Om Lysas ekonomi | Samlingstråd: Vad händer om LYSA går i konkurs? De går ju back... etc

Tack för infon Jan! :+1:

Korslänkning:

samt

2 gillningar

Mina funderingar kring detta gäller inte bara Lysa utan även aktörer som Levler, SAVR m.fl. och med fokus på mina värdepapper. Dessa äger jag själv men om vi inte ens exkluderar extrema saker som lagbrott och konkurs, finns det då teoretiska risker att mina fonder kan stjälas?

Investerarskyddet på 250k SEK räcker inte långt om man investerar långt större belopp än detta, så hur ser riskerna ut här?

Vilka teoretiska risker finns det om man inte duckar för ren kriminalitet?

Gäller detta investerarskydd per institut? - edit: en googling bort bara :crazy_face:. Lärde mig att det gäller per institut.

Undrar om folk är medvetna om begränsningen med 250.000 kr? Som du säger, för personer med betydligt större besparingar är det ju en betydande risk. Hur tänker ni?

1 gillning

Jag har ett större belopp än 250.000 hos LYSA och oroar mig inte särskilt mycket på grund av anledningarna jag har beskrivit i följande tråd:

Även denna är läsvärd i sammanhanget:

Vet om folk som har på 8 och 9-siffriga belopp på Lysa / Avanza. :see_no_evil: För övrigt är den 250.000 gränsen samma för alla aktörer i Sverige. Den är ju inte unik för Lysa eller någon annan.

1 gillning

Frågan borde snarare vara hur och när Lysa tänkt bli lönsamt. Själv skulle jag undvika att ha mina pengar hos ett bolag som inte tjänar pengar på sin verksamhet.

1 gillning

Jag skulle gissa i år. Det är en fråga till Patrik när de hälsar på i november. :slight_smile:

2 gillningar