Men snälla läs vad jag skriver. Jag påstår ju raka motsatsen och har gjort det hela tiden.
Boendekostnaden ökar med stigande räntor även om priset för bostaden faller.
Jag läser vad du skriver, men då vet jag inte varför jag ska förklara ett samband som ingen har tagit upp… är det kanske för att du inte har läst eller förstått det jag skriver…
Både du och användaren e92gkwst har varit inne på spåret att ökad ränta skulle minska boendekostnaderna.
Jag har hela tiden hävdat att ökad ränta kommer inte ge lägre boendekostnader, ej heller minskade byggkostnader, bara minskad byggtakt vilket gör att underutbudet fortsätter och boendekostnaden ligger kvar eller stiger.
Nej, jag hävdar, som du ser i citatet, att byggkostnaderna minskar om räntan höjs. Det var också exakt det sambandet jag förklarade. Boendekostnaderna är en annan och ärligt talat mer komplex fråga på medel och lång sikt. Men där har jag inte påstått något. Vad någon annan eventuellt hävdar om boendekostnaderna kan du ta med den personen.
Det var ju just boendekostnaden som diskuterades så varför hoppar du in i diskussionen och kommenterar mitt svar till e92gkwst med felaktigheten att byggkostnaden kommer sjuka av stigande ränta?
Det är bara en tro från din sida att alla aktörer haft så höga vinster när det byggt att de plötsligt kommer ersätta sina vinster med ränta och samtidigt sälja boenden billigare om räntan stiger.
Vette tusan om den här diskussionen leder till något vettigt överhuvudtaget. Kanske dags att konstatera att vi inte är överens och släppa det.
Ja, alltså diskussionen handlade ju också om att du menar att byggandet minskar med höjd ränta. Och det stämmer på kort sikt, på längre sikt minskar däremot byggkostnaderna och byggandet påverkas inte på längre sikt. Av mosatta krafter som gjort att byggkostnaderna har skenat under senaste 20 åren pga för låg ränta.
Men att de skulle “ersätta sina vinster med ränta” har jag aldrig hävdat, eller att “alla” haft höga vinster. Jag hävdar att skälet till att byggbranschen haft bland den lägsta produktivitetstillväxten av alla branscher i Sverige de senaste dryga 20 åren är att det saknats förändringstryck eftersom räntan i stora drag bara sänkts under den tidsperioden. Sedan har jag redogjort för några mekanismer som leder till det.
Men jag håller med, eftersom du inte alls verkar ta till dig av det jag skriver utan bara svingar vilt om vad jag “påstår” eller “tror” leder diskussionen inte till något vettigt. Jag hade väl hoppats på motargument för att på så sätt förstå om jag evt har fel.
SVT Nyheter har publicerat en artikel där Finansinspektionen har sågat förslaget om ett höjt lånetak. Deras utredning visar på att skuldsättningen inte skulle minska och att bostadspriserna till och med kommer öka i och med det här förslaget.
Finansinspektionens utredning ligger i rak linje med synpunkterna ur mitt ursprungliga inlägg om varför det här är ett dåligt förslag.