Nyfiken på livet som egenkonsult – frihet, ekonomi och utmaningar?

För mig handlar det enbart om att nå en hög debiteringsgrad.

Hellre hög debitering per dag med flera olika kunder än ha låg debitering per dag med samma kund.

Sannolikt har vi olika avtal, jag har ett allokeringsavtal 75/25

Ja, det är helt olika. Jag har 40h/vecka, oftast årslånga uppdrag som blir förlängda halvårsvis.

2 gillningar

Då har du god chans att lyckas. Själv tackade jag endast nej en gång med den ärliga ursäkten att jag inte var rätt man för det uppdraget, dvs jag hade inte de speciella kunskaper som krävdes för just det jobbet.

Min största oro som egenföretagare var att bli sjuk men lyckades turligt nog hålla mig frisk genom alla projekt, stora som små.

1 gillning

Jag har haft eget i över 10 år. Mitt mål var att inte jobba heltid. Det var därför jag drog igång. Jag har kört heltid totalt 1.5 år så ca 9 år på ca 50-60%. Lägg till 10-12v semester per år.

Jag ser det inte som att jag förlorar pengar, jag ser det som att jag vinner tid att göra vad jag vill. Jag har ingen monsterlön men har aldrig gått back.

1 gillning

Mitt avtal med min största kund är löpande på 3 månader.
Debiteringsgraden ligger klart över 100%, dvs ren provision.
Den andra kunden jag arbetar med har ett 8h ersättning oavsett debiteringsgrad.

Min erfarenhet är att den sämsta egenskaperna som risk att bli av med uppdraget när du är konsult, är dels om du inte debiterar tillräckligt eller om du inte fungerar i arbetsmiljön.

konsultkunder vill ju som regel att du debiterar så lite (få timmar) som möjligt för samma utfört arbete? :slight_smile:

Jag är osäker på vad du menar med debiteringsgrad, en arbetad timme är en debiterbar timme för mig. Alltså är debiteringsgraden 100% så länge det finns ett avtal. Vill man jobba mer brukar det gå bra, det vill i vart fall inte jag.

Debiteringsgrad eller faktureringsgrad innebär och många timmar av den faktiska tiden du debiterar.

Har man en timme bokat för 1200 kr men gör arbete motsvarande 1800 kr på samma timme, då har du genererat 150%.
Faktureringsgrad är ett mkt vanlig mått i en konsultverksamhet

Fattar fortfarande inte. Jag tar betalt för all tid jag arbetar, linjärt. Hade jag haft två kunder hade jag ju inte kunnat fakturera båda för samma timme i likhet med advokater som fuskar med tidspillan etc.

Jag tippar att din affärsmodell inte baseras enbart på nedlagd tid utan också hur många patienter/friggebodar eller vad det må vara som ”produceras”.

Man kan tillverka en traktor på en timme och ta betalt för denna.
Du kan tillverka 2 traktorer på samma tid och ta betalt för dessa två på samma tid.

Exakt. Det är alltså en produkt du säljer, inte en tjänst.

TS, som i det här fallet är anställd dvs har en tjänst inom elbranschen, kommer sannolikt att sälja sin tid per timme enligt gängse modell - det skulle förvåna mig mycket om han debiterar per avklarad elstolpe :grinning:

Sedan kan jag tycka att det är en märklig modell att en läkare som konsultar har ett ekonomiskt incitament att lägga så lite tid som möjligt på varje patient…men det är ju en annan diskussion.

Näe, debiteringsgrad räknas ut hur många timmar du har debiterat utav hur många du kunde debiterat.

Att du sen kan utföra jobbet snabbare men fortfarande debiterar för tiden som är offererad och då ger dig själv möjlighet att debitera andra kunder ökar naturligtvis din debiteringsgrad.

Hamnar du sen i en situation där du bara kan debitera 20h en vecka så är debiteringsgraden bara 50% den veckan. Oavsett timpeng.

Är egen sen ett år tillbaka. Kör 150% idag och älskar o få bestämma allt själv.

Klart mer tid och energi men tycker om frihet och pengar mer än lugn tillvaro.

1 gillning

Det vill säga om man tjänar 100 k per månad som egenföretagare så försvinner 31 420 kr som arbetsgivaravgift? Är det då den resterande summan som beskattas, dvs 100 000 - 31 420 = 68 580 kr som beskattas?

Nej, du får räkna på andra hållet.
Betalar du 50k i bruttolön åt dig själv så får du även betala in 15710:- till farbror staten.

det som återstår betalar du bolagsskatt på om du inte har några andra kostnader i bolaget som sänker resultatet.

2 gillningar

Nä, har du 100k blir det kvar 76k (100k / 1,3142 = ~76k).
Så kan säga att 24% av summan försvinner i arbetsgivaravgift.

2 gillningar
  1. Att du kanske kommer jobba väldigt mycket. Jag tycker det är svårare att hålla tillbaka när man har uppdrag man brinner för och allt extra jobb oavkortat hamnar på fakturan varje månad. Och mentalt besvärligt att inte fakturera alls på en månad pga semester.
  2. Se 1.
  3. Jag skulle ha startat eget mycket tidigare. Det tog aldeles för lång tid innan jag insåg att jag var tillräckligt duktig för att klara av det. Min släkt har varit arbetare sedan urminnes tider och det var svårt att ens tänka i dessa banor av frihet och god ekonomi.
1 gillning

Det var ju det jag beskrev :smile:
Debiterar jag för 1,5 h men arbetat 1,0 h då är min debiteringsgrad 150%.
Inte sällan debiterar jag 12 h under en 8 h arbetsdag :pray:

Kan hålla med, men mina kunder är företag och myndigheter.
Ofta volymtjänster, varje traktor som tillverkas ger en viss summa.
Sedan är jag snabb och tar betalt utav bara helv…Varje andetag kostar :nerd_face:

Allt beskattas! :stuck_out_tongue:

Omsätter du 100 tkr inkl moms.
20 tkr moms till staten.

50 tkr i lön ger ca 15 tkr arbavgift och ca 12 tkr inkomstskatt.

Vinsten som blir kvar är ynka 3 tkr skall bolagsbeskattas med 20%.
Aktieutdelning ska även beskattas med 20,8%

Inte undra på att man måste se till att ta fett betalt, inflationen i ett nötskal.
Sänk skatter så ökar produktivitet och det lönar sig arbeta.

Det är ju de höga inkomstskatterna över brytpunkten man vill undvika genom att skifta över till ”lågbeskattad” utdelning. Jag skulle behöva ha nästan dubbelt så hög bruttolön som anställd mot vad marknaden skulle erbjuda för att komma upp i samma nettouttag som jag kan ha som företagare. Moms är för övrigt inte en kostnad eftersom du kvittar ingående/utgående moms så bättre att hålla alla belopp exkl. moms om man ska räkna.

1 gillning

Sant! Ville bara visa hur mkt skatt vi betalar.