Här behövs stratifiering för framförallt ålder för meningsfull jämförelse
Håller med 100%. Lönenivån sätts av personlighet snarare än kön.
Ja, klart det beror på hur man räknar. Om vi väger in framtida löner, tror du att ni kommer tjäna lika mycket om 10 - 15 år givet att ni fortsatt jobbar inom samma områden båda två?
Samtidigt är det också precis tvärtom. Det är ett väldigt stort tryck och uppmuntran att just tjejer ska ta för sig, vara starka, ställa krav osv. Det är något fint, bra och eftersträvansvärt medan precis är tvärtom för killar. Killar som tar för sig är snarare något som ses något negativt. Att bara en “stark” kille/man är en negativ egenskap medan det är precis tvärtom för tjejer/kvinnor. Har en pojke som inte alls tävlar och ta för sig utan tvärtom behöver lära sig mer av detta men eftersom det anses som något negativt bland killar så får han ingen hjälp och uppmuntran i skolan.
Det är sant, när AI har automatiserat mitt yrke de närmaste 5 åren så kommer han nog tjäna mer än mig ![]()
Jag vet inte var folk anser att en polis borde tjäna, men jag tycker nog att 40k+ i månaden inte bör ses som dåligt. Men kanske jag som har för låga ambitioner ![]()
Absolut. Det sker ett skifte nu. Macho killar är inte inne, så att säga. Så du har absolut rätt. Men de vuxna vi ser idag, har troligtvis haft en mer traditionell uppväxt där flickor är flickor och pojkar pojkar.
Självklart ska din pojke få ta för sig som alla andra, om han vill. Det ska inte vara tabu för något kön. Men jag håller med dig, det har överdrivits åt andra hållet också. Vilket också blir fel.
Jag tror bara det är sunt att vi börjar diskutera detta och se över hur vi formar våra barn. Oavsett kön, så ska de uppmuntras att både ta för sig och tro på sig själva.
Sen finns det ju en aspekt att tävlingsinriktade och prestigefulla personen, kanske har en högre lön, men mår generellt sämre. Framgång på jobb är inte allt. Kvinnor mår generellt sett bättre än män. Självmordsstatistiken säger en del…
Jag är ändå optimisk framåt. Vi är på rätt väg med våra barn. Det tror i alla fall jag.
Haha, sant!
Om han inte är ersatt av en polisrobot också då får ni minsann stämpla båda två.
Jag tycker 40+ per månad är en vettig lön också. Lite beroende på arbetstider och risker såklart.
Exakt! Det som att kvinnor/tjejer ska bli mer som typiska “män”. Roffa åt sig, svina, göra karriär, tävla, gapa, kräva, kliva över lik. Männen ska bara hålla sig undan och kliva tillbaka oavsett hur de är som person. Bara det faktum att de är man gör en till svin och “skyldig” på något sätt. Med andra ord: den typiska Mannen är fortfarande normen/förebilden men nu ska kvinnor ta den rollen medan männen helst bara ska hålla sig undan.
Ja precis.
Ingen ska ta den rollen. Kanske finns det en känsla av att ge igen, vedergällning för hur killar varit historiskt. Väldigt ocharmigt och inte alls effektivt.
Man får väl hoppas att det konvergerar mot ett mellanläge där ens beteende inte ska avgöras av sitt kön. ![]()
För att nämna ett yrke som det aldrig pratas om där löneläget är långt under vad som förtjänas är mitt eget, Kriminalvårdare. Enda gången det nämns i media är när någonting har gått fel, nu senast vid en fritagning och kriminalvården fick massa skit för detas arbete trots att de inte ens hade någonting att göra med hur det ens kunde ske, det var ett misslyckande från SiS.
Hur som helst, som kriminalvårdare på anstalt som jag själv så blir man dagligen utsatt för någon typ av hat, hot, våld och man måste hantera individer med grov våldsproblematik. Nej, alla intagna är inte såna, men de finns på alla avdelningar.
Jag tjänar högt för jobbet, har jobbat i 7 år, jag är medlem i insatsstyrkan (vi som går in när det finns överhängande risk för liv och hälsa, ofta när de vill slåss mot personal med hemmagjorda knivar och liknande), har flertalet utbildningar och jobbar även väldigt mycket med utbildning och handledning av ny personal. Jag tjänar 28500.
