@Otto1 Visst är det så, hade en viss nivå i huvudet när jag läste kommentaren.
Majoriteten borde börja ta i istället för att mysa på gymmet.
@Otto1 Visst är det så, hade en viss nivå i huvudet när jag läste kommentaren.
Majoriteten borde börja ta i istället för att mysa på gymmet.
Precis som i finansbranchen finns det enormt mycket pengar att tjäna på folks okunnighet inom träning och hälsa. Därför finns det massor med klick baites, articklar och böcker om olika avancerade träningsupplägg, dieter, utrustning och annat. Gärna med skrämselproppaganda om hur farligt det ena är ihop med glorifierande hur fantastiskt det andra är. Nya rön säger ditt och datt ofta helt motsägande varandra.
För ingen säljer nåt på att göra folk trygga i att gå till gymmet och göra 5 enkla övningar, i maskin eller med fria vikter, utan någon extra utrustning.
Det får folk att tro att det är en obegriplig djungel, att man kommer göra fel, folk kommer titta konstigt på en, man kommer skada sig, mm. Många fastnar från början i nörderiet om smådetaljer, som att träffa rätt del av muskeln och räkna gram protein istället för att göra de stora enkla grejerna, som att starta ett träningsprogram och ta i ordentligt.
I själva verket är det ganska enkelt. Största skaderisken är att va otränad, och andra bryr sig precis lika mycket som när man får ordning på sin ekonomi. Kul för dig och välkommen hit liksom.
Ok, med risk att starta en
. Hur ser ni på maten i förhållande till träning?
Min helt amatörmässiga upplevelse är att mycket resultat slarvas bort genom “ooptimal” kosthållning.
Kosten är enligt mig viktigare än träningen för hälsan.
Vill man få bättre resultat på träningen så är det oftast kosten man ska justera, snarare än träningen i sig.
Kosten ger säkert 80% av resultatet, åtminstone för oss vuxna. Som växande tonåring kan man äta all möjlig skit bara man får i sig tillräckligt, men som 40+ får man passa sig…
Sen är det klart beroende på vilket resultat man vill uppnå, men vill man t ex gå ned i vikt är det naivt att tro att man ska kunna motionera bort en för energirik kost.
Likaså är det rätt poänglöst att styrketräna och förvänta sig resultat om man inte får rätt balans i t ex proteinintag etc.
Hahaha… fick läsa två gånger innan jag fattade. Är det på riktigt eller en meme? ![]()
När man kommer hem från träningen känns det som en bra idé att ta ett glas vin. Det återställer så att säga balansen i kroppen.
Ett alternativ kan också vara att ”göra en JR” men det är nog inte riktigt hållbart i längden. Det bidrar förstås ändå till att man känner sig ”rik och framgångsrik”. JR har visat vägen i den frågan.
När jag hade en rejält deprimerad period som student brukade jag göra en JR när jag kom hem från föreläsningen. Senare utvecklade jag formatet och tog med en liten flaska till biblioteket. Det var en metod som fungerade. När man skulle läsa många sidor om något tråkigt, som nationalekonomi, ökade flowen markant efter en hutt. En kompis provade också och konstaterade samma sak. Vi gjorde det till vår ritual.
När flaskan med Paddys whiskey var slut fyllde jag den istället med äppelsaft och brukade bland annat ta med den till tentor. Jag ställde den väl synlig på bordet. Jag väntade på att någon skulle ha synpunkter på att jag ”satt och söp på tentan”. Modellen med en hutt provade jag faktiskt aldrig på tentor. Det kanske hade varit något. Kanske är det vad som gör hela skillnaden.
Tycker vanlig husmanskost är bra, det är ändå ganska varierat vill man äta mycket så är det bara att lägga till mer grönsaker, man behöver inte göra det så krångligt. Man bör kanske inte dricka sina kalorier, vilket kanske kan vara svårt om man tycker om en god öl…
Jakob Gudiol skriver mycket om ämnet utifrån den forskning som finns.
Jag har bara skummat igenom tråden, du har fått flera bra svar.
Men mitt tips är att se träningen som ett nödvändigt ont, även om jag personligen inte ser det onda i det för jag tycker om det, men vissa dagar är det pisstråkigt att dra iväg till gymmet, men mår alltid bättre efteråt. Se det som att borsta tänderna, äta mat, behöva åka till jobbet, sova när man inte vill/hinner osv.
Styrketräning är tråkigt för många, men det är nödvändigt särskilt med tanke på den livsstil många av oss lever idag.
Sluta övertänka detta, det är och behöver inte vara någon raketforskning.
Träna 3-4 gånger i veckan, korta pass 20-30 minuter med bara basövningar (eller motsvarande maskiner om du inte är säker på utförande/har någon som lär upp dig) som prickar stora muskler. Ha någon form av logg i t ex telefonens antecknings-app, där du skriver ner vikt och repetitioner och försöker ha någon form av utveckling över tid (antingen fler repetitioner, eller ökad vikt). Ingen hets! Lagom.
Kosten är viktig för viktnedgång och annat men styrketräningen i sig gör under även om man inte sköter kosten punktligt. Dvs hellre träna styrketräning lagom och inte sköta kosten jättebra, än att inte träna alls.
Full disclosure: Jag själv är vad gemene man skulle kalla extrem träningsmänniska, tränar mycket och olika former på hög nivå men det går att göra sååå mycket enklare för någon som inte är intresserad på samma sätt.
