Om du bara fick välja en enda investering för dina pengar... Vilken skulle du välja då?

Jag skulle investerat i skog.
Känns som en tryggare investering än börsen och jag har dessutom chans att påverka avkastningen genom skötsel.

I andra hand skulle det väl vara en fondrobot.

2 gillningar

Frågan är, hur länge måste jag vara investerad och får jag någon gång i framtiden investera i något annat? Eller pratar vi om att bara ha möjlighet att investera i ett enda instrument för resten av livet? I sådana fall blir det ju extra risky att till exempel välja en specifik aktie eftersom företaget skulle kunna gå i konkurs eller bara köpas upp vilket skulle innebära att du aldrig kan investera mer.

Denna fråga ställer jag delvis för att behöver mer betänketid att svara, lite oavsett vad den specifika frågan blir. Känner spontant att jag skulle tappa sugen om jag inte hade någon möjlighet att mångdubbla mitt belopp på en hyfsat kort tid och därför skulle känna mig tvungen att välja någonting mer riskabelt än typ en indexfond. Men jag är osäker.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skog som investering | Lönsamt? / Värt att delegera jobbet?

Go bananas @Asp, det är ju inte som att du kommer behöva göra det. Låt höra, både aktien, indexfonden och det som är mer riskabelt. Heja, heja! :joy:

Om jag tolkar frågan som att jag bara fick göra en typ av investering för resten av mitt liv så skulle jag nog tyvärr bli tvungen att fega ur och välja en indexstrategi. Mer bestämt så skulle jag köpa Avanza Global med belåning i dagsläget upp till gränsen för vad jag får låna till en ränta på 2% (nästa nivå ligger på typ 6% vilket känns lite väl).

Om jag dock var tvungen att investera i en enskild aktie så skulle det nog få bli Tesla. Det är trots allt lätt min största aktie-investering för tillfället (även om jag blivit inkastad i situationen lite genom att de har gått upp i värde så nedrans mycket och jag har vägrat att sälja).

Om jag fick byta investering efter typ 10 år så får det nog bli Etherum.

Märker hur driven jag är av att kunna göra grova multiplar. Bryr mig inte supermycket om typ 10% per år verkar det som även om jag försöker intala mig att jag borde det (och faktiskt investerar en del i tråkiga indexfonder).

Får suga vidare på denna karamellen. Kul fråga i alla fall :slight_smile:

Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

2 gillningar

SPP Aktiefond Global

Bostadsrätt i storstadsregion. Garanterad värdeökning. Super låg risk. Dessutom kan du bo i den och få levnadsvärde (billigt boende). Billig hävstång med bolån.

Förutom bostaden skulle jag säga billig indexfond. Basen i sparandet måste ha spridd risk om man inte har något fallnät i form av kommande arv eller annat.

Relationen till mina barn och fru, så att jag får leva ett gott liv och blir omhändertagen när jag inte kan rå mig själv längre.

2 gillningar

Får man väcka upp en gammal intressant tråd tro?

Om jag bara fick välja en fond:
Storebrand Global.

Om jag bara fick välja en aktie:
Coca-Cola.

Den här hade jag inte spexat i heller:

Tråksvar: LF global indexnära (stor del av min nuvarande hög)
Järvare svar: Indien (för förr eller senare lossnar det på allvar)
Tokroligt svar: tidsmaskin och allt i tulpanlökar ca 1630 i Holland. :partying_face:

1 gillning

En global indexfond eller möjligtvis Investor.

1 gillning

Jag, all in global indexfond.
Min fru, all in fastigheter.

Tur att vi inte behöver välja.

Fermenta!! (samtidigt som jag fnissar lite och skriver detta slås jag av tanken att det förmodligen finns rätt många här som inte känner till historien bakom denna fina folkaktie och inser att jag börjar bli gammal :grimacing: :face_with_peeking_eye:

1 gillning

Fonder (lf global indexnära)

Aktier (investor)

Bostad (något med äganderätt i ett område där det är möjligt att hyra ut för en bra slant tänk typ ägarlägenhet i stockholm)

Krypto (bitcoin)

Ädelmetaller (silver)

Sen om jag var tvungen o välja nägon av dessa alternativ så tar jag antingen fastighrten eller global indexfond svårt val mellan dessa tvåen landar nog på indexfonden.

Några är vi som minns snackpåsen Refat, en i raden av många snackpåsar.

1 gillning

Det blir mitt svar också. Om jag måste välja bara en :+1:

Efter ett antal år i landet så ser jag det som JÄTTEjärvt :slight_smile:

Potentialen är mycket stor men när förverkligas den på ett mer konsekvent sätt en enstaka år av framgång för att sedan överhettas för att falla tillbaka? Tänker speciellt på den majoriteten som bor på landet och har i princip nada, infrastruktur, ett funktionsdugligt legalt system, uppstädning av korruptionen, hälsovård som har en fighting chance, ett energisystem som både fungerar och inte bygger på kol/olja, listan är lång. Men visst om förr eller senare inkluderar senare generation så absolut :slight_smile:

1 gillning

Exakt. Järvt är ordet. :sweat_smile:

1 gillning

Just nu blir valet fysiskt guld.

Skulle absolut investera i mina egna bolag.

Om det inte var ett alternativ, så skulle jag lägga allt i aktier i något av mina high conviction cases.

1 gillning