aktier)
Syfte: Den här posten är jag nog minst glad för men jag ser ett värde i att lära mig lite om aktiemarknaden och försiktigt investera i några bolag. Eftersom att riskerna är högre än med t.ex. fonder tänker jag inte investera mycket i detta om det inte är så att jag blir bra mycket bättre på det än vad jag är nu. Tanken är att jag ska låta dessa pengar växa med tiden, inte day-trading eller så.

Fråga 4A: Tycker ni att det är bra att som nybörjare “försiktigt” investera litegrann på aktier med målet att långsiktigt göra vinst och lära sig om hur marknaden fungerar, eller är detta något man kanske ska skippa helt?

Post 5. Mat/Hushåll
Syfte: För mat och hushållsartiklar, även för kostnader förknippade med att äta ute under jobb luncher (då och då). Denna kostnad är för en person. Jag försöker äta ekologiskt och det drar upp priserna något.

Post 6. Boende
Syfte: För kostnader kopplade till boende så som hyra, amortering och boränta.

Post 7. Annat/Extra/Nöje
Syfte: För nöje så som hobbys, äta ute med vänner under helger, diverse aktiviteter, medlemskaps kostnader/abonnemang men även försäkringar och mindre regelbundna månadskostnader.

Post 8. Resterande/pengar över
Syfte: Om det blir pengar över från posterna 5,6,7 samlas dessa initialt här för att sedan fördelas ut över posterna 1,2,3,4.

Fråga 8A: Hur gör ni med pengar som blir över? Går det direkt in långtids sparandet?

Tack för all hjälp!

Bra att du tar tag i ditt sparande! Bara där är du en vinnare mot många andra.

Du hittar svaret på många av dina frågor här:

https://rikatillsammans.se/spara-och-investera/fyra-hinkar-modellen/

Ett forumtips, ställ en fråga i taget. Annars blir det fort rörigt när folk börjar diskutera olika frågor.

1 gillning

Du gör det svårare än vad det är. Etablera en buffert som du känner är tillräckligt stor, på ett sparkonto med okej ränta. Där efter gäller det bara att i med o motgång trycka in pengar på börsen i globala indexfonder, välj en och sen sätter du in alla pengar du har råd att förlora där.

Var beredd på att det kommer svänga, men kan du inte sitta still genom svängarna på börsen så ska du inte vara på börsen.

Det kommer alltid finnas oro på börsen för kommande krascher så sitt inte o vänta på att det ska bli ”rätt läge”

Lycka till : )

3 gillningar

De låter som att du har bostadsrätt eller hus, då du tänker på renoverings etc. För att man ska känna sig säker så avsätt en bra buffert som du trivs med oavsett vad väderstrecket på börsen står i.

Sedan blir det lite fel att tänka att bankkonto med ränta är säkrast, ja de är en säker förslut i och med inflationen är högre än räntan.

I det korta loppet vet ingen direkt vad börsen tar vägen, men i det långa loppet så har iaf historiken bevisat att alla nedgångar förr eller senare leder till uppgångar. De är fortfarande inga garantier på att så är fallet. Men de är vad vi har att välja på, en garanterad förlust på bankkonto eller möjlighet till vinst över tid i fonder.

Automatisera ditt sparande så slipper du tänka. Hur du ska tänka angående din summa som du har på sidlinjen får du känna efter vad som känns rätt för dig, men oavsett skulle jag börja med att sätta in minst den summan du sa 10K varje månad som autospar. De är alltid lättare att bara sätta in en liten summa över tid även om det rätta svaret oftast är att sätta in allt på en gång.

2 gillningar

Du har redan en klumpsumma, bestäm vad du vill ha i buffert av den summan. Låt den vara. Du behöver inte månadsspara bufferten.

Jag har 1 minimal buffert på sparkontot, och resten på börsen i sin helhet - inget är öronmärkt pension eller kort eller långt.

Du bör inte undvika USA.

2 gillningar

Grattis till bra översikt över din ekonomi.

Mina råd:

Långsiktigt sparande (pension): Global indexfond. Det räcker med en.

Kortsiktigt sparande: (nödbuffert och nöje): Sparkonton.

Aktier/lekhink: Jag har testat och kommit fram till att det inte är något för mig, pga att det gjorde mig nervös och kostade en massa tid och i slutändan gick jag back. Men vissa misstag kanske man måste göra själv. Håll dig till en liten summa isåfall.

Överskott: jag lägger mina överskottspengar i bufferten eller nöjeskontot. (Får tillägga att jag är pensionär och inte behöver öka mitt pensionskonto längre.)

1 gillning