Om att träna på gym

Om man inte ska vara social på gym så tycker jag många vilar för mycket mellan repetitionerna. Jag kör väldigt kort vila mellan och sänker vikterna om jag inte orkar. Sen om det är lite folk kan jag köra två övningar samtidigt så den en blir vila för den andra.
Detta medför konstant hög puls så man får kondition.
Gillar även multiövningar men då gäller det att var försiktig så man inte skadar sig som tex lyfta stång från marken till raka armar över huvudet.

Jag känner nästan tvärtom… jag har inget emot folk jag ser på gymmet eller på en träningsanläggning, de är människorna jag aldrig ser röra på sig alls som jag inte pallar…

Skämtar såklart, men poängen är att man ska vara glad för alla metoder som får folk att röra på sig och tänka på sin hälsa, även om det kommer ifrån en medelålderskris. För många är det bara en fas, men för vissa skapar det säkert en livslång träningsrutin som gör hela livet roligare och mer hälsosamt.

Detta märkte jag en gång jag besökte gymmet mitt på dagen en vardag (utanför semestertider), fullt med äldre herrar i omklädningsrummet… :smiley:

Men det såg helt fantastiskt ut, hoppas att jag själv kan hitta ett sådant gäng när jag är i samma ålder.

1 gillning

Vilan beror ju på övning och av vilken anledning du är där.

1 gillning

Från en som lagt OTALIGT med tid (och pengar) på träning:

Du kommer sjukt långt på att jogga och göra armhävningar. Ibland kan lite gruppstyrka också behöva adderas i form att träna på att hänga med spänd rygg och armar (dvs om man inte orkar göra pull-ups).

Givetvis anpassar man efter förmåga och det är en bra idé att ibland eller alltid, beroende på nivå att promenera istället för att springa/jogga.

Men som sagt. Ett bra upplägg kan vara:
Vartannat pass är kondition (springa) och vartannat är styrka (armhävningar mm.).

Jag kör det själv i det stora hela där jag sedan om man bryter ner det ser det ut på följande sätt:

Exempel:
Vecka 1:
Måndag - löpintervaller (uppbrutna löpsträckor)
Onsdag - armhävningar och pull-ups (tryck & drag)
Fredag - distanslöpning (springer sträckan i ett svep)
Söndag - armhävningar och pull-ups

Vecka 2:
Tisdag - löpintervaller
Torsdag - armhävningar och pull-ups
Lördag - distanslöpning

Etc… lägg märke till att det är varannan-dags-träning och det är inte heeela världen att man missar en dag. Då gör man bara det passet man skulle gjort ”idag” nästa dag istället och man kör bara vidare.

Lägg också märke till att efter 4 veckor är man tillbaka på ”vecka 1” igen.

Jag är 35, har barn och heltidsjobb. Varje pass tar 30-45 minuter.

Det går att få till!
Skriv om ni undrar något som är oklart…

Lycka till :metal::muscle:

7 gillningar

Har du iPhone kan jag rekommendera appen Zova med. Väldigt enkel app med lite variation i övningarna så man slipper leta själv. Går att få för runt 200kr/år

Försvarsmakten har en gratisapp också för enkel kroppsviktsträning. Det behövs ingen utrustning alls, bara blod, svett och tårar.

2 gillningar

Det är det svåraste.
Kidzen idag måste ha en app.

1 gillning

Jag förstår att du tröttnar om du inte tänker i “framstegs-termer” på gymmet. Det är lite som att på jobbet ALLTID göra samma saker utan att utvecklas. Det blir stagnerande och tråkigt för att det upplevs “meningslöst” (även om det inte är det). Det behöver inte heller vara komplicerat med progression - lyfter du en hantel 8ggr första veckan kan målet vara 9ggr nästa vecka. Förstår att det låter skittråkigt - men tänk på alternativen att inte träna alls. Hjärnan skruttnar snabbare och kroppen kommer göra ont tidigare när du kommer till åren. Skaffa bättre ljudisolering på lurarna om musiken i gymmet stör dig :smiley: alternativt hitta en annan träningsform som passar (du tycker är kul) dig!

1 gillning

Ett tips är att börja på läsa och följa:

Lär dig mer om styrketräning och vilka program och övningar som är bra. Det kommer troligen öka ditt intresse.

