Om du fick möjligheten, skulle du tagit ett lån på 10 Mkr på 100 år med 1 % ränta?

Anta att du var erbjuden att låna 10 mkr utan att amortera och till 1 % ränta. Det blir 70 000 kr i räntekostnad efter avdrag, eller knappt 6 000 kr i månaden i ränta. Anta att du har en en lön om 60-70 tkr per månad och inga större utgifter i övrigt så det har du råd med. Lånet är amorteringsfritt och behöver inte betalas tillbaka förrän om 100 år. Du har ingen förmögenhet i övrigt och bor i hyresrätt.

Fråga 1: skulle du ta lånet?

• Ja
  • Nej

0 röster

Fråga 2: OM du valde att ta lånet, hur skulle du investera?

När måste lånet vara återbetalat?

1 gillning

Tack. Se uppdatering i frågan.

100 år? Total no-brainer att ta lånet och investera pengarna, oddsen är på min sida. Eftersom jag tolkar lånevillkoren som att jag inte kan råka ut för ett margin call skulle jag investera som om det vore eget kapital.

1 gillning

Givetvis så skulle jag ta lånet, jag ser ingenting som väger åt andra hållet.

Tror ingen blir förvånad om jag säger en global indexfond, med lite svenskt home bias och kanske lite svenska investmentbolag och lite guld. :joy:

3 gillningar

Utan tvekan. Jag hade skaffat exakt den bostad jag vill ha, belånat den till 50%, investerat resten av pengarna och gått i pension/spenderat resten av livet med att arbeta med det jag själv vill. Eftersom jag inte planerar att lämna något arv efter mig så hade detta passat mig som hand i handsken, jag kommer ju bara betala räntan.

Räntan blir 5 miljoner utslaget över resten av mitt liv. Jag har alltså fått 5 miljoner av min livsinkomst i förskott och ytterligare 5 miljoner kronor gratis.

1 gillning

En nobrainer! Skulle tagit det direkt o kört på som om jag ägt 100 Mill själv…

1 gillning