Hur tänker du?
Om folk inte kan betala nu knappt så blir det bättre med extra räntekostnad?
Räntor höjer man i högkonjunktur för att dämpa ekonomin.
Hör inte många som dämpa ekonomin i lågkonjunktur
Bättre med 1000kr ökade räntekostnader idag än 2000kr ökade allmänna kostnader imorgon.
Och sen ska vi komma ihåg att vi har ett fiat system. Det ända som ger våra valutor något värde är förtroendet för att de kommer va värda något imorgon. Skulle detta förtroende börja vackla på riktigt så kommer vår lilla valuta att bli värdelös riktigt snabbt.
Sen så skulle jag säga att detta är ett överdrivet påstående. Tror inte att många äter havregrynsgröt till middag och har börjat sälja av onödiga prylar på blocket än. Vi har en väldigt hög levnadsstandard i Sverige och det går att dra ner på väldigt mycket.
Mjölkprodukter har påverkats mycket av kriget på grund av att det är så energiintensiv produktion. Det är redan en bransch som hänger på en skör tråd ekonomiskt. Alla alternativen har gått upp mycket i pris, det har inte med märket att göra.
Margariner och andra matfetter har också blivit dyrare av kriget. Ukraina står för en fjärdedel av världsproduktionen av solrosolja. Kan även tänka mig att mer palmolja blir bränsle istället för matfett.
Det var ett exempel Helge.
Bregott innehåller raps (och solrosor), mycket raps (solrosor) växte/växer i Ukraina och Ryssland. Jo, det finns alternativ. Och ja, man betalar för märket.
Hos mig går det en ask varannan månad ungefär, så i den frågan låter jag son och särbo bestämma vad som gäller. ![]()
SVT har visst ett klipp om vilka kostnader som påverkar smörpriset just nu:
Jo, jag vet att det har gått upp i pris på grund av kriget, jag är inte helt världsfrånvänd. ![]()
Oavsett det, 67kr för en 600g ask Bregott är ju fullkomligt bisarrt Bordsask smör & margarin | Köp dina varor online - Coop
Här kostar samma ask (från Arla) under 40kr, och då är maten generellt dyrare här.
Här går det en i veckan. Alla smakar likadant och kostar ungefär lika.
Gräddosten däremot, där har jag och frugan en evig fight. Jag vill ha Arlas, men den är dubbelt så dyr som Lidls billiga som hon vill ha.
(Det här jätteutanför ämnet, förlåt).
Mina senaste kostade 44:-, men så handlar jag hellre två när det var både nedsatt pris och jag hade 10%-check. ![]()
Men en vacker dag ska jag sitta i gungstolen och muttra om när de kostade 15 kronor…
Skulle inte kalla de räntestraff… Räntan är mer till en normalräntenivå… Att de varit en på tok för låg ränta så länge å vaggat in folk tron att de är ett normalnivå, så får dom betala för de nu…
Att styrräntan sänktes va att vi befann oss i deflation 2014 för att vända å få upp inflationen till 2%… Nu efteråt kan man tycka att va dumt att styrräntan låg så lågt så länge som skapade de som vi befinner oss i…
Bostaden bor man i å se de som investering är inte de bästa…
De höjer ju också räntorna på sparkonton så den höjda räntan är också en positiv sak!
Du har nog rätt. Många äter inte ens gröt på kvällen.
1-2mål om dagen har människor i media sagt. De ger barnen men har inte alltid råd med middag själv.
Varför blir det så dyrt med allt. Ja inte är det för mycket pengar till alla. Man, skapar högre priser. Brist i leverans🤔. Bränder i matproduktion🤔.
Salmonella.
Dubbelbeskattning av bränslen.
Elpriserna gör säkert 50% minst av den så kallade inflation nu
Nu är det en närmast konspiratorisk gissningsfest från din sida.
Backa två decenner i den ekonomiska nutidshistorien så ska du se hur normala cykler kommer och går i ekonomin. Det läge som varit under detta årtusende är inte i närheten av normalt.
Klart det är jobbiga tider på gång, men det är inte belägringen av Leningrad vi pratar om.
Så varför tjänar företagen mer på färre saker.
Om du inte ser vad som pågår så lurar du dig själv genom att tro att alla vill göra det så billigt till kund som möjligt. De är ute efter att tjäna så mycket det är möjligt på färre saker
Brist på saker höjer priset
Man påstår att det är dåligt med ström men exporterar till Europa då man inte kan föra över den till Skåne!? ![]()
Skapar högre elpriser genom “marknaden😂”.
