Ökar vinst pga "inflation

Riktigt så enkelt är det inte. Riksbanken bestämmer räntenivån via styrräntan. Om bolånen skall ligga runt 2, 4 eller 8 procent bestämmer inte bankerna utan Riksbanken.

Vad gäller bankernas vinstmarginal har detta inget med inflationen att göra. En bank försöker alltid (!) att tjäna så mycket pengar som möjligt. Detta kallas marknadsekonomi. Hur tror du en Icahandlare resonerar. Försöker inte hen att tjäna så mycket pengar som möjligt? Jo, givetvis. Detta är inget konstigt.

För den som inte vill ha sitt bolån i en storbank finns många andra alternativ. Länsförsäkringar, Landshypotek, SBAB med flera. Det är bara att välja.

4 gillningar

En sanning med modifikation. Riksbankens ränta är väl enbart den ränta som det kostar för banker att låna pengar från riksbanken. Det finns inga krav att låna från riksbanken utan banker får låna från vem de vill vilket de även gör. Bankerna har alla möjligheter att lägga sig långt under detta genom att erbjuda räntor lägre än riksbankens nivå. Rent praktiskt slår detta dock igenom vilket blir att de du skriver i praktiken är helt korrekt.

Sen är bankerna privatägda (undantag SBAB som dock måste verka på en konkurrensutsatt marknad och får inte lägga sig under marknaden och därmed ”förstöra den”. ) vilket precis som du säger gör att deras målbild är att tjäna så mycket som möjligt.

En möjlighet om man inte gillar detta som jag ser det är att helt enkelt köpa bankaktier. Då äger du själv banken och får därmed del av deras vinster. Ett sätt att få tillbaka från dina egna kostnader till banken. Här finns dock kanske andra investeringar som genererar högre avkastning vilket därmed blir bättre som helhet men möjligheten finns.

If you can’t beat them, join them.

Jag har ställt mig själv frågan om man genom att behålla bankerna statligt hade som samhälle gjort en positiv affär eller inte. Det finns för och nackdelar och jag vet inte riktigt vart jag landar här. Det blir en fiktiv tankekarusell som kanske sker helt i onödan - dock kan jag inte låta bli att fundera om bankkriserna slagit lika hårt om avregleringar inte skett.

1 gillning

Ja nu tror jag inte det hjälper att byta bank då alla ingår i systemet.
Årligen betalas 150 miljarder i räntor som vi kunde lägga på annat i samhället.
Bankerna är endast en drake som inte gynnar någon förutom några tusen människor.
Hur många vet att de som jobbat på ex Handelsbanken i många år kan kvittera ut 10 tals miljoner oavsett rjänst.
En rent statlig bank med endast amorteringskrav är betydligt bättre för hela samhället. Varför gav man privat banker makten över vår lands ekonomi?

1 gillning

Oj, nu vajar revolutionsfanorna mitt i alltihop också. :slight_smile:

Ponera att vi har en statlig bank och att folk inte sköter sina amorteringar. Vad händer då? Kronofogden? Soc? Det slutar med att staten får betala och staten är, blå eller röd, vi. Banker är kanske inte perfekta, men deras vinstintresse gör att det finns ett någorlunda organiserat system och kontroll över vem som får låna och på vilka villkor.

Sedan förstod jag inte detta alls:

Källa? Förklaring? Är det lån du pratar om eller fallskärmar? Mystiken tätnar.

Exempelvis Länsförsäkringar Bank är ju medlemsägt. Är inte det ett alternativ?

4 gillningar

Löntagarfond, mer eller mindre. Dock i avveckling. Och det är inte 10 tals miljoner, utan några miljoner om man jobbar där större delen av sitt arbetsliv.

1 gillning

Aha, är det alltså därför jag alltid upplevt dem vara minst rövhattiga av alla storbankerna! :smiley:

1 gillning

Ja, nu ögnade jag bara igenom texten, men det låter ju som ett yperligt bra och rättvist system för alla anställda på den banken.

Ja oktogonen
Ligger runt 15 miljoner för de som jobbat längst

Amorteringskrav/begränsningar på löptider på lån, belåningsgrader, regler för hur marginaler på räntor får sättas/ändras är väl några exempel på hur man kan reglera bankernas verksamhet?

Så om ett företag gör så är fel, men när vi andra sätter av stålar till vår pension el dyl är det då fel?
Jag hajjar faktiskt inte upprördheten.

Jag noterat också att diskussionen om statlig bank bara släpptes.

1 gillning

Vad ståt det i SBABs ägardirektiv? Hade varit kul om de nu faktiskt pressar marginalerna rejält. Helt orimliga vinster de stora bankerna gör - på vår bekostnad.

Om man tycker att banker tjänar för mycket pengar kan man köpa bankaktier! Kursutvecklingen på mina SHB-aktier har inte varit särskilt imponerande men genom åren har jag fått mycket utdelning. Jag tycker att ju mer pengar SHB tjänar ju bättre är det!

1 gillning

Utifrån att en excessiv utlåning av pengar genom historien har lett/framkallat återkommande ekonomiska kriser bör man reglera utlåningen av pengar.
Bankerna gör inte detta själva utan bryr sig bara om sina egna vinster d.v.s struntar i samhällsperspektivet på skuldsättning. Banker tjänar faktiskt pengar på utlåning och har dessutom monopol på att skapa pengar genom utlåning.
Märkligt tycker jag att historielösheten är så tydlig.
Kanske också svårt att kritisera bankerna när många själva sitter i knät på dem.

Det är pengar utöver pension

Det är ju ett typ av privat pensionsparande, organiserat av arbetsgivaren.
Det är väl dessutom inte så mycket konstigare än diverse aktieprogram hos andra vinstdrivande företag?

Så om du betalar ditt hus 3 ggr köpepriset så är det helt ok?

Du läste nog inte vad jag skrev. Jag pratade inte om vanliga pensionsavsättningar.

Men… betala inte tre gånger pengarna då!

1 gillning

Det är ju ditt val. Ingen tvingar dig att låna. Är bara betala allt direkt om det inte passar.

Det är jobbigt att räntorna går upp men det är ett krav för att få ner inflationen. Att sen bankerna höjer mer än vad de måste är för de vill tjäna pengar. Bästa sättet att motverka det är att byta bank.

3 gillningar

Har inget bostadslån så för mig spelar det ingen roll.

1 gillning

Här är en dunderbra artikel som redovisar hur räntorna påverkar i vår vardag och i synnerhet bankernas intjäning och räntenivåer.

3 gillningar