Nej. Man har väldigt få verifikationer som enmans konsult per månad och det är enkelt om man vill lära sig. Finns att fråga på detta forum om man kör fast. Prova själv först.
Svenska Kraftnät söker med ljus och lykta efter folk. Får mail från tex EFLA flera gånger per år med olika anbud.
Kan ta ett tag innan du får uppdrag vilket kan vara kostsamt. Se till att du har ett uppdrag innan du säger upp dig och kör eget.
Egentligen inget. Har man bra framförhållning med sin uppdragsgivare så brukar det lösa sig.
Startat AB eller EF mycket tidigare. Var lite feg i början som många andra. Det är ingen rocket science att driva eget.
Den största skillnaden är nog hur man förhåller sig till arbetslivet när man har noll anställningstrygghet, vilket är normalt i stora delar av världen. Uppsidan är förstås ekonomin när man har full beläggning. Jag skulle inte rekommendera att ta 10 veckors semester första åren, bygg upp ett ordentligt kapital i händelse av lågkonjunktur, sjukdom eller andra omständigheter man inte kan styra över. En säljande personlighet är bra att jobba på om man inte redan har det, ingenting är någonsin bättre än det ser ut att vara för att dra en klyscha med hög sanningshalt.
För har du väl börjat med tjp kan du inte göra avdrag för ips så länge du ”jobbar” i det bolaget, använda sig av ips skulle kunna ge dig högre utdelning om jag inte minns fel men utan att komma över brytgränsen.
Sen är jag allmänt emot att låsa pengar där någon annan bestämmer när jag får börja ta ut pengarna. Men det är inte just mot tjp.
Instämmer i detta, jag sätter dock av en symbolisk summa i tjp eftersom jag en gång startade med det. Bättre spara i företaget eller skatta ut det direkt, ips har jag dålig koll på.
Det enda riktigt viktiga är att hitta kunder som ger dig en tillräckligt stor inkomst; har du det löser sig resten (du har t ex råd att hyra in en bokföringskonsult). När du startar bör du ha en erfaren bokföringskonsult (inte nödvändigtvis revisor, inget lagkrav vid omsättning under 3MSEK) som klarar av att vara rådgivare också, inte bara sköter den löpande bokföringen. Jag har haft mycket hjälp av min bokföringskonsult som hjälper mig med allt kring skatter, arbetsgivaravgifter, skatteplanering och allt annat administrativt runt min verksamhet. Jag rekommenderar att du köper ett bokföringssystem ( jag är jättenöjd med Fortnox) som bokföringskonsulten jobbar i, inte att han har din bokföring i sitt system. då kan du själv gå in och få mycket bättre koll när du senare lär dig mer, och du kan köpa på moduler för t ex tidsregistrering eller lönehantering senare som du då kommer åt. det gör du inte annars. Så; 1) Det enda viktiga är att hitta kunder = inkomster. 2) Då kan du betala för en kvalificerad bokföringskonsult som är din rådgivare kring alla administrativa och ekonomiska frågor. 3) Se till att han kör i ditt bokföringssystem, så du senare har access när ditt intresse ökar
Ett råd som enmanskonsult är att inte ta ett heltidsuppdrag utan max halvtid åt en och samma kund. När uppdraget förr eller senare tar slut står man inte helt tom utan någon inkomst; och det är lättare att göra andra saker på ena halvan av tiden; antingen förkovra sig, ta ledigt, eller ha ett annat konsultuppdrag som balanserar riskerna och kanske ger större omväxling. med en enda kund är man mycket riskutsatt och det blir hårt uppstyrt att man inte kan göra något annat parallellt.
Att ha flera kunder parallellt är sjukt stressigt, åtminstone om man jobbar i projektform. Alla förväntar sig att man är 100% uppdaterad på allt hela tiden vilket helt enkelt inte är möjligt.
jag har en helt annan erfarenhet. har du en enda kund på heltid (kanske i flera år) känns det som att du är anställd. när uppdraget sedan tar slut är det som att man fått sparken; man har inget på gång för det går inte att sälja in andra konsulttjänster när man har heltid; dels för att man inte hinner och dels för att man ändå inte kan ta dem. det är också en fråga om hur man vill driva sitt företag; ser man det bara som ett jobb eller vill man känna att man driver eget och har kunder (i pluralis). för mig är det viktigt att känna att jag driver ett eget företag och inte känner mig anställd, och det ger mig större möjligheter att göra andra saker (eller vara ledig) på deltid. men alla är olika, och alla branscher och kunder också.
Jag har aldrig träffat någon som har startat eget företag (inkl. mig själv) för att kunna jobba 4 dagar/vecka och vara ledig ca 2 månader om året.
Företag startar man för att tjäna pengar och/eller kunna få jobba med något man brinner för. Räkna inte med att jobba 4 dagar/vecka och vara ledig ca 2 månader om året om du ska lyckas. Däremot kan det bli ofrivillig fritid mellan uppdragen om du har otur.
Som konsult kan man kanske tacka nej till ett par uppdrag sedan slutar telefonen ringa. Uppdragsgivare kan vara ganska tuffa, speciellt om du inte har extraordinära kunskaper utan lätt kan ersättas.
Jag kan inte påstå att jag känner mig mindre som egenföretagare för att jag jobbar med en kund i taget. Möjligen skulle jag känna mig mer som företagare om jag anställde någon men det känns inte aktuellt, dock är det ju enda sättet att skala upp verksamheten om man nu är sugen på det.
Den mest drivande faktorn är sannolikt marginalskatterna. Andra saker jag värderar är att stå utanför allt kladdigt ”kulturbyggande” som anställda tvingas ställa upp i, samt revirpissandet.
Vet inte om jag håller med, har man jobbat heltid hos en kund har man förmodligen mycket mer kapital att ta av om man skulle bli utan uppdrag periodvis. Jag har debiterat fullt sen jag började (förutom semester och sjukdagar) och haft en konsultmäklare som sett till att ha ett nytt uppdrag så fort jag avslutar ett.
Mäklaren tar 10% och jag behöver inte leta eller ens sköta årlig förhandling av arvode.
För mig är det precis tvärtom, att ha flera olika kunder gör att jag kan välja.
Dom vill ha min kompetens , men efterfrågan är större än utbudet.
Den som betalar bäst har störst chans, flera kunder är som att sprida risken.
Har man dålig lönsamhet är den ofrivilliga ledigheten en klar stress.
Är man riktigt bra på något och inte bränner sina broar, då kommer kunderna.
Man har en bra buffert i företaget.
Den ideala arbetsbördan är runt 3-4 dagar i veckan med bibehållen omsättning
Vi verkar i olika branscher med helt olika förutsättningar. Det är väldigt stor skillnad på att göra samma sak hos flera olika kunder mot att sätta sig in i nya komplexa verksamheter hos olika kunder, det är garanterat enklare för mig att verkligen bli bra på det jag gör om jag är hos samma kund länge, vilket i sin tur minskar risken att tappa uppdraget.