Det är manipulation till 100%.
Grundläggande mänsklig drivkraft i företagstappning.
Nu behöver du läsa på lite om hur nätlast fungerar samt det faktum att vi är en del av en delad marknad. Kolla också på kablarnas överföringskapacitet när du ändå är igång. Men ja, just elen är ett sorgebarn.
Jag håller med om att det finns problem, men jag håller inte med om att det finns en enda enkel lösning. Det är grejen nämligen. Du förenklar och vevar ivrigt.
Menar du att man säljer elen utomlands för att göra den dyrare här? Vi har en marknad som i det flesta fall justerar tillgång och efterfrågan och det blir i det stora hela billigare och billigare hela tiden. Det är också därför vi reagerar när priset går på andra hållet.
Det finns egentligen flera olika skäl till detta - och sen är frågan om bolagen tjänar mer på färre saker eller inte. Det beror helt enkelt på hur man räknar.
Det finns bolag som tjänar mer pengar i kronor men den stora effekten kommer på grund av en svag krona och starka EURO och USD kurser. Intäkterna blir därmed dopade med mellan 10-15 procent utan att priserna ändrats. Vinsten per produkt man säljer kan därför egentligen vara lägre än förra året men de positiva valutaeffekterna man får av att exportera dopar siffrorna.
Intäkterna kan i rena kronor öka medan marginalerna sjunker vilket gör att i relation till sitt eget satsade kapital så minskar vinsten och framtida intjäning. Sen är det dessutom så att inflationen även påverkar bolagens vinster - köpkraften minskar även här och importerar man stor del av sina inköp tappar man pengar på samma sätt som man tjänar på växelkurserna om man exporterar.
Målet för bolag är att tjäna pengar - inte att bidra med maximal samhällsnytta. Detta kan man tycka vad man vill om, jag personligen anser att det varit sunt med en omfördelning av kapital men det hade inte löst inflationsfrågan just nu.
Det är väl just detta som är urspårat med elprissättningen - att den grundas på det högsta priset någon just nu är beredd att betala. Med samma prissättning på exempelvis mjölk som i normalfallet kostar 15kr litern men Hasse i sin lokala ICA butik köper den sista litern för att han lovat barnen pannkakor till middag och är beredd att betala 40kr för denna liter så får alla andra i hela prissektorn betala samma pris för sin mjölk. Det i min värld är en marknad som inte funkar och man bör se över prissättningsmodellen.
Tja när vi betalade 6 kr så hade man samtidigt i flera länder 1,80 kr/kwh.
Runt 25 öre/kwh kostar svensk el från rektor och vattenkraften.
Uppbyggt med skattemedel. Nu går den billiga strömmen in i marknadslådan och kan kosta 8 kr eller mer.
Sätt ett fast pris på elproduktion så löser det massor av problem då allt påverkas av elpriset.
Kostnadsutvecklingen skulle gå ner enormt på i princip allt
Nu är du mer konstruktiv. Men när det kostade 6 kronor här hade inte flera länder priser under 2. Det får du visa isf. När vi hade det som värst hade man toppar i Storbritannien på 30 spänn.
Elmarknaden är knasig och dysfunktionell. Jag är den första att skriva under på detta. Men du pratade om hela marknaden, om inflation, om “pumpning” från företagare i allmänhet och mellan raderna började det lukta världskonspiration. Det var detta jag vände mig emot.
Bankernas makt är på tok för stor.
Gjordes en kreditavreglering på 80-talet (Novemberrevolutionen) med efterföljande kreditexspansion och sedermera inflation och ekonomisk kris. Finns en intressant dokumentär om detta på SVT play och jag skapade en separat tråd om detta (Novemberrevolutionen).
Bankerna är krisens stora vinnare och till syvenne och sist är det låntagarana som betalar för detta. Förstår inte att man inte från statligt håll går in och reglerar bankernas villkor vilket skulle vara gynnsamt för individerna ur ett samhällsperspektiv.
Tror att denna flathet mot bankerna beror på att hela det monetära systemet är så beroende av bankerna då vårt moderna monetära system bygger på konsumtion via skuldsättning/utlåning.
Vilka vilkor för bankerna vill du reglera på nationell nivå ?
Helt riktigt. Bankerna styr allt. Regering o riksdagen är endast en marionett-teater