Tro det eller ej. Men man kan även göra en sport av styrketräning :muscle:

Jag kör endast de stora basövningarna:

• Marklyft
  • Knäböj
  • Bänkpress
  • Axelpress
  • Chins/latsdrag eller Rodd

Mitt tips är att satsa på dessa. De gör dig stark även i vardagen och ger mest pang för pengarna. Tack vare flerledsövingar så tränar du flera muskler samtidigt och kan då träna samma muskel oftare. Vilket är fördelaktigt.

Det är en fantastisk känsla när man känner sig starkare och när det syns i spegel. Finns faktiskt ingen sport som ger så snabba resultat som styrketräning (i fråga om muskeltillväxt).

Lycka till!

12 gillningar

Styrkelabbet har också en väldigt bra app, med flera färdiga träningsprogram som är mycket bra, du kan även göra egna pass och program. Har använt den under flera år, brukar köpa betalversionen via friskvårdsbidraget.

5 gillningar

+1 på styrkelabbet appen. Det finns även nybörjarprogram i den - med tillhörande små “gif-bilder” där du ser och kan läsa hur övningar ska genomföras. Väldigt smidigt!

1 gillning

Jag vet att den här killen går på anabola men han har en så sjukt mogen och vettig inställning till träningen att jag bara måste dela med mig av honom. Han är väldigt populär på YouTube nu just för sin ödmjuda approach till träning och kost. Han testar sig fram och trycker på vikten av att göra det som fungerar för en själv. Jag har själv justerat om min träning och känner att jag både sparar tid och fått bättre resultat efter jag bara lyssnat på vad han faktiskt säger.

1 gillning

Den är riktigt bra både i gratis- och premiumutförande!

Du har missförstått frågan. Jag har aldrig varit intresserad av prestation i relation till fysisk aktivitet. För mig skulle det ta bort lusten att gå till gymmet om jag skulle hålla på och mäta vad jag gör. Fysisk aktivitet i sig är för mig helt enkelt en av de mer ointressanta delarna av livet. Liknelsen vid hostmedicin var avsiktlig.

Att jag tröttnade just på gym innan var för att det rent faktiskt är rätt trist. Jag behöver någon form av regel eller tvång för att få det att hända.

Att gymkortet är dyrt är typ bra, även om det betalas av arbetsgivaren. Det skapar en sorts psykologi kring ”free lunch” som fungerar som någon sorts motivation. Om något är dyrt måste det ju vara bra på något sätt. Även om jag inte begriper riktigt hur så blir det ändå typ ekonomiskt rationellt att utnyttja det.

Jag brukade vara likadan. Det är bara en inställning/rädsla inom dig. Träning är i regel inte “kul” det handlar om disciplin. Lite som att borsta tänderna, man gör det för att man bör!

2 gillningar

Du har en viss poäng här. Att jag varit ointresserad är iallafall delvis en konsekvens av att jag aldrig varit särskilt duktig. Särskilt i skolan var det jobbigt. Just därför har det känts skönt med aktiviteter som inte är prestationsinriktade. Att slippa den där frågan om vilken tid jag springer någon viss sträcka på har varit befriande. Samtidigt är det en realitet att om jag nu börjar träna lite mer ordentligt så kommer jag att bli bättre, iallafall jämfört med soffliggarnivån. När man kan klara av nya saker och känna någon sorts glädje i det är det förstås en annan grej. Jag tror dock att jag har en bra bit kvar till att vilja “utmana mig själv” med mätning. Att bara gå ut och springa en sträcka (till exempel) och faktiskt springa hela sträckan, inte gå eller “fuska” på något sätt, skulle i sig kännas som en framgång. Jag skulle behöva landa på den nivån först innan jag möjligen kan gå vidare till något annat.

2 gillningar

Dagens skratt.

3 gillningar

jag har också noterat att han kör chokladmjölk i sin dagliga diet ! (no joke)

Du missförstod svaret.

Om man ser framstegen, både i vikter man lyfter, hur kroppen känns och ser ut i spegeln, så finns det goda chanser att du blir intresserad av träningen och att det blir mer än bara något hemskt som man måste plåga sig igenom.

Den effekten har uppstått hos väldigt många, men genom att avfärda det omedelbart så kommer du garantera att det aldrig kommer gälla dig (se growth mindset vs fixed mindset).

2 gillningar

Ja? Lyssna på honom istället för att direkt avfärda honom på grund av det. Bara för någon använder preparat så betyder det inte att de har fel i allt annat.