Himla bra genomgång av statistiken.
Yrkena som tjänar bäst och sämst
Eller
Himla bra genomgång av statistiken.
Yrkena som tjänar bäst och sämst
Eller
Har hört programmet och som vanligt en massa tjat om kvinnors och mäns lön och som vanligt aldrig helt ärligt resonemang. Man låtsas som att det är så att lönen är låg bara för att det är ett “kvinnoyrke” och sopar helt eller delvis under mattan att det snarare handlar om offentlig vs privat sektor.
Ja, det glöms ofta bort. Fins massor med mansdominerade jobb inom offentliga sektorn som också är väldigt lågt betalda, men det tas sällan upp i diskussion.
Som exempel i försvarsmakten så av alla olika yrkeskategorier så den näst sämst betalda är just militär personal, det är också den yrkesgrupp som har högst (eller bland de högsta) andelen män jämfört med kvinnor.
De fantastiskt höga polislönerna har man ju också hört talas om (eller inte)
Exakt! Eller varför inte brandmän? Aldrig någonsin hört media prata om deras löner. När jag lyft detta i diskussioner så försöker vissa förklara det med att det är just tack vare att det är mycket kvinnor inom offentlig sektor som lönerna är låga. Man måste ju där dock förstå att det är en viss skillnad mellan offentlig sektor och privat sektor. Det sistnämnda är konkurrensutsatt på ett helt annat sätt och är vinstdrivande. I ett sådant läge blir det så klart mycket enklare att argumentera för högre lön.
Nu finns det ju massor av privata företag inom vård, skola och omsorg också… och de imponerar inte heller.
Så frågan är mer komplex än så. Jag hävdar att det är fler saker som spelar in. En del biologiska, en del sociala, en del traditionella, en del misogyna etc.
Det är frivilligt att ta vilket jobb som helst. Både för kvinnor och män.
Exakt! Kan bara hålla med (och jag jobbar själv statligt)
De privata får väl antagligen personal trots att de inte monsterhöjer lönerna. Hade de inte fått någon personal som vill jobba hos dem så skulle de ju blivit tvungna att höja till den gräns där folk börjar söka tjänsterna. Det är ju helt vanliga marknadsmekanismer som styr det där. Jag vill dock påstå att såväl sjuksköterskor som lärare faktiskt fått bra löneökningar de senaste 10-15 åren vilket skulle kunna bero på ökad konkurrens om personalen.
Det är ingen som pekar finger mot just er. Jag tänker att man kan testa att se det lite utifrån trots allt. Visst är det så att marknadskrafter styr mycket, men inte allt. Dessutom finns en del av dessa mekanismer kvar även på den “öppna marknaden”. Men, för att göra en parallell, det är t ex också fritt att ställa upp i t ex amerikanska presidentval som färgad eller kvinna. Och det går ju “sådär”. Man behöver inte ens gå till “the land of the free” [infoga sitcomskratt] utan kan ju titta på vår egen verklighet.
Och till de som nu blir triggade och kanske skriver svar i affekt: Termen ni söker är misandri. ![]()
Det här är ett känsligt ämne. Nu generaliserar jag. Självklart finns det undantag. Det finns större skillnad mellan individer än könet. Men försök förstå min poäng.
Jag har döttrar själv. Något jag observerat är hur pojkar fostras annorlunda inte bara av föräldrar utan även samhället. De ska tävla, vara starka, snabba och alltid jämföra sin prestation med andra. Det kanske även ligger i pojkars natur att pusha gränser fysiskt.
Det är lite annorlunda för tjejer. Vi gör allt för att fostra tjejerna oberoende av deras kön. Men ändå formas de anoorlunda än pojkar. De lär sig inte att ta för sig, att tävla osv på samma sätt. De försöker istället passa in i grupper och analyserar sig själva mer än pojkar.
Var vill jag komma? Jo att kvinnor i min mening har svårare att ta för sig, tävla och vara prestigefulla jämfört med män. De har svårare att ställa krav och våga gå emot arbetsgivaren.
Det är i mina ögon en av anledningar varför kvinnor har lägre lön. De har sen barnsben lärt sig att passa in och vara mån om alla omkring sig.
Har svårt att se att man idag ger en kvinna lägre bara för att hon är kvinna.
Det kan man även se mellan två manliga kandidater där den ena tar för sig mer och vågar ställa krav. Han får högre lön.
En tanke jag haft när jag tänker på mina barn.
För att förstöra din liknelse lite…
Hillary Clinton fick faktiskt 3 miljoner fler röster totalt sett än Trump… Hon förlorade snarare på grund av slumpen (eller lite sämre taktik) kring hur dessa röster fördelas i det krångliga amerikanska elektorsystemet, inte för att hon är kvinna.
Sen kanske hon behövde kämpa 10 ggr hårdare för att ta sig dit, det vet jag ingenting om.
Min poäng var endast att enklaste sättet till att få hög lön, är att välja ett jobb med högt löneläge.
Att välja att bli exempelvis polis eller undersköterska och sedan klaga över löneläget är lite provocerande tycker jag.
Som att köpa billigaste varan från Kina och sen klaga på kvaliteten.
Kan det inte finnas en poäng i det då? Att man som polis anser att man är undervärderad till det man anser sig bidra med i samhället kontra andra roller i samhället? Jag kan förstå frustrationen att jobba som polis och se utvecklare nr 2500 på Spotify som tjänar 3-4 gånger mer för att marginellt förbättra spellista funktionen. (Ja siffrorna kanske är överdrivna (?) men läs in poängen)
Jag tror att dessa yrkesgrupper ser att deras värde är högre än hur marknaden värderar dom. Det är också anledningen till att jag tror att vi kommer ha massiva brister inom dessa yrken då fler och fler kommer resonera enligt marknadsprinciperna. Varför ska jag jobba som sjuksköterska och tjäna 25tkr i månaden när jag kan jobba inom produktion på Northvolt och tjäna 10tkr mer.
Det där håller jag med om, åtminstone lärare som jag har koll på.
I år får dock många lärare långt under industrins märke så jag hoppas på tuffa förhandlingar nästa år.
Det finns även en stor grupp lite försiktigare/introverta killar som helt glöms bort i debatten. De får också lägre lön osv för de syns och hörs inte, så exakt samma problematik som för tjejer/kvinnor. Så jag håller med dig men det är inte könsbundet, det är beteendebundet. Det vi som samhälle måste göra är att nedvärdera extrovert tävlingsbeteende och uppvärdera andra värden.
Ofta pratar man också om kvinnors låga livslöner vilka till stor del beror på att de har jobbat mindre och inte att de har lägre lön.
Vad är som gör att kvinnor jobbar mindre?
Det kan bero på olika saker men för just den här diskussionen är det viktiga att de gör det och att de på grund av det får en lägre livslön.
Så de faktum att de i större omfattning tar hand om familjen (som ofta består av en man och en kvinna), sköter majoriteten av hushållssysslorna (som är obetalda) och inte får erbjudanden om 100 procent anställningarna är irrelevanta i diskussionen om livsinkomst. Det viktiga är att säga att kvinnor jobbar färre timmar och därmed helt enkelt inte förtjänar en högre lön?
Allt beror ju på hur man räknar, men om man inkluderar OB så tjänar poliser inte så himla dåligt. Min kompis, som bor i närheten av mig så det är på samma arbetsmarknad, jobbar som polis och tjänar ungefär lika mycket som mig efter skatt. Jag jobbar som systemutvecklare inom databaser och backend. Jag misstänker att det nog främst är i Stockholm som det är så att systemutvecklare tjänar mycket mer än poliser.