Insåg det kort efter att jag skrev inlägget också… Men om man pytsar in de 15-20 miljarder extra om året och därmed höjer PPM-delen med 1% borde det kunna ge en hyfsad skjuts åtminstone för dagens unga? De skulle då vara mindre beroende av den allmänna pensionen och vi skulle därmed kunna börja skifta allmän pension (ej hållbar) till PPM (hållbar).
Även Såfan har innehav i USA och det är inget konstigt med det. Däremot verkar det rimligt att inte Sverige blir någon sorts jolle till Titanic-USA.
Man skulle kunna ha en process där Sverige ökar sina lån för att finansiera dagens pensionärer som har för lite ”riktiga” pengar för att sedan släppa inkomstpensionen helt. Tror absolut att vi skulle vara rikare om 50 år, trots ökad belåning nu.
Det sker faktiskt ökade avsättningar inom den kollekivavtalde tjänstepensionen om ca 2%. Det är enklare att genomföra ändringar där än att röra den allmänna pensionen.
Jag har funderat på om en ”hemlandspension” skulle vara en väg framåt. Någon kommer till Sverige när hen än 45 år. Hen börjar jobba vid 50 års ålder och går i pension vid, lät säga, 70 år. Hen har då jobbat ihop, låt säga, 8000 kr i pension. Istället för att Sverige ska fylla på med en massa bidrag för att levnadsnivån ska bli ”rimlig” får personen en returbiljett. I hemlandet är den ”låga” svenska pensionen inte alls så dålig utan kan gå utmärkt bra att leva på.
För att minska risk för förvirring i diskussion så bör du uppmärksammas på att när du skriver om allmän pension vs premiepension menar du egentligen inkomstpension och garantipension, då premiepension också är en del av allmän pension.
pension = allmän pension + tjänstepension
allmän pension = premiepension + inkomstpension (+ garantipension)
Det är precis min poäng: pensionssystemet behöver mer valfrihet. Om du till exempel anser att USA är på väg mot ett ”Titanic-läge”, då ska du också ha friheten att välja att ha 0 procent i USA inom hela TJP. Det går ju redan att göra ganska enkelt inom PPM, där man till exempel kan välja 100 procent Sverige eller 100 procent Europa eller liknad.
Valfrihet är en av de viktigaste principerna vi bör sträva efter.
Garantipensionen har som krav att man är permanent bosatt i Sverige när utbetalningen börjar. Det är ganska rimligt: den svenska staten betalar ut pengar och tanken är att de också ska konsumeras i Sverige så staten kan få tillbaka moms osv. Den svenska staten tjänar inget på att betala ut garantipension till en person som sedan använder pengarna i sitt hemland.
Det beror ju helt på. Givetvis bör det sättas en gräns någonstans men med tanke på att stora grupper inte arbetar alls vore det ju en lämplig kontrollstation.
Så, automatisk utvisning när man går i pension? Vet inte riktigt vad som är så fantastiskt med den idén. Ska man ta ut svängarna så kan man givetvis hitta på vad som helst.
Säger en del om vårt pyramidspel till pensionssystem är ett av de bättre finansierade alternativen? ![]()
Hur kommer det sig?
Jag har förstått att liknande lösningar finns i vissa länder men vet inte några detaljer.
Att helt ta bort förväntan om ”vidarebosättning” är inget konstigt egentligen.
Nackdelen med att gå via tjänstepensionen är väl att inte alla omfattas? Personligen tycker jag det är den allmänna pensionen som är trasig, det löser vi bättre genom att rätta till den istället för omvägen via tjp.
TJP med de obligatoriska traditionella försäkringar är också trasig.
https://pensionsguiden.nu/artiklar/nej-det-avsatts-inte-18-5-av-din-lon-i-allman-pension
Tycker det är bra att tjänstepensioner ligger utanför statens direkta kontroll. Dvs vill inte ha in dem under Pensionsmyndigheten
Jag vill inte heller att klåfingriga politiker ska kunna påverka tjänstepensionen men det borde väl kunna regleras? Att ha allt på ett och samma ställe med samma utbud och prissättning vore en stor fördel tycker jag, även om bankerna skulle få säga upp lite personal.
Jag skulle bli jätteglad om jag kunde investera min TJP på samma fondtorg som PPM.
100% AP7, 0,05% avgift, även inom TJP. Just nu slösar jag pengar med Alecta 50% ![]()
Tills det kommer någon regering som anser att vi kan slå ihop allting med Allmänna Pensionen då det inte finns tillräckligt med pengar där …
Man kan väl kräva en kvalificerad majoritet eller något liknande för att göra förändringar i systemet?
Varför utmana ödet?
Förbättra nuvarande system för TJP istället för att flytta in det under statlig kontroll