Denna tråd tycker jag väldigt bra går igenom en tydlig guidning för vilka steg du behöver hantera
Rörande konsult instämmer jag med @Kamrerstyp i mycket. Var du/ni befinner er, hur ni vill jobba (papper, digitalt, fysiska möten med konsult eller digitalt även där) styr väldigt mycket vilka områden det kan vara intressant att söka konsulter inom. Att bara söka efter konsulter inom närområdet är en bra start, hör sedan med referenser och fundera igenom vilka värden som är viktiga för dig i er kontakt. Träffa med / prata med några olika efter detta för att få en känsla för personerna. Det är till stor del just personlighet som kommer styra mycket om hur du trivs med din konsult.
Var tydlig med att du vill lära dig och be om tid för er att gå igenom siffror på den nivå du själv vill få det förklarat. För lite grunder så är du välkommen att skriva ett meddelande till mig så kan vi kika lite snabbt / lätt på det för att du ska kunna greppa din redovisning på grundnivå.
Erfarenhet inom det ni tänkt att göra är ofta bra, då har konsulten varit med om de problem, gråzoner och frågetecken som ofta dyker upp i samband med denna typ av verksamhet. Det är lättare att ge relevanta tips med erfarenhet