Om du bara fick välja en enda investering för dina pengar... Vilken skulle du välja då?

Som en kul grej tänkte jag införa onsdags-undersökningar. Jag tänker mig att det kommer vara både seriösa och mindre seriösa frågor. Både för att vi ska lära känna varandra, ha lite roligt och kanske ibland även få lite tankespjärn. :slightly_smiling_face:

Första frågan ut - som med flit är väldigt öppen - är:

• Om du bara fick välja en enda investering att sätta dina pengar i, vilken skulle det vara då?

Du får svara fond, aktie, fondrobot eller precis vad helst du önskar. Kanske även ge flera svar om du vill dela upp det i t.ex. rätt teoretiskt svar och känslomässigt / irrationellt / roligt svar.

1 gillning

Länsförsäkringar Global indexnära eller någon annan global indexfond max 0.30% avg ( Globalt fond)
Avanza Zero eller Nordnet Sverige index(Sveriges fond)
Investor Sverige (Aktie)
Berkshire Hathaway Usa (Aktie)
:shushing_face::joy:

2 gillningar

Tesla så klart :rofl::rofl:. Nä men om jag endast hade få välja en investering så hade jag valt AMF aktiefond småbolag. En fantastik fond med rimlig avgift och en bra historisk avkastning. God jul :santa:t2::santa:t2:

2 gillningar

Tråkigt/Rätt svar: SPP Aktiefond Global
Balanserat svar: Coeli Global Select
Roligt svar: AuAg Precious Green

2 gillningar

Den var svår, men precis som @Jacke77 är inne på så ligger LF Global indexnära och Investor väldigt bra till.

Möjligen hade jag börjat samla guldtackor på hög, det hade varit rätt fränt :thinking::grinning:

2 gillningar

Mig själv.

Att lägga pengarna jag tjänar på saker som jag upplever gör mig själv till en bättre människa för de i min omgivning. Såsom böcker, träningsutrustning, utbildningar med mera. :slight_smile:

3 gillningar

Jag hade kört AuAg Precious Green och om jag hade fått göra ett tillägg hade det varit AuAg Silver bullet… Som synes har jag samma pessimistiska syn på omvärlden som Eric… :grin:

2 gillningar

Det måste vara jobbigt Ola haha :joy:. Problemet är att vi kan inte jämföras med Eric Strand. Han har råd att vara negativ. Han får sin feta lön ändå hur börsen än går. Han är redan rik. Vi vanliga som vill bli rika med vanlig jobb krävs det 8% avkastning årligen. Därför fond förvaltare med negativ inställning till börsen(aktier) brukar få bättre avkastning långsiktigt än vi vanliga som är positiva och satsar 100% aktie index :grin::joy:. Vi har alla olika forutsättningar. Men allmänt brukar jag träffa vanliga människor som är neggativa. De mår knappast så bra. :thinking:. De brukar öven påvärka folk i omgivning neggativt.

Det är ju lätt att svara på en sån här fråga som inte får några konsekvenser, om jag hade gjort så i verkligheten? nja, det är jag nog för feg för… Men jag är ganska övertygad om att börsen och den generella hushållsekonomin inte är i synk nu, framför allt inte i USA… Men visst, om vi kastar mer pengar på folket så kommer det säkert lösa sig själv… :slight_smile:

Allt löser sig långsiktigt med automatisk månadssparande. :+1:. Om någon vet exakt hur det blir i framtiden kan höra av sig till mig :joy:.

Tusan @ramagon, du tog mig svar. :grin: Jag tänker exakt likadant. Jag hade investerat i mitt eget humankapital eftersom det kommer göra störst skillnad i längden.

Om jag nu var tvungen att välja en finansiell tillgång, då skulle det blivit i fallande ordning:

1. Fondrobot: LYSA
  2. Global fond: Länsförsäkringar Global / Avanza Global och den kategorin
  3. Sverige fond: SEB Sverige Hållbar Indexnära
  4. Aktie: Investor eller Lundbergsföretagen
  5. Räntefond: AMF Räntefond Mix
  6. Råvara: Guld
2 gillningar

Får bli LYSA då just för det är en komplett portfölj.

1 gillning

Om jag bara fick välja ett alternativ skulle jag nog välja Nordnet Indexfond Sverige. Om man inte tror att någon aktie är bättre än någon annan så ser jag inte hur man kan slå 0% källskatt och 0% avgift. 70 stora aktier anser jag är “tillräcklig” diversifiering.

1 gillning

Oj, här var mycket att kommentera på.

1. Han är rik, ja, det kan vi nog utgå från. :slight_smile:
  2. Han har ingen fet lön, att starta fondbolag är inte det mest lönsamma du kan göra de första åren

Men det mest intressanta är ditt sista påstående. Att fondförvaltare med negativ inställning skulle få bättre avkastning långsiktigt. Det har jag svårt att resonera mig fram till. Du får gärna utveckla hur du tänker. Jag tänker nämligen precis tvärtom. Börsen går ju långsiktigt upp, därför borde det ju straffa folk som tar korta positioner över tid.

Det andra som jag tycker är spännande som jag tolkar (ej nödvändigtvis sant) är att du implicit säger att man borde investera olika beroende på hur mycket pengar man har. Jag tänker att det är sant givet allokering, men inte på taktisk nivå.

Exempel: det vill säga:

• Har jag 100 000 kr så kör jag LYSA 100/0
  • Har jag 100 Mkr så kör jag LYSA t.ex. 50/50 (men jag kör fortfarande LYSA)

(eller en globalfond och räntefond, ja, du fattar).

Jag vill säga att vi betalar förvaltnings avg på det sättet får han avkastning. Det här gäller alla fondförvaltare. Inget mor Eric eller hans fond personligt. :hugs::+1:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Olika strategi vid olika stor förmögenhet?

Jag är din adrenalin Jan! Du kommer igång ordentligt :grin::hugs::joy:

1 gillning

Eftersom man får svara precis vad som helst enligt trådstart så får mitt svar bli:

The medallion fund

Problemet är jag saknar en skvätt kompetens för att få jobba hos Renaissance Technologies…

2 gillningar

:boom: där satt den. Älskar din formulering. ”En skvätt kompetens” :heart:

Om jag skulle bli tvingad till en enda hade jag valt AMF Aktiefond Småbolag och sedan loggat ut.

2 gillningar