Är du säker på att det är något som hindrar dem eller om det är ett val dem gör?
Ofta pratas det om att tjejer tvingas jobba mindre som om det vore omöjligt att man vill jobba mindre.
Jag tycker givetvis man ska få samma lön för samma jobb. Men det betyder inte att olika jobb ska ge samma lön.
Nej, det är jag inte. Men då LO, SKR, kommunal och handels alla kämpar för att kvinnor ska ha rätt till heltid så hoppas jag att de iaf frågat kvinnorna om de vill ha heltidstjänster eller om de vill jobba deltid. Annars känns det rätt korkat att så hårt jobba för något som ingen vill ha utan frivilligt väljer bort.
Till viss del är det så. Vi har olika uppbyggnad absolut. Men jag talar ändå om uppfostran och miljö. Framförallt när du och jag var barn. Det hade en stor påverkan på många vuxna idag.
Den biologiska skillnaden mellan en man och kvinna är mindre än vad många tror, framförallt i fråga om egenskaper som påverkar lönenivån.
Facken strider ju inte precis mot Eus dygnsvila förslag vilket arbetarna inte vill ha. Så vad facken strider för och vad arbetarna faktiskt vill ha är inte alltid i samklang.
Vet att det var många som tyckte det var bra att jobba deltid för att sen stämpla upp på den tiden det gick stämpla upp hur länge som helst. Så ser det inte som orimligt att en del inte vill jobba mer än de gör då de prioriterar saker utanför arbetet.
Om det är så att facken slåss för heltid och ingen vill ha det så är ju det stora problemet att facket inte vet vad deras medlemmar vill. Då ser jag inga problem deltidsanställningar. Om folk däremot vill jobba heltid men hindras av olika skäl av en arbetsgivare på diverse tveksamma sätt tycker jag det är ett problem. Framför allt om detta är en stor anledning till varför kvinnor tjänar mindre än män.
Det gör inte jag heller. För de som vill jobba deltid och får jobba deltid har man en gemensam överenskommelse som passar båda. Då har jag inga invändningar.
Där är ju problemet på andra arbetsplatser att man inte har rätt till deltid. Ofta kan det vara väldigt svårt att gå ner i tid om man önskar det. Så problemet är åt båda håll.
Om en 12-åring verkligen vill bli VD på Volvo och satsar helhjärtat på det tror jag att hen skulle komma ganska långt.
Åtminstone hög ledningsnivå inom tillverkningsindustrin eventuellt VD för eget bolag.
Här hoppas jag av hela mitt hjärta att du har rätt. Däremot ser jag en del problem på vägen. För det första krävs det att 12 åringen ens vet vad en VD är, att Volvo är ett tillverkande bolag och att det är denna typ av jobb man eftersträvar. Redan där kan du nog sudda ut majoriteten av 12 åringar.
Sedan kräver en VD roll en ganska specifik uppsättning kunskaper. För att få dessa krävs i regel ett läshuvud vilket eliminerar som enskilt krav en stor del 12 åringar.
Jag har tränat 12 åringar från utsatta områden i fotboll och tro mig, ingen av dom såg en framtid som VD. De hoppades på att bli fotbollsproffs för de såg det som enda chansen till ett välbetalt yrke. De visste redan att skolan var körd. En av killarnas hade en bra dag när hans pappa inte drömde mardrömmar om krig så att han fick sova på nätterna. En annan var att hans pappa inte drack… Det var inga ”alla rätt på provet” eller hur kan jag utbilda mig på bästa sätt för att nå högst inom ett bolag dessa grabbar drömde om. I vissa fall var det att äta sig mätt, inte få stryk eller slippa sova på hallmattan för att sängarna inte räcker till hemma.
Vi kommer från så vitt skilda uppväxter att för vissa stängs dörren till drömmen om ett VD jobb i stort sett dagen de föds. Vägen för dessa barn är så otroligt mycket längre än för de som råkas födas in i en VD familj. Sedan krävs otroligt hårt jobb även för dessa barn för att nå den tjänsten.
Om VD drömmen kan liknas vid ett 100 meters lopp börjar vissa vid 90 metersstrecket och sen förväntas alla tävla på lika villkor oavsett hur långt de ska springa…
Alla kan påverka vissa delar i sitt liv, andra saker får man bara i knät när man föds och får hantera. Det är otroligt olika lotter vi drar i detta genlotteri.
Ja du har såklart helt rätt. Därför bör vi göra mkt för att upplysa och stötta dessa individer.
Sen behöver utsatta områden brytas upp.
Min poäng var att vill man så kan man.
Sen är det klart att det är svårt att bli NBA-spelare om man föds 175 cm lång i Sverige. Men jag tror att de flesta åtminstone skulle bli hyfsat vältränade och bollskickliga om de försökte.
Ja, dessa barn behöver också förebilder som kan skapa drömmar åt andra håll. Det finns så många fantastiska människor i dessa områden också men ytterst få företagsledare. De rika där sysslar med helt andra saker och detta vill man sällan uppmuntra till.
Det är en bra poäng, det gäller bara att tro på att man kan. Där behöver alla stöttning
Haha, ja det är kanske inte de optimala förutsättningarna men som sagt. Med hårt jobb har du goda möjligheter att maxa din kapacitet utifrån sina förutsättningar. Här kommer den egna viljan, drivet och kraven in. Alla kan påverka sitt eget liv, det ansvaret får man aldrig avsäga sig även om jag kan tänka mig att det i vissa fall är lättare än andra.
Jo, när vi pratar lön är inte skillnaderna så stora (vad man bör ha alltså), men tittar man på hur män och kvinnor fungerar socialt så är det väldiga skillnader.
Det är ingen slump att jobb där man vårdar är dominerade av kvinnor och att riskfyllda jobb domineras av män.
Fast samtidigt så är det rätt osannolikt att man når toppen även om man gärna vill och lägger ned mycket arbete. För lite perspektiv så fanns det 2021 950 börsnoterade bolag (förhoppningsvis lika många VD-poster) och kring 3000 landslagsaktiva idrottare. Många elitidrottare har dock dålig lön så ifall man kollar lite mer noga på siffrorna skulle jag inte bli förvånad om det är lika sannolikt att man kunna bli börs-Vd som högavlönad elitidrottare dvs 100 personer per miljon invånare uppnår det
Återupplever denna tråd med skärmdump från dn:s artikel Så många tjänar en miljon om året – jobben med högst lön - DN.se
‘2,5 procent av svenskar har en miljon i inkomst. 197 252 personer tjänar över en miljon kronor om året, visar siffror som Alecta tagit fram.’