Ja, sen om det låter ”bra” eller färgat är ju en smakfråga. Många har svårt att hålla isär dessa begrepp, men det spelar ju mindre roll om det låter som man vill.
Men ta t ex något vi båda kan relatera till: Conny Planks produktioner. Det är fanimej mästerverk nästan allihop, men de är inspelade på vad som idag skulle ses som rena rama replokalskräpet (och en del var det redan när det begav sig).
Kan man polera de mer än de redan är? NIx. Kan man göra sitt bästa för att de inte ska låta sämre? Japp.
Hur är det med S.P.K.s första grejer då? Ja, kör man vinkelslip och oljefat så kvittar liksom finliret i den EQ:ade diskanten, eftersom det är öronmos ändå, även om man självklart inte blir glad av mp3-kodning. Sedan stoppade det ju inte Graeme Revell från att idag spela in i dyra proffsstudior till Hollywoodproduktioner, så då förespråkar jag hellre det äldsta på vinyl, 90-talsprylarna på CD och idag på valfri lossless… som exempel.
Gud så skönt att man inte fastnat i det värsta guldöronträsket. ![]()
Det är ju charmen med musik. Det går att rädda en hel del, men mycket är för begränsat givet tiden det spelades in och på vad
. Det som alla strömningstjänster och dagens producenter har fastnat i är ju ”The Loudness War” där allting skruvas upp volymmässigt så att man förstör dynamiken i ljudet. Den dynamik som finns även på skitdassiga inspelningar från förr. Just att man komprimerar och trycker ihop allting till ett frekvensband mår jag illa av. Smutsigt, kornigt och brusigt för att det är tekniken från inspelningen är finemang. Men att i efterhand lägga på sånt för att man är lat och vill följa trenden… nej usch. Den musik som produceras och mastras så idag hjälper ingen hårdvara till. Det låter som skräp oavsett.
För mig handlar guldöronen mer om en upplevelse. Min utrustning är av hög klass men knappast neutral. Ljudet färgas på det sätt jag uppskattar. Fullt medveten om att ett yngre öra hör bättre men nåt ska man väl ha för att man har råd ![]()
Ja, det finns ju fortfarande en marknad för rörförstärkare, men att kalla dessa neutrala är ju att svära så det ekar över nejden. ![]()
De ser helt fantastiska ut iofs.
Intressant hur du kan föredra Spotify framför Tidal! Jag har också Hegel och B&W (i instegsklass) och märker stor skillnad i kvalitet mellan Tidal Hifi och Spotify. Gillar också Tidals app bättre, skulle inte vilja byta tillbaka nu. Algoritmen vet jag inte om den är bättre i Spotify.
Men jag lyssnar mest på album och uppskattar numrerade spår, går det att ställa in i Spotify?
Koppla in utrustning och kör nedanstående ABX innan du fortsätter. Klarar du det inte är allt det här bara slöseri.
Jag hör också skillnad men använder Apple Music till allt utom bilen och trådlösa lurar typ.
Där är Apple Music faktiskt bra och har en bred katalog där allt är lossless eller hires.
Dessutom väl integrerat med all things Apple.
Det ska sägas att Tidal också är bra.
Om man kan få spåren att visa nummer vet jag inte.
Ska jag hooka upp min internetläsare då eller,m hur tänker du att effekten av olika läsare påverkar?
Hur tänker du att den extraordinärt sunkigt mastrade skitlåten från The Killers ska vara ett bra test?
Det är ju som att använda McDonalds som referens för hur bra en burgare är.
Hur skall jag lyckas med det och samtidigt testa kvalitén på min ljudanläggning? Det kommer ju använda min telefons hårdvara för ljudprocessering.
Det kan ju iofs vara lite lurigt att få till det när man kör via webbläsaren.
Innan man försöker får man nog se till att DAC:en byter mellan t.ex 44100 och 192000 om man t.ex öppnar olika FLAC-filer i webbläsaren.
Det finns ju en risk att datorn gör något dumt, t.ex resamplar allt till 48000.
Man behöver kunna koppla upp sig till DAC:en digitalt, t.ex med USB. Som jag skrev till @Anonym behöver man dock säkerställa att mobilen/datorn inte gör något dumt.
Lyssnar man inte via USB vanligtvis kan det nog vara lite lurigt.
Jag skulle gissa att 99% av alla som försöker sig på det där testet failar eftersom browsern samplar om och/eller man inte begriper att man måste bypassa datorns/telefonens dac OCH ha en vettig dac efter den digitala signalen.
Hade lite för bråttom och kom på att du förmodligen använder Apple Music utom till bilen och hörlurar.
Men hur streamar du ljudet från Apple Music till stereon? Tidal (och Spotify) connect är ju mycket bättre än Airplay.
Använder du Roon?
Gjorde testet i ett par studiomonitorer och datorn uppkopplad med ett studioljudinterface, men är halvdöv så inte direkt någon överraskning.
Hej. Min erfarenhet när det gäller högtalare och förstärkare är att köpa begagnat. Man kan få riktigt bra ljud för en tredjedel av nypriset.
Har provat Roon men inte orkat köpa än.
Kör Airplay2 (24bit/48kHz) eller om jag ska vara aktiv i mitt lyssnande så blir det USB rakt in i DAC-en. Från en IPad Pro eller MacBook. Sen kan Siri röststyra via HomePods om man känner för det.
Jag har också allt från Apple men inte tänkt att det skulle vara en fördel att ha Apple Music också
Gör om gör rätt, byt till Tidal så behöver du bara den ![]()
Jag har två dyrare spelare. En CD-spelare med upsampling från Cambridge Audio (Azur 850c) och en SACD-spelare från Arcam (CD37). Båda kommer alltså från samma stad och båda har jag köpt begagnade ganska billigt.
Azur-spelaren var rolig när jag först började leka med den. En hel del riktigt fina inspelningar fick kraftigt förändrad ljudbild och extremt fokus på detaljer. När jag istället provade med min Toscanini-box blev det inte lika bra. Den tog fram alla brister i de inspelningarna. Det lät inte bra.
CD37 har en mer förlåtande karaktär. Detaljfokuset är inte lika extremt och Toscanini-boxen fungerar riktigt bra att spela på den. Ljudbilden är helt annorlunda. Det blir också bättre med lite mer ”matig” musik. Att spela sådant som The Clash eller Fleetwood Mac med extremt detaljfokus fungerar men en mer ”sammansatt” ljudbild passar bättre till sådan musik.