Med tanke på de risker som jag utsätts för dagligen, både som vanlig personal på avdelningen och som medlem av insatsstyrkan, plus min roll i utbildande av ny personal (som många gånger har samma eller upp till 2000 kronor högre lön än mig) så anser jag att min lön borde lyftas några tusenlappar.
Exakt hur mycket vet jag inte, men kan väl tycka att i alla fall 32-35k hade varit rimligt. Faktum är att kriminalvården tappar mycket personal till många andra yrken där de helt plötsligt får upp sin lön med 8-10k.
Jag gillar mitt jobb och vill inte byta, så det är mitt eget val att stanna som relativt lågavlönad. Men jag anser att jag fortfarande har rätt att tycka att jag är alldeles för lågt avlönad för det faktiskt väldigt samhällsviktiga arbete jag utför.
På 2000-talet ja, när nationen var ca 250 år gammal.
Jag förstod. Inget av det jag skrev var ett påhopp, det var bara en vinkling värd att göra.
Här kan jag absolut hålla med. Sedan kan jag samtidigt tycka att en del yrken förtjänar mer respekt än de får. Allt är ju inte heller vad som står i nedersta raden i lönekuvertet. Detsamma, fast omvänt, kan gälla högavlönade i vissa sektorer.
Exakt!
Word, som man säger online. Jag har själv ett “kvinnoyrke” och är inte ett dugg bitter, men jag menar att påstå att enbart efterfrågan och värdeskapande styr (som många i privat och ofta IT-orienterad vinstsektor menar) är bara trams. Det finns ett genomsyrande drag i vårt samhälle som främjar “manligt” beteende och det går tusentals år tillbaka. Det vänder vi inte heller på en generation. Men en start är att inse och medge att så är fallet.
Medhåll. Just den invändningen om livslöner tycker jag är direkt kontraproduktiv i debatten. Plugga mer, var mer ledig (jag syftar inte på amningsmånaderna), omskola, jobba deltid, sluta tidigare… inget av detta ger skäl att begära högre livslön.
Därför väcker jag också frågan. Om alla slashasar till snubbar gör mer hemma så hjälper det jämlikhetsdebatten än alla inlägg på onlineforum.
Precis. Det är allvarligare ur samhällshänseende.
Detta är ett problem det också. Fan alltså, vi är ju primärt människor. Kön är sekundärt och mest relevant när nästa generation ska avlas fram…
Japp. Det är baksidan av myntet av testosteron och krav på prestation och framgång.
Ja, det är min bild också. Och alla som anförtrott sina tonåringar till mig under alla mina yrkesår vet att jag dragit mitt strå till den stacken.
![]()
Om man jobbar mindre får man lägre lön, är det konstigt?
Varför de jobbar mindre tillhör en annan diskussion.
Om kvinnor valde bort slashasar som inte gör mer hemma så skulle slashasarna dö ut.
Fast mycket av det du beskriver i skillnaden mellan män och kvinnor har inte med uppfostran att göra, utan att kvinnor och män helt enkelt fungerar lite olika. Vi är fortfarande stenåldersmänniskor rent biologiskt, och att vi kom på jämlikhet för 2-3 generationer sen tar inte bort 100-tusentals år av genetisk utveckling och överlevnadsinstinkter.
Biologi tar inte hänsyn till politik helt enkelt
I sak är det inte konstigt, men att då inte reflektera över varför man inte gör det anser jag relevant.
Hade svaret varit på varför att kvinnor helt enkelt inte orkar, vill, kan eller försöker så hade jag köpt att lönerna är lägre. När de istället förväntas göra andra saker för att män (oftast) ska kunna fortsätta jobba och tjäna mer så anser jag det intressant i sammanhanget.
Med logiken jobba mer = högre lön så bör ju alla som jobbar fler timmar tjäna mer. Så ser det ju faktiskt inte heller ut vilket gör att argumentationen haltar lite också.
Så sant. Men det kanske är läge att mötas halvvägs? ![]()
Logiken är ändå given, jobba mer och tjäna mer.
Sen har du rätt i att olika jobb ger olika mycket betalt men generellt gäller ändå, jobba mer tjäna mer.
Kanske, om det går. Om inte slashasarna är beredd att göra det borde de ratas.
Någon som vill betta emot att fortsättningen på den här diskussionen inte kommer sluta väl? ![]()
Det tycker jag låter rimligt. Men varför är det då inte intressant att se vad som hindrar 50 procent av befolkningen från att jobba lika många timmar som den andra halvan som en del i förklaringen?