Du får söka tjänster som är ett tydligt steg upp så löser det sig…
Jag brukar låta rekryteraren ställa frågan om vad jag förväntar mig i den nya rollen. Har aldrig varit med om någon som varit så amatörmässig att de frågat vad jag tjänar idag, men om jag får frågan kommer jag passa den tillbaka och be dem förklara hur det är relevant.
Nej så klart behöver inte vara så, var mer ett önsketänkande att det underlättat för alla parter. Vet om att i USA har man redan lönenivåerna i annonsen så det går ju att göra.
Man ska nog inte ha allt för stora förhoppningar att detta ska förändra i arbetsmarknaden i stort. Men jag tycker ändå det är ett steg i rätt riktning med mer transparens för arbetstagaren.
Jag har vid ett antal tillfällen sökt tjänster som utifrån beskrivningen varit ett tydligt steg upp. När jag kommit till slutet av processen har det sedan visat sig att den tänkta lönenivån varit under vad jag haft idag. Detta har främst varit hos privata arbetsgivare av mindre storlek. Hos större arbetsgivare är lönenivåerna mer strukturerade.
För ca 20 år sedan hörde jag en vän som inte svarade ärligt på frågan vad hen tjänade då. Ibland la hen på alla övertid (150-220h per år) så då åkte hens påstådda grundlön upp med ca 15%. På senare tid har hen lagt på ca 10% på hens nuv lön, när hen svarar headhuntern. Fördelen med detta att det tvingar hens nya potentiella AG att inte gå under hens påstådda nuv lön. Dessutom kan ju hen hävda att hen vill ha ett påslag på 5-15% på sin påstådda lön, för att vilja byta jobb
Ja, jag också. Men sånt löser man genom att stämma av förväntningarna mellan kandidaten och arbetsgivaren i ett relativt tidigt skede. Det krävs ingen lagstiftning eller klåfingerpolitikerreglering för detta. I övrigt är det ju rätt amatörmässigt från både köpare och säljare av tjänst (som det rent krasst handlar om).
Att från köparens sida inte veta om ens budget räcker till tjänsten, och att från säljarens sida inte veta om man kan ta skäligt betalt, det känns som det bör hamna riktigt högt på checklistan…
Micromanagement-idioti från EU, som vanligt.
Det kommer sluta med att löneförhandlingar försvinner helt, allt ska gå efter någon slags kollektiv rättvisa.
Jag ser inte problemet. Det är väl bara att vägra svara, alternativt uppge en annan lön? Dessutom, har du ju problemet i Sverige att dina inkomster är offentliga. Vill en arbetsgivare få en hum om inkomster du har ringer de SKV.
Du förutsätter att kollektivavtal har bättre förmåner. Förmåner utöver lön kommer bli synliga på ett annat sätt än tidigare, oavsett vem som förhandlat fram förmånerna.
Jag är inte alls säker på att summan som redovisas ska inkludera total kompensation inklusive förmåner. Hur värderas t.ex extra föräldrapeng eller arbetstidsförkortning?
Jag har tidigare haft en chef som berättade för mig att en som sökte en tjänst hade en lön som var hög, egentligen för hög, men eftersom han redan hade den lönen skulle han ha fått den om han anställdes. Andra saker gjorde att han inte fick tjänsten, eller kanske tackade han nej, men annars hade han fått den höga lön han redan hade på sin anställning.
Det beror också på hur stort spann man kan sätta om lönen ska stå i annonsen och hur man redan där redovisar vad som krävs för att hamna lågt eller högt.
Ett exempel kan vara ett kommunalt lärarjobb. Om det är någon som redan jobbar som lärare inom kommunen får den exakt samma lön som den redan har. Det kan vara någon som har jobbat några år som söker, lön 32000, det kan vara någon som är ganska nyanställd, lön 36000, det kan vara någon har har jobbat några år och haft olika “specialuppdrag”, lön 45000, och den personen skulle i så fall få samma lön som den redan har. Spannet blir redan då 32000-45000. Om en outbildad får tjänsten kan det bli mindre än 32000 och en helt nyanställd kan kanske få 47000. Spannet blir svårt att skriva i annonsen.