Öka andelen till PPM samt den totala avsättningen till pensionssystemet

Funkar egentligen vilket som för mig, om man förbättrar tjp eller sköter all handel på samma ställe som ppm. Däremot viktigt att man börjar beta av skulden pensionssystemet dragit på sig genom att låta dagens arbetstagare betala pensionen för dagens pensioner istället för att spara till sig själva.

Eftersom vi har 2000 miljarder i AP fonderna och totala mängden inkomstpension som betalades 2024 är 400 miljarder. Borde det gå att nalla 1%-enhet (ca 5%) av inkomstpensionen och flytta till PPM och fylla upp gapet från AP fonderna.

Dvs ca 20 miljarder per år vilket inte borde urholka AP fonderna på de generationer tills PPM tagit över den delen av allmänna pensionen.

3 gillningar

Du tänker att ta ut 1% av kapitalet i AP-fonderna är betydligt mindre än motsvarande typ 4%-regeln som används inom FIRE? Låter vettigt tycker jag men det kanske finns någon hake? Oavsett tycker jag ändå man borde förstärka pensionssystemet med ytterligare 15-20 miljarder för att i så fall fixa systemet ännu snabbare.

AP-fonderna kommer i stort sett tömmas för att betala “köttbergets” fina pensioner från en svunnen tid.

2 gillningar

Om något låter för bra för att vara sant är det ofta det? Jag tycker ändå att avsätta 20 miljarder om året för att få ett pensionssystem som är solitt är ett rimligt pris att betala.

20 miljarder kronor per år som kan sparas genom att bekämpa bidragsbrott:

2 gillningar

Bra exempel, tror det finns många fler :+1:

2 gillningar

Lätt att hitta pengar på detta viset. Men är det inte så att detta har man försökt få bort under alla tider och det är fortfarande där? Någonstans går man ju över en gräns då jagandet av fusk kostar mer än själva fusket. Självklart ska man dock jobba för att minska detta, men jag tror inte du någonsin kommer hitta några 20 miljarder här eller någon annanstans.

Jag tror tjänstepensionssystemet är en utmärkt sätt att jobba sig bort från ett system där vi betalar för dagens pensionärer i hopp om att det ska räcka för oss. Förstår hur det kommit till då det är svårt att skapa ett pensionssystem från start i ett land utan detta.
Att sedan jobba sig mot mer och mer mot att man betalar för sig själv borde alla eftersträva. Sedan har du fortfarande kvar de som inte betalar in tillräckligt av olika anledningar men de kommer finnas och borde försörjas av staten.

Sedan är kanske frågan om det är ett problem med systemet vi har och hur det utvecklas? Pensionsmyndigheten släppte ju nyligen denna tex:

Kan det vara så att vi är lite för pessimistiska till hur pensionen kommer bli jämfört med verkligheten? Vi har stor andel av pensionen i aktier och utanför statskassan och låg statsskuld. Är vi inte i ett rätt bra läge jämfört med typ 99% av alla andra länder?

3 gillningar

Så klart, TJP fungerar ganska bra, men flera reformer behövs. Den viktigaste är ökad valfrihet, så att folk inte tvingas placera minst 50 procent i dåliga traditionella försäkringar som slösar bort pengar till nischbanker, Northvolt, Stegra osv.

1 gillning

Så är det säkert men ta 2 miljarder här, 10 miljarder från t ex biståndet och sen 8 miljarder från reformutrymmet (alternativt något annat ställe man kan spara?

Att ca 50% av dagens pensionärer får garantipension och att vi anses behöva jobba tills vi är nästan 70 år, tycker jag tydligt visar att systemet har problem. I länken från Pensionsmyndigheten står det att garantipensionären gynnats mycket under tiden man tittat på. Det kan tyckas vara behjärtansvärt men betyder samtidigt att den som arbetat hela sitt liv missgynnats gentemot den som inte har gjort det. Om man stärker pensionssystemet som jag föreslår skulle man börja att rätta till den här orättvisan.

2 gillningar

Håller med om traditionella försäkringar. Borde verkligen vara valbart. Köper att det är förhandsvalet då man inte ska kunna sätta 100% i krypto och förlita sig på staten i slutändan för att man gamblat bort sin pension. Men rätt långt ifrån det att ha pengarna på global aktiemarknad.

Däremot stegra, northvolt m.m så är det mindre än 1% av kapitalet. Det spelar ingen roll alls. Sanningen är ju att det är de 4 bästa % som gör majoriteten av totala vinsten på en börs. Att då inte satsa på dessa blir ju vansinnigt. Som att någon satsade på amazon, nvidia, Facebook, Google i början då de inte heller tjänade pengar.

Vem är det som bestämmer detta? Är det facken? Kollektivavtalen?

Samt svenskt näringsliv (arbetsgivarna).

Så facket och arbetsgivaren sätter sig i samma båt och ger de anställa en ”dålig” lösning. Men de får ju kickbacks.

Utveckla gärna

Jag tycker det fungerar bra. Individen kan välja mellan att: jobba längre, spara mer eller nöja sig med mindre pension. Jag ogillar starkt alla förespråkare av att höja skatter/avgifter för de som är unga och arbetar idag för att de ska få högre pension när de är skruttiga.

Nej, den jämförelsen håller inte, eftersom kryptovalutor inte är valbara i någon ITP1-fondförsäkring.

Kravet för pensionssparande bör vara att man ska kunna investera 100 procent i billiga, globala och breda indexfonder, utan att tvingas placera 50 procent av kapitalet hos aktörer som Alecta, som har slösat pengar på nischbanker, Stegra, Northvolt och liknande investeringar. Samtidigt har Alecta underpresterat jämfört med indexfonderna, vilket innebär sämre pension för alla löntagarna.

8k i pension + 4k i bidrag som konsumeras i Sverige är bättre än att bara skicka 8k utomlands varje år ur ett samhällsperspektiv. Nettonyttan är större att pengarna cirkuleras och används än att bara ta pengar ur cirkulation.

De summor i bidrag som det i realiteten handlar om är i realiteten för det mesta mycket högre än det som tas upp här. Frågan är också menad som ett exempel och inte fokuserad på någon exakt nivå. Om vi tänker oss en person med 5000 kr i inkomstpension och 15000 kr i sammanlagda bidrag så blir bilden ganska tydlig. Det är inte så svårt att komma upp i de summorna med garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd kombinerat.

Nu var syftet att visa på två olika extremer. Men finns fortfarande dåliga delar i itp systemet som tex allra som rent av lurade av pengar från pensionssparare.
Men som sagt hade föredragit att man kunde välja här i större skala. Gillar dock att man inte kan placera 100% i krypto eller liknande.