Det är väl ett klassiskt skämt (ungefär som att vegaterianer inte blir äldre, de bara ser äldre ut) som kanske inte har så mycket bäring i litteraturen. Svårforskat/tolkat då det beror på så mycket.
Här t.ex
så är slutsatsen att vid moderat mängd löpning så är hävstången en faktor 7
In our running study, the average reported running time was approximately 120 min/wk among runners, aged 44 years at baseline. In this case, the total running time from the age of 44 to 80 years was 0.43 years, based on the same calculation. Running still provides 2.8 years of additional life even after subtracting the total running time of 0.43 years from the 3.2 years of extended life among runners found from the ACLS cohort. Therefore, a net “running” to “longevity benefit” ratio is roughly 1:7 (0.43:2.8), suggesting 1 hour of running provides an additional 7 h of extended life. It is controversial whether progressively more running provides further mortality benefits, but running certainly provides cost-effective longevity benefits
Sista meningen är väl den springande punkten, men de som springer långt mer är ju förhoppningsvis de (vi) som inte springer i ren pina och desperation för att leva längre utan springer som hobby.
En viktigt faktor för mig när det gäller gym är TINA, i två olika bemärkelser. Det handlar dels om typ ölmagen som är lämpligt att göra något åt. Jag har aldrig brytt mig om den riktigt innan. Jag har ett BMI på runt 28. Det är hanterbart men det handlar också om utvecklingen över tid. Sedan jag blev med familj har utvecklingen förbättrats. Det blir mindre fuskande med maten när man inte äter själv.
Den andra TINA-aspekten är att jag befinner mig på en liten och ganska tråkig plats där det inte finns så mycket att göra. I Stockholm skulle det finnas en massa skivbörser, konserter, barer, kompisar att hänga med och annat som skulle kännas mycket roligare än att gå till gymmet. Här finns typ inga konkurrerande alternativ alls.
Skönt att läsa om andra som hatar träning och är omotiverade. Jag tränar varje vecka på jobbet, vi har egen träningslokal och får 200kr i extra ersättning om man tränar minst en gång i veckan.
Det finns två orsaker till att jag tränar, enligt forskning är det bra för hälsan och förlänger livslängden och att vi får betalt för att göra det. Det är någon typ av cirkelfys vi tränar, både vikter och kondition. Det är skittråkigt och jag dåligt efteråt. Jag gillar inte känslan av att vara trött i hela kroppen och dessutom blir jag på dåligt humör hela kvällen. Får jag dessutom träningsvärk i ett par dagar så känns allt ännu sämre. På träningen tar jag inte i allt vad jag orkar eftersom då mår jag sämre och får träningsvärk. Mitt mål är att ta mig igenom träningen utan att fuska på någon station, inte heller bara ta de lättaste vikterna.
Den som skulle kunna få mig intresserad av träning är värd ett nobelpris.
Någon i denna tråden som vet om det går att få fram sin optimala träningsform på något sätt? Jag uppfattar det som att vissa passar mer för lågintensiv träning, andra för högintensiv. Tycker lite att diskussionen i tråden landar i att one size fits all och jag är inte säker på att det är det smartaste rådet för att folk ska vilja hålla i sin träning.
Själv har jag inte kommit igång efter sommaren. Skulle verkligen behöva det, inte minst för att hantera stress bättre. Men just nu känner jag mig som en del av team träning är för trist.
Tycker den delen inte är relevant om du inte ska tävla på elitnivå, om ens då.
För oss hobbyutövare så är det bästa att välja något som passar dina mål och vad du tycker är roligt
Riktigt så här illa tycker jag inte att det är. Jag märker redan nu att jag är piggare än tidigare och då har jag bara tränat några få gånger. Det här har varit mitt problem en tid innan - att jag är trött och hängig och säckar ihop på kvällen. Det går att leva med enstaka dagar men det är trist att sova bort värdefull tid. Även i Sverige konstaterade jag att träningen var tidsmässigt effektiv. Den “aktiva vakna tid” som tillkom till följd av träningen var påtagligt större än den tid som träningen tog. Om jag nu satsar lite mer här kanske det kan ge mer riktiga vinster. Jag tänker då på att kunna vandra i berg utan att bli så trött eller springa en längre runda i skogen utan att fuska. Båda de sakerna har jag faktiskt helt och hållet bra möjligheter till här. Särskilt biten med vandra i berg överträffar möjligheterna i Stockholm med massiv marginal. Vi har en lång rad olika berg som är högre än Kebnekaise och det finns organiserade utflykter till något av dem varje helg.
Det är lite det jag menar. Ofta sammanfaller ju det med vad man har lätt för kroppsligen. Har några kompisar som är riktiga arbetshästar, de tycker om att ta i länge. Men de är inte så mycket för tex simning (som jag gillar). Tänker att det blir lättare om man kan köra efter sin typ snarare än gym eller vad det nu är man tycker är trist.
Okej då missuppfatta jag dig, tänkte du syftade på om det finns något genetiskt som gör att vissa människor inte gillar gym.
De flesta människor behöver bara disciplin. Att görs det vi tycker är tråkigt, i slutändan ger det oss mer styrka och viljekraft i det psykiska och fysiska.
Sen är alla lite olika, personligen tycker jag saker och ting blir tråkigt när det är för lätt. Det måste finnas ett motstånd.
Du märker väl vad du är bra på och vad du tycker är kul?
Jag får kanske mitt dagliga behov av motion av promenader och cykel till/från jobbet varje dag (13km)
Men träning där man blir trött i musklerna eller andfådd är verkligen vedervärdigt.