Men det här är ju lite det jag syftar på. Att hans diet inte är kyckling och ris 7 dagar i veckan.
I min värld har man diskvalificerat sig från rätten att ge andra råd kring träning och hälsa när man börjat trycka steroider.
Man är liksom så långt ute och cyklar att det stjäl fokus från allt övrigt som kan tänkas diskuteras.
Det finns mängder av andra att låta sig inspireras av som har en sundare, renare och inte minst legal inställning till träning och hälsa.
jag vet vem han är och han verkar vara en skön typ. Men jag tycker det finns bättre “förebilder”
Påminner om The Rocks träningsregim + kosthållning. Det var någon som testade det och det gick åt helvete.
Han hade visst glömt att kopiera The Rocks “secret sauce” (dvs dopningspreparat).
Värt att tänka på innan ni kopierar något från YouTube.
Man ska absolut inte följa träningsscheman eller råd från anabolatorskar. De kan utsätta sina kroppar för så mycket mer belastning och återhämtningen går väldigt snabbt.
Läste någon rapport om att anabola i sig utan träning utvecklar mer muskler än en viktträning utan anabola.
Gjorde misstaget som nybörjare att följa Arnolds träningsschema i 6 månader. Men det slutade med att jag inte kunde sova på 3 dagar för jag överbelastat mitt nervsystem.
Sånna regler får man ha men jag skulle säga att det är synd att gå miste om otroligt mycket kunskap från dem som gått in 100% i exempelvis body building eller cykling.
Att kopiera helt och håller är väl ingen som har förespråkat.
Jag följer hellre de som går 100% än de som behöver lägga till några % till genom att trycka i sig substanser som förstör kroppen.
Problemet är att det är svårt eller omöjligt att skilja på bra kunskap och kunskap som är färgat av de preparat han trycker i sig.
Om man inte kan skilja på det så är det bättre att söka någon annan källa. Och om du kan det så behöver du antagligen inte lyssna på honom för du vet redan det.
Gå dit och ta i ordentligt så ska du se att du likt andra junkies snart står där igen för att få en fix.
Nu älskar jag ju att styrketräna, mest för att jag alltid varit stark, och för att jag blivit lite av en junkie, men som jag ser det hade det varit svintråkigt att gå dit och dra i lite maskiner utan att bry mig.
Jag är notorisk periodare på gymnet och har börjat om massor av gånger.
Jag säger som så många andra här. Ett misstag som nog alla gjort, som gör träningen riktigt tråkig, och svår att få gjord, både för nybörjare och återkommande, är fuckarounditis. Dvs man går planlöst runt och funderar på vilken övning man är sugen på nu. Den får en inte att vilja tillbaks, den är hopplös att köra när man inte känner för det och ger dålig feedback i form av välmående. Man går därifrån missnöjd varje gång.
Ett enkelt helkroppsprogram fördelat på 2 pass som man kan riva av oavsett om man är sugen eller inte är absolut bästa början.
Stronglifts 5x5 har funkat väldigt när jag velat köra 3ggr i veckan. Kör jag mindre än så blir det tungt att orka med ökningarna. Jag har i perioder bytt ut stångrodd mot pulldowns för att det känns bättre. Man kan såklart byta ut tex knäböj mot hacksquats eller bänkpress mot nåt annat också om man vill.
Om man inte vill bli Body builder eller styrkelyftare spelar valen mindre roll. Det viktiga är att man får med hela kroppen och tröttar ut musklerna vid styrketräning och får upp pulsen vid konditionsträning. Fuckarounditis gör inget av det.
En annan variant att få mycket gjort på lite tid är en variant hämtad från Tim Ferris: The 4hour body. Man kör enbart ett set per övning, men gör det i slowmotion. 5sek upp och 5 sek ner. Man kör till failure och sista failade repetitionen fortsätter man kämpa i 10sek innan man långsamt släpper ner igen.
Det lämpar sig inte så bra för övningar där man är under en skivstång utan mer för övningar där man kan börja från botten. Men när man hittat sina övningar kan man riva av ett pass på 20 min och gå hem. När jag haft perioder med oregelbunden träning har jag kört detta fast med ett set på 5 snabba innan jag börjar med de långsamma. Denna varianten av långsamma facepull ingår i alla program jag kör.
Kul och klassisk artikel från 2011:
Jag följer hellre båda och gör en samlad bedömning utifrån bådas kunskap och erfarenheter.
Japp. Kul att du kände igen det.
Den träffade huvet på spiken för mig just då och fick mig att köra just Stronglifts 5x5 i ett halvår. Blev enorm skillnad på både träningslust, resultat och välmående.
Ptja, den kunskapen behöver ju per se inte vara dålig. En bänkpress är en bänkpress. Det är inte raketforskning.
Desto större möjlighet att bojkotta anabolanissen och titta på en frisk person istället…
När du väl kommit in i det så kommer du märka att det är svinskoj! ![]()
Det där med direkt mätbara resultat och man tar ut sig helt fysiskt och bara fokuserar på att få upp dom där jäkla vikterna så många gånger det bara går. Det är som terapi och en riktig stressförlösare.![]()
Nej, min poäng var ju att det finns säkert bra kunskap han förmedlar. Mer att det är svårt för den oinsatte att identifiera vilken kunskap som är bra.
Och i ditt bänkpress exempel: vad får dig att tro att han har bra bänkpress form? För att han har stora muskler och är en youtube kändis? Han kan ha värdelös form och ändå få det resultatet.
Är ju bättre att lyssna på riktiga powerlifters, där form är A och O, än en body builder som kör med låga vikter där kraven är mycket lägre. Och drar man i sig mycket preparat så kan man få helt annan återhämtning, resultat och motståndskraft mot skador, så form spelar ännu mindre roll isåfall.
Att vifta bort kunskap som “det är inte raketforskning” är bara en så tröttsam argumentationsteknik. Raketforskning är ju som alla vet inte hjärnkirurgi.
Fast om man ska nå lite längre så behöver man väl ändå behandla lyften som just raketforskning. Om du gör det själv eller tar hjälp är en annan sak.
Raketfoeskningen inom träning är som spoilers för aerodynamiken på bilar. Absolut nödvändiga om du tävlar i formel 1. Men helt meningslöst innan du byggt ett bra chassi och stark nog motor för iaf rallyfart.
Eller en mer passande liknelse för forumet. Precis som med ekonomi så är det: Gör det enkla med stor impact först. Först ökat sin inkomst, se över boende- och resekostnader, starta ett sparande. Fundera på olika portföljupplägg, hävstång, räkna på skatten på ISK och courtageavgifter är bara relevant när man har uppnåt god ekonomi.
Grundfysiken byggs med enkla övningar som inte kräver bättre teknik än att man undviker att skada sig. Äter tillräckligt med bra mat och sover på nätterna.
Raketfoeskningen kommer när man vill uveckla god grundfysik till maximering av sin potensial i någon riktning. Då söker man mest effektiva teknik, letar sätt att jobba på sina personliga svagheter och styrkor, uppfinner egna övningar för att träffa exakt rätt muskel, väger sin mat för att få i sig rätt mängd,mm