God kväll.
Oavsett vad folk frågar om sina fonder eller sparande så är svaret två tre olika fonder.
Globala och indexnära. Oftast LF och någon till.
Är det spam, eller är det bäst?.
Själv spar jag vilt och blint.
Mvh Olle
God kväll.
Oavsett vad folk frågar om sina fonder eller sparande så är svaret två tre olika fonder.
Globala och indexnära. Oftast LF och någon till.
Är det spam, eller är det bäst?.
Själv spar jag vilt och blint.
Mvh Olle
Anledningen är till stor del det som står i denna artikeln som även går i linje med det som @Runnemo brukar rekommendera. Det enda vår åsikt skiljer sig åt är att de rekommenderar indexfonderna och jag brukar ibland rekommendera en fondrobot för att tröskeln är lite lägre att komma igång.
Det är därför det rekommenderas. ![]()
Många medlemmar på detta forumet gillar att investera brett och billigt. Därför rekommenderas oftast just de bredaste och billigaste fonderna.
Nämligen:
Alla Globala indexfonder som kostar mellan 0,22 - 0,33% i avg är riktigt bra och nästan samma sak.
Sedan har du Lysa och Avanza Auto som är likvärdiga och kostar nästan lika mycket. Svårare och krångligare än så behöver det inte vara 

.
Att rek billiga global indexfonder kan man aldrig göra fel. Lika så nästan alla breda billiga landsfonder Europa/Usa/Sverige eller billiga fondrobotar
.
Hur annars skulle jag rek. Bitcoin, Anoto, Fingerprint, Tesla eller andra dyra branchfonder andra dyra aktiva fonder då ingen vet hur de fonderna presterar om 1-3-5 år.

Indexfonder kommer alltid följa sitt index både upp/ned det är garanterat. Då blir det aldrig fel rek breda indexfond till vanliga småsparare.

För den som har missat det, så är @Jakke en automatiskt “indexfond + smiley”-bot. 

Japp, jag har förstått det.
Jag skickar in 100k på Lysa och LF i slutet den här månaden så får jag se.
Sambo är trogen Swedbank och fick rådet att satsa allt på robur bas 100. Lite bättre att prova de ovanstående än att sätt 400k på samma fond.
Swedbank robur bas är en mycket dyr Fond-i-fond lösning som i bästa fall kommer gå som billig global indexfond på lång sikt.
Du borde dela ut utmärkelsen “dagens skratt” till dig själv för detta inlägget! Jag höll på att vika mig dubbel! @Jakke gör vardagen gladare och roligare 
Din sambo investerar i SPAM…prata med henne gå in och byt 100% Swedbank Robur Access Global. Låt inte att rångivare lurar henne i dyra fonder. Onödigt. Visa henne den här sms från mig snälla.
. Man kan vara trogen kund men man ska välja själv billigaste global indexfonden på den banken man är trogen till ![]()
.
Kanske dags att du börjar betala lite för mina smile 
. Du kan alltid swisha lite till mig haha. Då blir jag ännu gladare 

Swedbank rådgivarna rekommenderar Swedbank fonder för att de vill tjäna pengar på er. Avgiften (på Avanza) är 1.54% på den fonden. Usch!
Swedbank Robur Access Global har endast 0.26% i avgift, och presterar likvärdigt.
Helt rätt 100% Global indexfond 
långsiktigt + kortsiktigt sparkonto bara att man överlever i 3 månader vid dåliga tider eller mer om man vet när man behöver tillgång till kapitalet. 
Japp, men då kan alla lägga ner och bara satsa globalt. 
.
Som alltid i livet gäller det att läsa på och vara kritisk. Ja och lite vad man tror på själv…
Ha en toppenkväll!!
I somras sålde jag de råd på fonder som Handelsbankens rådgivare gett mig och började spara på egen hand i SAVR och Lysa. Från början orkade jag titta efter häftiga fonder att investera i, men nu har jag sakta men säkert gått över till enstaka globalfonder. Sparar ungefär 1% i avgift jämfört med Handelsbankens egna, vilket blir ganska mycket pengar om man har över en miljon.
Detta tack vare er fina själar på forumet. Tack!
Så klart du har helt rätt. Vi som sparar i indexfonder tjänar mer i längden rek alla andra spara i dyra aktiva fonder.
.
. Ska du redan lämna oss? Här brukar vi ha minst 50 inlägg på en sådan fråga 

. Vi gillar inga korta trådar här på RT 

Vi på Småspararguiden rekommenderar i stort sett alltid den billigaste globala aktiefonden som går att få om man vill vara i aktiemarknaden. Fondpriser ändras inte så ofta och då blir det nästan alltid samma fonder. Väldigt tråkigt, men vi tycker helt enkelt att det är det bästa rådet.
Njä, vi måste hålla igång varandra.
Sämst jag gjort är att sälja Hanzaholding i höstas.
Nu är jag jävig när det gäller Sandvik med tanke på split och hur det gick med atlas/epirock.
Fragbite är jag nöjd med.
Lite skoj med Rizzo och SAS men bara tusen av varje så får de stå tio femton år.
Mvh Olle Pettersson
Bra jobbat som vanligt